Książki dla copywriterów (nie tylko o pisaniu)

Jak nauczyć się pisać lepiej? Które książki o copywritingu polecam? Co czytać, aby tworzyć skuteczne posty i wpisy blogowe? To pytania, które przynajmniej kilka razy w miesiącu trafiają na moją skrzynkę. Aby ułatwić życie zarówno sobie, jak i Tobie — przygotowałam gotową listę książek dla copywriterów, przedsiębiorców, blogerów i każdego, kto chce tworzyć bardziej wartościowe, mięsne, kreatywne i przede wszystkim skuteczne teksty.

Pojawią się na niej nie tylko książki o pisaniu, ale też sprzedaży i marketingu. Na temat książek SEO powstanie oddzielny wpis, który z pewnością tu podlinkuję. 

Na dzień dobry odpowiedzmy sobie na zasadnicze pytania. Po co czytać książki dla copywriterów i czy aby na pewno można nauczyć się z nich pisania?

Czy z książek dla copywriterów można nauczyć się pisania?

Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywiście jednoznaczna. Tak i nie. Wszystko zależy od Ciebie i tego, co zrobisz z wiedzą, którą zdobędziesz podczas lektury. 

Czytać oczywiście warto. I mimo tego, że mam już dość dobrze wyszlifowany warsztat, znam większość copywriterskich sztuczek, technik i schematów — nadal z wielką uciechą sięgam po branżowe lektury. I wiesz co Ci powiem? Z każdej lektury wyciągnę choć ciut dla siebie. 

Staram się testować to, czego nauczę się z książek. Jeśli w danej lekturze znajdę np. przepis na doskonale skrojony post do mediów społecznościowych — od razu SPRAWDZAM, jak taki schemat działa na moich odbiorców. Analizuję efekty i wciągam wnioski. Działając w taki sposób można naprawdę fantastycznie wyszlifować swój warsztat. 

Korzyści z czytania książek w pracy copywritera

  • Czytanie pomaga poznać i zrozumieć różne style pisania, struktury i techniki narracyjne, co ułatwia samodzielne tworzenie kreatywnych i sprzedażowych treści.
  • Podczas czytania książek poszerzamy swoje słownictwo. Bogate słownictwo = większa atrakcyjność treści. 
  • Jeśli czytasz książki na temat psychologii, neuromarketingu, sprzedaży, ekonomii behawioralnej, sprzedaży, biznesu — zyskujesz wiedzę, dzięki której łatwiej Ci zrozumieć zachowania i potrzeby klientów. 
  • Czytanie rozwija kreatywność, szczególnie jeśli sięgasz po książki różnych gatunków literackich. 
  • Branżowe książki sprawiają, że jesteś na bieżąco. Wiesz, jakie nowości są na topie. Zazwyczaj każdy autor książki przygotowuje dobry, pogłębiony research, przedstawia też własne spostrzeżenia, dzięki czemu poszerzasz perspektywę. 
  • Podczas czytania możesz zaobserwować różne możliwości redakcyjne, co warto wykorzystać podczas pisania własnych tekstów. 
  • Książki, zwłaszcza te opowiadające ciekawe historie, mogą dostarczyć wzorców i inspiracji do lepszego storytellingu w treściach reklamowych.

Lista książek dla copywriterów, które polecam

Książki dla copywriterów, które opisałam w tym miejscu, podzieliłam na kilka kategorii — tak, aby ułatwić Ci wybór. Wpis ten będzie regularnie aktualizowany i będę do niego dodawać kolejne pozycje. 

Co ważne, każdą z tych książek przeczytałam osobiście. Dodaję tu tylko i wyłącznie starannie wyselekcjonowane pozycje, z których sama czerpię.

Książki o pisaniu

Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją Internet?

Ewa Szczepaniak

Książki dla copywriterów - sztuka projektowania tekstów

Jedna z moich ulubionych pozycji. Czytałam ją wiele lat temu, tuż po premierze, ale później wracałam do niej wielokrotnie. W środku mam milion zakreśleń i drobnych notatek na marginesach. 

Co mnie w niej ujęło? To niezwykle kompleksowy poradnik, który zawiera ogrom informacji dla każdego copywritera. Uważam, że spokojnie można nauczyć się z niej dobrze pisać, oczywiście o ile zebraną wiedzę wcieli się w życie.

Ewa opisuje liczne schematy copywriterskie, dzieli się praktycznymi wskazówkami i radami, a to wszystko jest ujęte w bardzo przyjemnym stylu, z ciekawymi przykładami i odrobiną humoru.


Przyczepne historie. Dlaczego niektóre treści przyciągają uwagę, a inne zostają zapomniane

Chip Heath, Dan Heath

Książki dla copywriterów - Przyczepne historie

Stoi dumnie na moim podium wśród książek dla copywriterów. Zawiera mnóstwo konkretów popartych przykładami, ale też zadania do analizy, które pozwalają samodzielnie wyciągać wnioski. Na uwagę zasługują ciekawe wyniki badań, które urozmaicają tekst. 

Ma lekką, lunchową formę, która jest idealna do czytania bez wysiłku — w wolnych chwilach.


Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting

Artur Jabłoński

Książki dla copywriterów - jak pisać żeby chcieli kupować

Na jej temat stworzyłam nawet kilka lat temu oddzielny wpis blogowy z recenzją. Oto jego fragment:

„Po kilku lekturach tego typu wydawało mi się, że nic mnie już nie zaskoczy, a każda następna książka będzie wałkować te same wskazówki i reguły. I co? Bardzo miłe zaskoczenie! Dużo praktycznych informacji, zero lania wody, ciekawe przykłady, kilka uniwersalnych prawd i bardzo przyjemna forma”.

Zachęcam, aby zajrzeć tutaj: Recenzja książki Artura Jabłońskiego.


Pisz, publikuj, działaj. Jak tworzyć skuteczne treści w internecie?

Klaudyna Maciąg

książka dla początkujących copywriterów Pisz Publikuj Działaj

Sporo ciekawych wskazówek dla początkujących twórców treści. Uważam, że jest to świetne kompendium dla tych, którzy chcą zająć się copywritingiem lub tworzą teksty na własne potrzeby. Co ważne — jest to stosunkowo „młoda pozycja”, więc porusza wiele aktualnych kwestii.

Oprócz wskazówek na temat pisania można w niej znaleźć wiele pomocniczych zadań, które ułatwiają wdrożenie zdobytej wiedzy. Na pewno polecam ją osobom, które wiążą swoją przyszłość z pisaniem, ale nie wiedzą, od czego zacząć.


Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy

Joanna Wrycza–Bekier

Książki Magia Słów

Można powiedzieć, że to taki copywriterski klasyk. Książka napisana w niezwykle przystępnym języku, także dla osób, które nie zajmują się zawodowo tworzeniem treści. Krótka i treściwa, na pewno warto mieć ją na swojej półce. 


Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika

Stephen King

Książki Jak pisać pamiętnik rzemieślnika

Nie jest to standardowy podręcznik dla copywriterów. W tej pozycji nie ma gotowych rozwiązań i schematów, są za to liczne wątki biograficzne, które przeplatają się z praktycznymi wskazówkami. Przeczytać ją można jednym tchem, bardziej dla relaksu niż szlifowania warsztatu. W mojej ocenie warto.


O pisaniu. Na chłodno

Remigiusz Mróz

Książka o pisaniu na chłodno

Jak to możliwe, że Remigiusz wydaje tyle książek rocznie? Jakie są jego pisarskie sekrety? Zachęcam, aby odpowiedzi poszukać właśnie w tej pozycji. To taki nasz polski Pamiętnik rzemieślnika, o którym wspominałam wyżej. Remigiusz odsłania kulisy warsztatu, opowiada o swojej rutynie, nawykach, ale też początkach kariery twórczej, a to wszystko oczywiście w przyjemnej formie.

Książki dla copywriterów o marketingu, biznesie i sprzedaży 

Esencjalista. Mniej, ale lepiej

Greg McKeown

Książki Esencjonalista

Każda osoba, która czuje się przytłoczona liczbą codziennych obowiązków, projektów, planów, pomysłów, celów powinna sięgnąć po tę książkę. Może sporo namieszać. Pozwala odzyskać kontrolę. Zachęca do praktykowania świadomej sztuki wyboru i pokazuje, jak osiągać lepsze efekty w działaniu. 

Zajrzyj na mój Instagram, gdzie opisałam 9 lekcji z tej lektury, które zostaną ze mną na dłużej: katsin.copywriter (post z sierpnia 2023). 


Neuromarketing, 100 szybkich, łatwych i tanich sposobów na przekonanie klienta

Roger Dooley

Książka Neuromarketing

Książka typowo „lunchowa” do czytania w biegu. Napisana w bardzo przystępnym stylu. Także dla osób, które dotychczas nie miały wiele wspólnego z neuromarketingiem. Zawiera dużo ciekawych przykładów, odniesień do badań i statystyk.


To jest marketing! Nie zostaniesz zauważony, dopóki nie nauczysz się widzieć

Seth Godin

książki Seth Godin

Kultowa pozycja, która powinna trafić na półkę nie tylko każdego copywritera, ale też każdego marketingowca i przedsiębiorcy. Pomaga zrozumieć kwintesencję marketingu. 


Zrozumieć marketing

Artur Jabłoński, Marek Piasek

Książka o marketingu dla copywriterów Zrozum Marketing

Dużo ciekawych wskazówek, przemyśleń i case study, które zostały uporządkowane w zgrabny sposób. Sprawdzi się u osób, które mają już podstawową wiedzę na temat marketingu np. prowadzą kampanie sprzedażowe i chcą poznać spojrzenie autorów na wiele istotnych kwestii — od nakreślenia grupy docelowej, przez budowanie lejków, tworzenie contentu, aż po analizę efektów swoich działań.


Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka

Cialdini Robert B

Książka o wywieraniu wpływu Cialdini

Tutaj wchodzimy głębiej w tematy związane z psychologią i sprzedażą. Wiedzę z tej książki wykorzystasz nie tylko w pracy copywritera, ale w wielu innych obszarach życia. Pokazuje, jakimi schematami myślowymi się kierujemy, dokonując wyborów. Uczy wywierania wpływu, ale też ochrony przed manipulacją. 


Tajniki Konwersji. Jak zmienić potencjalnego klienta w zadowolonego nabywcę

Chris Smith

Tajniki Konwersji Książka

Pigułka wiedzy na temat marketingu online. Zawiera proste, raczej podstawowe wskazówki na temat pozyskiwania leadów, budowania stron sprzedażowych, tworzenia wpisów blogowych, umawiania spotkań, czy finalizacji sprzedaży. 

Nie jest to pozycja, która zmienia sposób myślenia, ale porządkuje wiedzę i dostarcza sporo konkretnych wskazówek. Jest odpowiednia dla osób, które stawiają pierwsze kroki w marketingu.


PSYCHOefekty. 50 zjawisk psychologicznych, które wpływają na Twoje życie

Kamil Zieliński

Psychoefekty ksiązka

I tu znów delikatnie odchodzimy od tematu copywritingu, skłaniając się bardziej w stronę psychologii (ale nie bez powodu umieściłam tę pozycję na liście). Aby tworzyć skuteczne teksty, warto poznać i zrozumieć mechanizmy ludzkiego postępowania. Tutaj podane są w super lekkiej formie. 

To kolejna książka lunchowa, którą warto mieć pod ręką, czytać w komunikacji miejskiej, czy kolejce do lekarza. Sporo wyjaśnia, opisuje wiele powtarzających się reakcji, przytaczając ciekawe wyniki badań i sytuacje z życia wzięte.


Tak jak wspominałam powyżej — to jeszcze nie koniec. Regularnie będą tu pojawiać się nowe pozycje, dlatego jeśli chcesz być na bieżąco — zachęcam Cię, aby zaglądać do moich mediów społecznościowych, szczególnie na Instagram, gdzie będę informować o aktualizacjach. 

Daj znać w komentarzu, jakie książki dla copywriterów polecasz. Z wielką chęcią zapoznam się z Twoimi propozycjami. 

Kasia Grzech
Kasia Grzech

Copywriterka i specka od SEO z ponad 14-letnim doświadczeniem. Uczę innych, jak tworzyć skuteczne treści, które brylują na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce Google. Organizuję #seoŚrody, na których oswajam tematy związane z pozycjonowaniem, przekładając trudne definicje SEO na prosty, zjadliwy język.

Artykuły: 42

Dodaj komentarz