Jak to możliwe, że praca copywritera jest dziś aż tak popularna? Czy ten zawód naprawdę daje tak dużo satysfakcji? Z lekkim zdziwieniem obserwuję to, co dzieje się na rynku. Działam w tej branży od ponad 10 lat i wiem, z czym je się ten kawałek chleba. Chętnie Ci o tym opowiem — szczerze, z punktu widzenia osoby, która każdego dnia siada do klawiatury i pisze tysiące znaków ze spacjami.
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na kilka najważniejszych pytań na temat pracy copywritera, czyli:
O zawodzie copywritera opowiadam z własnej perspektywy.
Przez lata pracowałam na stanowiskach marketingowych, jednocześnie pisząc teksty na zlecenie, jako freelancer. Ponad rok spędziłam w agencji marketingowej, aż w końcu, w 2019 roku zdecydowałam działać już tylko na swój rachunek.
Baza moich klientów liczy kilkaset rekordów. Większość klientów wraca do mnie po kolejne teksty. Współpracuję z firmami z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii i Słowacji.
Specjalizuję się w tekstach sprzedażowych i w copywritingu SEO. Rzadko można wstrzelić się u mnie w wolny termin, choć czasem dla odświeżenia łapię się nowych wyzwań.
Dobrze znam branżę copywriterską oraz ciemne i jasne strony tego zawodu. Właśnie dlatego postanowiłam stworzyć ten tekst. Jeśli zastanawiasz się, czy copywriter to zawód dla Ciebie — znajdziesz w nim wiele ważnych informacji, które przydadzą Ci się na starcie.
Praca copywritera polega na tworzeniu tekstów sprzedażowych i projektowaniu sloganów reklamowych. Treści zaprojektowane przez copywritera zawsze mają jasno określony cel, zazwyczaj jest nim sprzedaż produktów lub usług.
W tym zawodzie nie wystarczy umiejętność poprawnego pisania. Lekkie pióro to za mało. Copywriting to inaczej sprzedawanie za pomocą słów.
A także:
Na rynku znajdziesz setki prostych zleceń za kilka złotych. Zdarza się, że zleceniodawcy oczekują pisania na akord, jednak umówmy się — nie ma to nic wspólnego z zawodem copywritera.
Copywriter to autor tekstów sprzedażowych i sloganów reklamowych, które mają zrobić wrażenie na odbiorcy — mają go zaciekawić, zatrzymać, pobudzić emocje i skojarzenia, a w efekcie doprowadzić do realizacji celu. I to właśnie w tym kontekście ta nazwa jest używana w innych krajach.
Czy można pisać na czas, myśląc jednocześnie o skutecznym wywieraniu wpływu na czytelnika? Życzę powodzenia.
Praca nad sloganem reklamowym może zająć nawet kilkadziesiąt godzin. Pomysły na dobre kampanie niestety nie wpadają do głowy ot tak. Tworzenie dobrego copy to zawsze złożony proces. Nie da się projektować skutecznych tekstów bez głębszego namysłu. No, chyba że ktoś jest kreatywnym geniuszem…
Skoro copywriter tworzy teksty sprzedażowe, to kto zajmuje się pisaniem tekstów na blogi czy do mediów społecznościowych?
Od niedawna w Polsce coraz częściej można spotkać się z zawodem content writera. Jak można przetłumaczyć tę specjalizację? Niestety tak, jak zawód copywritera, nie ma on polskiego odpowiednika. Rozłóżmy zatem nazwę na części pierwsze.
Content możemy przetłumaczyć jako zawartość, a writer to po polsku pisarz.
Content writer to w dosłownym tłumaczeniu twórca zawartości strony www, bloga czy kanałów społecznościowych.
Aby łatwiej było Ci zrozumieć, co dokładnie wchodzi w zakres pracy content writera, przytoczę definicję samego content marketingu, autorstwa Content Marketing Institute:
Content marketing to strategiczne podejście marketingowe skupiające się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania jasno zdefiniowanej grupy odbiorców oraz napędzania zyskownych (dla firmy) działań klienta.
Wyciągnijmy z tego kilka najważniejszych informacji.
Praca content writera polega na tworzeniu wartościowych, istotnych i spójnych treści, które mają przyciągnąć i utrzymać uwagę grupy docelowej. Zadaniem content writera jest budowanie zaufania wśród odbiorców, poprzez dobrze skrojone treści.
Kolejnym specjalistą, na którego możesz się natknąć, szukając “kogoś od tekstów” jest copywriter SEO. Kto to taki? Definicja jest dość prosta. Copywriter SEO to twórca tekstów, których celem jest pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.
Co go charakteryzuje? Oprócz umiejętności tworzenia perswazyjnych, ciekawych i wartościowych tekstów, zna zasady SEO. Wie, jak projektować treści, aby były czytelne i atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
Wyszukiwarki działają w określony sposób. Promują i pozycjonują strony w sieci, analizując je według konkretnych schematów. Copywriter SEO zna je i wie, jak zaprojektować treści, aby były dobrze widoczne w sieci.
Dzięki usługom copywritera SEO możesz zwiększyć ruch na stronie www, trafiając do zupełnie nowych odbiorców.
Teoria, teorią, ale jak praca copywritera wygląda w praktyce? Samo pisanie tekstów to tak naprawdę wisienka na torcie.
Praca copywritera, content writera czy copywritera SEO opiera się przede wszystkim na głębokiej analizie tematu i potrzeb grupy docelowej. Ogromną część pracy pochłania samo przygotowanie do pisania: pozyskanie informacji od klienta, ustalenie celów, research, poszukiwanie kreatywnych pomysłów i zgłębienie danej tematyki.
Oczywiście wiele zależy od rodzaju tekstu. Niektóre wymagają naprawdę pogłębionych badań i analiz — wiedzy specjalistycznej, którą trzeba zdobyć w dość krótkim czasie.
Podczas tworzenia treści niezwykle ważna jest też empatia — umiejętność zrozumienia naszego odbiorcy, jego potrzeb, jego pytań, wątpliwości, lęków i pragnień.
Wszystkie pozyskane informacje pomagają stworzyć plan tekstu.
Jeśli finalnie treść ma trafić na stronę internetową, należy do niej dobrać słowa kluczowe, zastanowić się, gdzie będzie linkować, jakie w tekście będą pojawić się multimedia i nagłówki. Następnie należy skonstruować meta dane.
Czasem godzinę, czasem 10 godzin, a czasem jeszcze dłużej. Wszystko zależy od tematu. Właśnie dlatego, tak trudno określić stały cennik copywritera. Różne zagadnienia i rodzaje tekstów wymagają odmiennego nakładu pracy.
Co moim zdaniem jest największym wyzwaniem w pracy copywritera? Przede wszystkim to wcale nie jest łatwy zarobek. Poniżej wypisałam kilka podpunktów, jednak z powodzeniem mogłabym rozwinąć tę listę.
To jest chyba najtrudniejsze: praca copywritera wymaga odłączenia się od otaczającej rzeczywistości.
Aby tworzyć kreatywne, ciekawe teksty trzeba działać w pełnym skupieniu. Nie można wziąć sobie na głowę zbyt wielu zleceń. Nie można zarwać nocki, jednocześnie gotować obiadu i scroloować facebooka.
Dobre teksty wymagają pełnego skupienia, co bywa naprawdę męczące dla głowy.
Od kilku lat siedzę minimum 8 h dziennie, czasem dłużej i naprawdę jest to odczuwalne dla mojego organizmu. Aby nie nabawić się bólu pleców, warto do swojego życia wpleść aktywność fizyczną. Trzeba pamiętać o tym, żeby robić sobie przerwy na ćwiczenia, co oczywiście wybija z rytmu.
Nie ma co ukrywać — praca copywritera nie jest zdrowa, szczególnie jeśli wykonujemy ją w zaciszu domowym. Gdy pracowałam na etacie, miałam o wiele więcej okazji do ruchu. Dziś do biura mam jedynie kilka kroków i odczuwam ten problem.
Przypomnij sobie czasy pandemii i obowiązkowych lockdownów. Tak wygląda copy rzeczywistość. Oczywiście możesz wyjść w każdej chwili, jednak krótki spacer w ciągu dnia niewiele zmienia. Praca w domu ma wiele zalet i wad. Na pewno nie jest tak kolorowym i fantastycznym rozwiązaniem, jakby mogło się wydawać. Myślę, że potwierdzi to każdy, kto pracuje w domu dłużej niż kilka lat.
Klient klientowi nierówny. Można spotkać naprawdę nietypowych zleceniodawców. Dla wielu uzupełnienie briefu jest zbędnym problemem. Niektórzy mają wybujałe oczekiwania (pod kątem czasu, ceny i merytoryki). Inni nawet nie czytają tego, co im prześlę. Są tacy, którzy lepiej wiedzą, jak coś napisać, mają gotowy plan na tekst, ale przekazują go dopiero po oddaniu zlecenia…
Mam ogromne szczęście, bo przez ostatnie lata trafiam głównie na fantastycznych klientów. Jednak wcześniej bywało różnie.
Dziś mam już wyrobiony swoisty radar i po prostu nie współpracuję z każdym. Bardzo starannie dobieram klientów, którzy wiedzą czego chcą, mają sprecyzowane cele, znają swoją firmę i potrafią jasno określić swoje potrzeby (i oczywiście są przy tym kulturalni, szanują moją pracę i są zainteresowani grą do wspólnej bramki).
Jeśli chcesz współpracować z każdym, musisz mieć worek cierpliwości.
Są oczywiście osoby, które czerpią ogromną radość z tworzenia czterdziestego tekstu na temat turbosprężarek. Ja do nich nie należę.
Pisanie na jeden temat przez kilka miesięcy bywa obrzydliwie nudne. Trzeba się czasem do tego zmusić. I jak w tym wszystkim wykrzesać iskierki kreatywności? No właśnie, to wcale nie jest takie łatwe 😉
Jeśli chcesz zostać copywriterem, który prowadzi własną firmę, pamiętaj, że potrzebujesz tych samych skillsów, co każdy inny przedsiębiorca.
Praca copywritera to także:
To wszystko jest czasochłonne.
Praca w biurze, na etacie, z zespołem ludzi jest zdecydowanie bardziej rozrywkowa, niż samotne godziny spędzone przed komputerem. Oczywiście można w przerwach oglądać Make Life Harder, ale nie ma co ukrywać, to nie zastąpi biurowych śmieszków.
Masz ochotę na urlop, jako freelancer? Nie ma problemu. Sama często podróżuję i mam więcej urlopu niż standardowe 26 dni w roku. Nie muszę wypisywać wniosków urlopowych. Jest tylko jeden mały szkopuł — jak mam wolne, to nie zarabiam.
Często wymienianą zaletą pracy copywritera jest nienormowany czas pracy. Owszem, niesie to ze sobą wiele korzyści, ale bywa też wyzwaniem. Może i nie musisz zrywać się o 6 rano na równe nogi, jednak im później zaczynasz pracę, tym później ją kończysz.
Chcesz mieć wolne w tygodniu? Prawdopodobnie przyjdzie Ci to odrabiać w weekend. Czasem zasada “mogę wszystko” wcale nie jest atutem i utrudnia codzienne funkcjonowanie.
Oh, jak ja za tym tęsknię! 16.00 zamykam komputer i wychodzę z biura. Praca jako copywriter na etacie była zdecydowanie mniej obciążająca, niż praca na własny rachunek.
Często coś jeszcze trzeba dokończyć, wieczorem obejrzeć ważny live lub odpisać na maile, które zaczynają się nawarstwiać na skrzynce.
Jeśli nie pracuję dla klientów, to mam ochotę robić coś dla własnej marki. W rezultacie rzadko mam zupełnie wolne popołudnia. Jest to raczej wybór, niż przymus, ale warto mieć tego świadomość. Jeśli chcesz być freelancerem, żeby pracować mniej — możesz się zdziwić.
Oczywiście praca copywritera ma także ogrom zalet. Nie jest to zawód prosty, ale z pewnością przynosi ogromną satysfakcję. Poniżej zebrałam kilka najważniejszych plusów, które z mojego punktu widzenia, wynagradzają wszelkie trudności.
Mimo tych wszystkich wyzwań i wad nadal czujesz, że to może być praca Twoich marzeń? Fantastycznie! Możemy podać sobie rękę 😉 Na podstawie wieloletnich doświadczeń, chętnie podpowiem Ci, gdzie i jak szukać pierwszych zleceń, jako copywriter.
Sama zaczynałam dość nietypowo. Przez lata recenzowałam spektakle teatralne, a pierwsze zlecenie wykonałam dla zaprzyjaźnionego salonu fryzjerskiego. Następnym klientem był mój wykładowca ze studiów, który prowadził szkołę językową online.
Po czasie zaczęłam ogłaszać się na portalu olx. Stworzyłam własną stronę www, gdzie umieściłam portfolio. Tak zaczęły napływać do mnie zlecenia. Zadowoleni klienci polecali mnie dalej. Mimo tego, że minęło już ponad 10 lat, polecam Ci podobną ścieżkę.
Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Ci, jak wygląda praca copywritera w praktyce. Oczywiście, z racji tego, że jest to wolny zawód — jest to w pełni subiektywna perspektywa. Nie ma tu jednego prawidłowego schematu. To, co dla mnie może być wadą, dla innych jest zaletą.
Chciałam, aby ten tekst był po prostu szczery. Nie widzę powodu, aby powielać to, co zostało napisane milion razy.
Jeśli uważasz, że te informacje są dla Ciebie cenne — daj znać w komentarzu. Będzie mi bardzo miło. Chętnie odpowiem też na Twoje pytania.
Jeśli czujesz, że to zawód dla Ciebie, pamiętaj, że możesz skorzystać z konsultacji, podczas której przeanalizuję Twoje teksty, podzielę się feedbackiem i licznymi wskazówkami na temat pracy w branży. Zapraszam!
copywriting jak zostać copywriterem praca copywritera własna perspektywa
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |