Jak wygląda praca copywritera w praktyce?

Jak to możliwe, że praca copywritera jest dziś aż tak popularna? Czy ten zawód naprawdę daje tak dużo satysfakcji? Z lekkim zdziwieniem obserwuję to, co dzieje się na rynku. Działam w tej branży od ponad 10 lat i wiem, z czym je się ten kawałek chleba. Chętnie Ci o tym opowiem — szczerze, z punktu widzenia osoby, która każdego dnia siada do klawiatury i pisze tysiące znaków ze spacjami.

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na kilka najważniejszych pytań na temat pracy copywritera, czyli:

  • kim jest copywriter, content writer lub copywriter SEO?
  • jak wygląda praca copywritera w praktyce?
  • jakie są plusy pracy, jako copywriter?
  • jakie wyzwania niesie ze sobą ten zawód?
  • od czego zacząć i gdzie szukać pierwszych zleceń?

O zawodzie copywritera opowiadam z własnej perspektywy.

Przez lata pracowałam na stanowiskach marketingowych, jednocześnie pisząc teksty na zlecenie, jako freelancer. Ponad rok spędziłam w agencji marketingowej, aż w końcu, w 2019 roku zdecydowałam działać już tylko na swój rachunek.

Baza moich klientów liczy kilkaset rekordów. Większość klientów wraca do mnie po kolejne teksty. Współpracuję z firmami z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii i Słowacji.

Specjalizuję się w tekstach sprzedażowych i w copywritingu SEO. Rzadko można wstrzelić się u mnie w wolny termin, choć czasem dla odświeżenia łapię się nowych wyzwań.

Dobrze znam branżę copywriterską oraz ciemne i jasne strony tego zawodu. Właśnie dlatego postanowiłam stworzyć ten tekst. Jeśli zastanawiasz się, czy copywriter to zawód dla Ciebie — znajdziesz w nim wiele ważnych informacji, które przydadzą Ci się na starcie.

Na czym polega praca copywritera?

Praca copywritera polega na tworzeniu tekstów sprzedażowych i projektowaniu sloganów reklamowych. Treści zaprojektowane przez copywritera zawsze mają jasno określony cel, zazwyczaj jest nim sprzedaż produktów lub usług.

W tym zawodzie nie wystarczy umiejętność poprawnego pisania. Lekkie pióro to za mało. Copywriting to inaczej sprzedawanie za pomocą słów.

lista ważnych cech copywritera

A także:

  • empatia,
  • staranność, cierpliwość, spostrzegawczość,
  • wybitne umiejętności organizacyjne.

Dlaczego praca copywritera w Polsce kojarzy się z klepaniem w klawiaturę?

Na rynku znajdziesz setki prostych zleceń za kilka złotych. Zdarza się, że zleceniodawcy oczekują pisania na akord, jednak umówmy się — nie ma to nic wspólnego z zawodem copywritera. 

Copywriter to autor tekstów sprzedażowych i sloganów reklamowych, które mają zrobić wrażenie na odbiorcy — mają go zaciekawić, zatrzymać, pobudzić emocje i skojarzenia, a w efekcie doprowadzić do realizacji celu. I to właśnie w tym kontekście ta nazwa jest używana w innych krajach.

Czy można pisać na czas, myśląc jednocześnie o skutecznym wywieraniu wpływu na czytelnika? Życzę powodzenia.

Praca nad sloganem reklamowym może zająć nawet kilkadziesiąt godzin. Pomysły na dobre kampanie niestety nie wpadają do głowy ot tak. Tworzenie dobrego copy to zawsze złożony proces. Nie da się projektować skutecznych tekstów bez głębszego namysłu. No, chyba że ktoś jest kreatywnym geniuszem…

Jakie rodzaje treści tworzy copywriter?

  • teksty na strony sprzedażowe (landing page)
  • teksty na strony www (opis oferty, opis usług, opis marki i jej misji)
  • teksty do kampanii reklamowych w mediach społecznościowych (reklamy Facebook Ads, reklamy na LinkedIn)
  • teksty do kampanii Google Ads
  • teksty do kampanii mailingowych (maile sprzedażowe)
  • teksty reklamowe do broszur, katalogów i innych drukowanych materiałów reklamowych
  • teksty na opakowania produktów
  • scenariusze spotów reklamowych
  • hasła reklamowe, slogany reklamowe

Content writer — kto to taki?

Skoro copywriter tworzy teksty sprzedażowe, to kto zajmuje się pisaniem tekstów na blogi czy do mediów społecznościowych?

Od niedawna w Polsce coraz częściej można spotkać się z zawodem content writera. Jak można przetłumaczyć tę specjalizację? Niestety tak, jak zawód copywritera, nie ma on polskiego odpowiednika. Rozłóżmy zatem nazwę na części pierwsze.

Content możemy przetłumaczyć jako zawartość, a writer to po polsku pisarz.

Content writer to w dosłownym tłumaczeniu twórca zawartości strony www, bloga czy kanałów społecznościowych.

Aby łatwiej było Ci zrozumieć, co dokładnie wchodzi w zakres pracy content writera, przytoczę definicję samego content marketingu, autorstwa Content Marketing Institute:

Content marketing to strategiczne podejście marketingowe skupiające się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania jasno zdefiniowanej grupy odbiorców oraz napędzania zyskownych (dla firmy) działań klienta.

Wyciągnijmy z tego kilka najważniejszych informacji.

Praca content writera polega na tworzeniu wartościowych, istotnych i spójnych treści, które mają przyciągnąć i utrzymać uwagę grupy docelowej. Zadaniem content writera jest budowanie zaufania wśród odbiorców, poprzez dobrze skrojone treści.

Jakie rodzaje treści tworzy content writer?

  • teksty blogowe, w tym teksty eksperckie
  • rozbudowane poradniki
  • posty do mediów społecznościowych
  • newslettery
  • e-booki
  • scenariusze podcastów
  • infografiki
  • case study
  • newsy branżowe

Copywriter SEO — kto to taki?

Kolejnym specjalistą, na którego możesz się natknąć, szukając “kogoś od tekstów” jest copywriter SEO. Kto to taki? Definicja jest dość prosta. Copywriter SEO to twórca tekstów, których celem jest pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.

Co go charakteryzuje? Oprócz umiejętności tworzenia perswazyjnych, ciekawych i wartościowych tekstów, zna zasady SEO. Wie, jak projektować treści, aby były czytelne i atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.

Wyszukiwarki działają w określony sposób. Promują i pozycjonują strony w sieci, analizując je według konkretnych schematów. Copywriter SEO zna je i wie, jak zaprojektować treści, aby były dobrze widoczne w sieci.

Dzięki usługom copywritera SEO możesz zwiększyć ruch na stronie www, trafiając do zupełnie nowych odbiorców.

Czym zajmuje się copywriter SEO?

  • tworzy wartościowe treści zoptymalizowane pod kątem SEO
  • dobiera słowa kluczowe
  • korzysta z narzędzi SEO
  • analizuje konkurencję pod kątem widoczności w wyszukiwarce
  • tworzy skuteczne meta dane (meta opisy, meta tytuły)
  • projektuje skuteczne adresy URL
  • dobiera i odpisuje w odpowiedni sposób grafikę i multimedia do treści
  • projektuje skuteczne nagłówki
  • formatuje tekst zgodnie z zasadami SEO
  • sprawdza efekty tekstów za pomocą narzędzi analitycznych
  • optymalizuje treści po czasie, na podstawie ich wyników

Jakie rodzaje treści tworzy copywriter SEO?

  • teksty na strony internetowe
  • teksty do sklepów online m.in. opisy produktów, opisy kategorii
  • teksty blogowe, w tym teksty eksperckie
  • artykuły sponsorowane

infografika czym się różnią: copywriter, content writera, copywriter SEO

Praca copywritera, content writera i copywritera SEO w praktyce

Teoria, teorią, ale jak praca copywritera wygląda w praktyce? Samo pisanie tekstów to tak naprawdę wisienka na torcie.

Praca copywritera, content writera czy copywritera SEO opiera się przede wszystkim na głębokiej analizie tematu i potrzeb grupy docelowej. Ogromną część pracy pochłania samo przygotowanie do pisania: pozyskanie informacji od klienta, ustalenie celów, research, poszukiwanie kreatywnych pomysłów i zgłębienie danej tematyki.

Oczywiście wiele zależy od rodzaju tekstu. Niektóre wymagają naprawdę pogłębionych badań i analiz — wiedzy specjalistycznej, którą trzeba zdobyć w dość krótkim czasie.

Research copywritera — moje ulubione źródła

  • badania naukowe publikowane w internecie (Google Scholar, PubMed, Since Direct, IEEE Xplore, AGRICOLA, Eric)
  • materiały przekazane przez klientów (w rzeczywistości to niestety rzadkość)
  • publikacje książkowe, e-booki
  • sprawdzone źródła w internecie, raporty z badań 
  • strony anglojęzyczne
  • filmy YouTube (np. instruktażowe)
  • raporty z wywiadów pogłębionych z grupą docelową (rozpoznanie potrzeb)
  • fora tematyczne i grupy na FB, gdzie gromadzi się grupa docelowa (rozpoznanie potrzeb)

Podczas tworzenia treści niezwykle ważna jest też empatia — umiejętność zrozumienia naszego odbiorcy, jego potrzeb, jego pytań, wątpliwości, lęków i pragnień.

Wszystkie pozyskane informacje pomagają stworzyć plan tekstu.

Jeśli finalnie treść ma trafić na stronę internetową, należy do niej dobrać słowa kluczowe, zastanowić się, gdzie będzie linkować, jakie w tekście będą pojawić się multimedia i nagłówki. Następnie należy skonstruować meta dane.

Praca copywritera w kilku krokach

  • Pracę zaczynam od wywiadu z klientem. Zazwyczaj umawiam się na spotkania online lub rozmowę telefoniczną. Proszę też o uzupełnienie briefu do zlecenia.
  • Przed rozpoczęciem pracy robię notatki na temat grupy docelowej i jej potrzeb.
  • Wykonuję research. Pozyskuję, jak najwięcej danych na temat, o którym chcę pisać. Sprawdzam różne źródła (zarówno polskie, jak i zagraniczne).
  • Określam, co czytelnik ma poczuć, gdy już zapozna się z tekstem.
  • Określam, co czytelnik ma zrobić, gdy przeczyta to, co napisałam.
  • Sprawdzam, co napisała na określony temat konkurencja mojego klienta (analizuje wyniki w Google, a także content w mediach społecznościowych).
  • Wyszukuję najczęściej zadawane pytania na temat, o którym będę pisać.
  • Wyznaczam słowa kluczowe.
  • Tworzę szkic tytułu i leadu (szkic, ponieważ ostateczna wersja powstaje dopiero na koniec).
  • Umiejscawiam tekst na stronie — zastanawiam się, gdzie poprowadzi dalej czytelnika (planuję linkowanie wewnętrzne).
  • Tworzę pierwszą wersję  tekstu (w trakcie pisania wielokrotnie ją czytam i poprawiam).
  • Po napisaniu dobieram multimedia, które uzupełniają temat lub przygotowuję na ten temat wskazówki dla klienta.
  • Tworzę meta opis i meta tytuł.
  • Zostawiam tekst na 1-2 dni, po czym wracam do pisania i robię korektę.
  • Gdy tekst jest perfekcyjny — oddaję go.
  • Bardzo rzadko klient prosi o naniesienie poprawek, choć oczywiście jestem otwarta na uwagi i ponowną analizę tekstu.

Ile czasu zajmuje napisanie tekstu przez copywritera?

Czasem godzinę, czasem 10 godzin, a czasem jeszcze dłużej. Wszystko zależy od tematu. Właśnie dlatego, tak trudno określić stały cennik copywritera. Różne zagadnienia i rodzaje tekstów wymagają odmiennego nakładu pracy.

praca copywritera w praktyce

Największe wyzwania w pracy copywritera z mojego punktu widzenia

Co moim zdaniem jest największym wyzwaniem w pracy copywritera? Przede wszystkim to wcale nie jest łatwy zarobek. Poniżej wypisałam kilka podpunktów, jednak z powodzeniem mogłabym rozwinąć tę listę.

Praca w pełnym skupieniu przez kilka godzin

To jest chyba najtrudniejsze: praca copywritera wymaga odłączenia się od otaczającej rzeczywistości.

Aby tworzyć kreatywne, ciekawe teksty trzeba działać w pełnym skupieniu. Nie można wziąć sobie na głowę zbyt wielu zleceń. Nie można zarwać nocki, jednocześnie gotować obiadu i scroloować facebooka.

Dobre teksty wymagają pełnego skupienia, co bywa naprawdę męczące dla głowy.

Praca copywritera to praca siedząca

Od kilku lat siedzę minimum 8 h dziennie, czasem dłużej i naprawdę jest to odczuwalne dla mojego organizmu. Aby nie nabawić się bólu pleców, warto do swojego życia wpleść aktywność fizyczną. Trzeba pamiętać o tym, żeby robić sobie przerwy na ćwiczenia, co oczywiście wybija z rytmu.

Nie ma co ukrywać — praca copywritera nie jest zdrowa, szczególnie jeśli wykonujemy ją w zaciszu domowym. Gdy pracowałam na etacie, miałam o wiele więcej okazji do ruchu. Dziś do biura mam jedynie kilka kroków i odczuwam ten problem.

Ciągła izolacja od świata

Przypomnij sobie czasy pandemii i obowiązkowych lockdownów. Tak wygląda copy rzeczywistość. Oczywiście możesz wyjść w każdej chwili, jednak krótki spacer w ciągu dnia niewiele zmienia. Praca w domu ma wiele zalet i wad. Na pewno nie jest tak kolorowym i fantastycznym rozwiązaniem, jakby mogło się wydawać. Myślę, że potwierdzi to każdy, kto pracuje w domu dłużej niż kilka lat.

Klienci bywają różni

Klient klientowi nierówny. Można spotkać naprawdę nietypowych zleceniodawców. Dla wielu uzupełnienie briefu jest zbędnym problemem. Niektórzy mają wybujałe oczekiwania (pod kątem czasu, ceny i merytoryki). Inni nawet nie czytają tego, co im prześlę. Są tacy, którzy lepiej wiedzą, jak coś napisać, mają gotowy plan na tekst, ale przekazują go dopiero po oddaniu zlecenia…

Mam ogromne szczęście, bo przez ostatnie lata trafiam głównie na fantastycznych klientów. Jednak wcześniej bywało różnie.

Dziś mam już wyrobiony swoisty radar i po prostu nie współpracuję z każdym. Bardzo starannie dobieram klientów, którzy wiedzą czego chcą, mają sprecyzowane cele, znają swoją firmę i potrafią jasno określić swoje potrzeby (i oczywiście są przy tym kulturalni, szanują moją pracę i są zainteresowani grą do wspólnej bramki).

Jeśli chcesz współpracować z każdym, musisz mieć worek cierpliwości.

Praca copywritera bywa nużąca

Są oczywiście osoby, które czerpią ogromną radość z tworzenia czterdziestego tekstu na temat turbosprężarek. Ja do nich nie należę.

Pisanie na jeden temat przez kilka miesięcy bywa obrzydliwie nudne. Trzeba się czasem do tego zmusić. I jak w tym wszystkim wykrzesać iskierki kreatywności? No właśnie, to wcale nie jest takie łatwe 😉

Pisanie to pikuś! Jest jeszcze cała otoczka

Jeśli chcesz zostać copywriterem, który prowadzi własną firmę, pamiętaj, że potrzebujesz tych samych skillsów, co każdy inny przedsiębiorca.

Praca copywritera to także:

  • pozyskiwanie klientów,
  • zawieranie umów,
  • wystawianie faktur,
  • analizy finansowe,
  • papierologia związana z firmą,
  • umiejętność katalogowania plików,
  • autopromocja,
  • budowanie własnej marki,
  • ciągłe tworzenie ofert,
  • rozmowy z potencjalnymi klientami,
  • spotkania biznesowe,
  • ciągłe planowanie i organizowanie czasu swojej pracy.

To wszystko jest czasochłonne.

Praca zdalna = brak kontaktu z innymi (nie ma pogaduszek biurowych)

Praca w biurze, na etacie, z zespołem ludzi jest zdecydowanie bardziej rozrywkowa, niż samotne godziny spędzone przed komputerem. Oczywiście można w przerwach oglądać Make Life Harder, ale nie ma co ukrywać, to nie zastąpi biurowych śmieszków.

Urlop zawsze jest bezpłatny

Masz ochotę na urlop, jako freelancer? Nie ma problemu. Sama często podróżuję i mam więcej urlopu niż standardowe 26 dni w roku. Nie muszę wypisywać wniosków urlopowych. Jest tylko jeden mały szkopuł — jak mam wolne, to nie zarabiam. 

Nienormowany czas pracy bywa przekleństwem

Często wymienianą zaletą pracy copywritera jest nienormowany czas pracy. Owszem, niesie to ze sobą wiele korzyści, ale bywa też wyzwaniem. Może i nie musisz zrywać się o 6 rano na równe nogi, jednak im później zaczynasz pracę, tym później ją kończysz.

Chcesz mieć wolne w tygodniu? Prawdopodobnie przyjdzie Ci to odrabiać w weekend. Czasem zasada “mogę wszystko” wcale nie jest atutem i utrudnia codzienne funkcjonowanie.

Nie zapominasz o pracy wraz z zamknięciem komputera

Oh, jak ja za tym tęsknię! 16.00 zamykam komputer i wychodzę z biura. Praca jako copywriter na etacie była zdecydowanie mniej obciążająca, niż praca na własny rachunek.

Często coś jeszcze trzeba dokończyć, wieczorem obejrzeć ważny live lub odpisać na maile, które zaczynają się nawarstwiać na skrzynce.

Jeśli nie pracuję dla klientów, to mam ochotę robić coś dla własnej marki. W rezultacie rzadko mam zupełnie wolne popołudnia. Jest to raczej wybór, niż przymus, ale warto mieć tego świadomość. Jeśli chcesz być freelancerem, żeby pracować mniej — możesz się zdziwić.

Plusy pracy copywritera

Oczywiście praca copywritera ma także ogrom zalet. Nie jest to zawód prosty, ale z pewnością przynosi ogromną satysfakcję. Poniżej zebrałam kilka najważniejszych plusów, które z mojego punktu widzenia, wynagradzają wszelkie trudności.

  • możliwość wysokich zarobków, zdecydowanie przewyższających średnią krajową,
  • pełna odpowiedzialność za realizowane zadania,
  • niezależność,
  • święty spokój w codziennej pracy,
  • nieustanne pogłębianie wiedzy na różne tematy,
  • brak dress codu (dresik rulez),
  • naturalny rozwój umiejętności miękkich,
  • nielimitowany urlop (mój ulubiony atut ;-),
  • samodzielne kształtowanie swojej kariery,
  • praca z przedsiębiorcami — ludźmi z pasją, którzy często są bardzo inspirujący,
  • łatwy próg wejścia do zawodu.

Minusy pracy copywritera

  • początkowo trudno pozyskiwać dobrze płatne zlecenia,
  • duża samodzielność,
  • trzeba być mistrzem samodyscypliny i organizacji pracy,
  • praca bywa nużąca,
  • klienci bywają trudni,
  • zmienne wynagrodzenie,
  • brak płatnego urlopu,
  • nienormowany czas pracy, który łatwo naginać,
  • samotność,
  • praca siedząca,
  • praca, która obciąża oczy,
  • ryzyko finansowe związane ze złą wyceną swojej pracy lub klientami, którzy zalegają z płatnościami,
  • praca, która jest dość męcząca dla głowy,
  • natłok zleceń bywa frustrujący (presja czasowa, obciążenie licznymi zadaniami),
  • wielozadaniowość,
  • wystawienie na ciągłą ocenę klientów.

Gdzie szukać pracy, jako copywriter, czyli jak zacząć?

Mimo tych wszystkich wyzwań i wad nadal czujesz, że to może być praca Twoich marzeń? Fantastycznie! Możemy podać sobie rękę 😉 Na podstawie wieloletnich doświadczeń, chętnie podpowiem Ci, gdzie i jak szukać pierwszych zleceń, jako copywriter.

Sama zaczynałam dość nietypowo. Przez lata recenzowałam spektakle teatralne, a pierwsze zlecenie wykonałam dla zaprzyjaźnionego salonu fryzjerskiego. Następnym klientem był mój wykładowca ze studiów, który prowadził szkołę językową online.

Po czasie zaczęłam ogłaszać się na portalu olx. Stworzyłam własną stronę www, gdzie umieściłam portfolio. Tak zaczęły napływać do mnie zlecenia. Zadowoleni klienci polecali mnie dalej. Mimo tego, że minęło już ponad 10 lat, polecam Ci podobną ścieżkę.

Jak zacząć pracę, jako copywriter?

  • Zastanów się, czy wśród Twoich znajomych są osoby, które prowadzą firmy. Zerknij na ich strony www. Zobacz, co można na nich napisać lepiej i przedstaw im propozycję współpracy.
  • Zapytaj swoich znajomych, czy znają kogoś, kto mógłby potrzebować Twojego copy wsparcia.
  • Odezwij się do lokalnych stowarzyszeń i organizacji non-profit. Tego typu instytucje rzadko mają budżet na działania marketingowe, ale to świetny sposób, aby zdobyć odpowiednie doświadczenie i rekomendacje. Moim zdaniem lepiej stworzyć 2-3 teksty nieodpłatnie, niż zaczynać swoją copy karierę na portalach typu goodcontent, gdzie pisze się na akord (trudno czegokolwiek się tam nauczyć).
  • Gdy już masz, co pokazać w portfolio — poświęć czas na zbudowanie prostej strony www. Tam koniecznie uruchom tematycznego bloga.
  • Jednocześnie zacznij działać w social mediach. Poszukaj swojej niszy. Czegoś, co Cię wyróżni na tle setek innych copywriterów. Trudne? Nikt nie mówił, że będzie łatwo.
  • W międzyczasie, zamiast walczyć o uwagę ogólnopolskiego rynku, skup się na poszukiwaniu pierwszych, dobrze płatnych klientów w najbliższej okolicy — w swojej wiosce, mieście lub regionie.
  • Bierz udział w eventach biznesowych (przyda Ci się prosta wizytówka). To szybki sposób na pozyskiwanie dobrze płatnych, stałych klientów. Być może jest to bardziej wymagające niż ogłaszanie się na facebookowych grupach, jednak zdecydowanie bardziej skuteczne i intratne.

ceny copywritera

Moje złote rady na koniec

  • Lepiej napisać 2-3 teksty za darmo (dla kogoś z bliskich lub wybranej organizcji non-profit) w zamian za możliwość prezentowania ich w portfolio, niż zaczynać od pisania za 2-3 zł za 1000 znaków ze spacjami. Później trudno wydostać się z tej półki cenowej. Ponadto teksty tworzone na akord niczego Cię nie nauczą.
  • Na początku myśl lokalnie. Pozycjonuj się lokalnie. Szukaj klientów w najbliższej okolicy. To o wiele łatwiejsze niż skok na ogólnopolski rynek.
  • Poszukaj swojej niszy, ale nie zamykaj się zupełnie. Pozycjonuj się, jako ekspert w określonej dziedzinie, ale czasem dla urozmaicenia chwytaj się innych tematów. Nisza jest pewnym wyróżnikiem, ale też nakłada na Twoją pracę ramę. Dobrze czasem zrobić skok w bok.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć Ci, jak wygląda praca copywritera w praktyce. Oczywiście, z racji tego, że jest to wolny zawód — jest to w pełni subiektywna perspektywa. Nie ma tu jednego prawidłowego schematu. To, co dla mnie może być wadą, dla innych jest zaletą.

Chciałam, aby ten tekst był po prostu szczery. Nie widzę powodu, aby powielać to, co zostało napisane milion razy.

Jeśli uważasz, że te informacje są dla Ciebie cenne — daj znać w komentarzu. Będzie mi bardzo miło. Chętnie odpowiem też na Twoje pytania.

Jeśli czujesz, że to zawód dla Ciebie, pamiętaj, że możesz skorzystać z konsultacji, podczas której przeanalizuję Twoje teksty, podzielę się feedbackiem i licznymi wskazówkami na temat pracy w branży. Zapraszam!

Kasia Grzech
Kasia Grzech

Copywriterka i specka od SEO z ponad 14-letnim doświadczeniem. Uczę innych, jak tworzyć skuteczne treści, które brylują na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce Google. Organizuję #seoŚrody, na których oswajam tematy związane z pozycjonowaniem, przekładając trudne definicje SEO na prosty, zjadliwy język.

Artykuły: 43

Dodaj komentarz