jakie będą trendy w marketingu cyfrowym w 2024 roku

6 trendów w marketingu cyfrowym na rok 2024 według liderów Google

W świecie marketingu internetowego dzieje się naprawdę sporo. Zmienia się świat technologii, zmienia się podejście konsumentów, zmieniają się wartości, którymi się kierujemy w biznesie. Dziś wojowanie cenami nie ma sensu. Klienci oczekują czegoś innego — spersonalizowanych treści, realnych doświadczeń, marek, które mówią unikalnym głosem i są społecznie odpowiedzialne. Ważne jest bezpieczeństwo danych, ale też szeroko pojęte zaufanie. 

Inaczej wyszukujemy treści, korzystamy z wyszukiwania głosowego i Google Lens. Coraz więcej miejsca w naszej codzienności zajmuje sztuczna inteligencja i twory, które powstają z jej udziałem. 

Co dalej? Jak te zmiany wpływają na świat marketingu cyfrowego? Z wielką przyjemnością zapoznałam się z prognozami liderów Google. Całą sobą czuję te zmiany, więc postanowiłam się nimi podzielić także tutaj. Zebrałam kilka najważniejszych przemyśleń w krótkim wpisie. Oto one. 

6 trendów w marketingu cyfrowym na rok 2024 według liderów Google

Troska o prywatność i zaufanie 

To odpowiedź na aktualną sytuację (która wygląda dość kiepsko), ale też regulacje prawne, które polegają na zaostrzeniu przepisów dotyczących prywatności i bezpieczeństwa. 

  • Obecnie tylko 3% konsumentów ma poczucie kontroli nad swoimi danymi w Internecie.
  • Aż 43% osób twierdzi, że zmieniłoby preferowaną markę na markę drugiego wyboru, gdyby ta ostatnia zapewniała dobrą ochronę prywatności.

W 2024 roku będzie dla wielu firm wyzwaniem stworzenie strategii środka pomiędzy prywatnością a personalizacją danych. Z największymi trudnościami w tej dziedzinie mogą mierzyć się reklamodawcy, którzy korzystają z adsów. 

Większa elastyczność i zwinność w działaniach marketingowych (Kristell Rivaille)

Z racji tego, że gospodarczo jesteśmy w stanie „ciągłej ewolucji, turbulencji i niestabilności” marketerzy powinni być naprawdę zwinni w swoich działaniach.

„Zastąp plan pięcioletni płynnym podejściem opartym na ciągłych mikroprzesunięciach. Miej na uwadze swoją długoterminową wizję, ale pamiętaj, że droga do niej nie będzie linią prostą. Może to oznaczać opracowanie strategii w jednym tygodniu i PONOWNĄ KALIBRACJĘ w następnym”.

Odpowiedzialne korzystanie z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja (Edina Baur)

Warto pamiętać, że wchodzimy w „nową erę kreatywności”, która łączy ludzki wkład i możliwości technologii.

Właśnie dlatego należy zadbać, aby zasoby ludzkie były bezpieczne z punktu widzenia praw autorskich. Budując komunikację marketingową, można jak najbardziej korzystać z możliwości AI, jednak przy zachowaniu unikalnego tonu marki.

Dobrze jest też postawić na PRZEJRZYSTOŚĆ DZIAŁAŃ, informując odbiorców, w jakim stopniu narzędzia AI wspierają nasze działania. Nadal bardzo ważna jest też INDYWIDUALIZACJA TREŚCI.

Wzrost wysiłku w zakresie zrównoważonego rozwoju firm (Gerald Breatnach)

Google, duże marki i agencje na całym świecie zobowiązały się do osiągnięcia neutralności węglowej (net-zero emissions). Gerald Breatnach zachęca, aby iść w ślady gigantów i przyjrzeć się temu, jaką emisję dwutlenku węgla wywołujemy swoją działalnością w firmie.

Dotyczy to m.in. sklepów internetowych, które realizują liczne wysyłki, czy producentów, korzystających z rozbudowanych sieci dostaw. Jedno jest pewne — wszystko zaczyna się od zrozumienia tematu i REFLEKSJI.

Warto brać pod uwagę inne metody wyszukiwania (Cova Soto)

Obecnie konsumenci szukają informacji różnymi metodami i ten trend cały czas wzrasta. Przewiduje się, że do 2024 r. będzie 8,4 miliarda asystentów głosowych. Ponadto coraz częściej używamy Google Lens, czyli wyszukiwania po obrazach. W ten sposób realizowanych jest aż 12 miliardów wyszukań miesięcznie.

Warto zadbać o dobrą jakość zdjęć oraz bardziej rozbudowane, naturalne frazy kluczowe, które są typowe dla wyszukiwania głosowego.

Zmienia się podejście konsumentów, dziś liczy się szerszy kontekst (Eren Kantarli)

Młodsze pokolenia, takie jak milenialsi i pokolenie Z, nie podejmują decyzji zakupowych wyłącznie na podstawie ceny czy jakości. Biorą pod uwagę także inne aspekty. 

Jakie wartości są cenione? Zrównoważony rozwój, realne doświadczenia, udostępnianie danych własnych w zamian za użyteczność. Konsumenci zmierzają w stronę bardziej odpowiedzialnej i uważnej konsumpcji. A marketerzy powinni iść z duchem czasu.

  • Obecnie 82% kupujących domaga się, aby wartości marki były zgodne z ich własnymi.

Do tego dochodzi kilka innych trendów, o których już trąbi się z każdej strony. Według mnie jednym z najciekawszych jest wzrost wartości user-generated content, czyli treści tworzonych przez użytkowników końcowych. Jak się to ma do rosnącej popularności AI? No właśnie, ten dualizm – połączenie obu ścieżek wydaje się niezwykle interesujący. Z pewnością wchodzę w ten rok z dużym zaciekawieniem.

Daj znać, jak Ty zapatrujesz się na trendy i prognozy w marketingu cyfrowym na 2024 rok. Który kierunek wydaje Ci się najciekawszy?

Zapraszam do dyskusji. 

Kasia Grzech
Kasia Grzech

Copywriterka i content writerka z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specka od tekstów sprzedażowych i treści SEO. Zaczynałam od pisania recenzji teatralnych, dziś mam ciary na rękach, oglądając wyniki moich klientów w Google Analytics.

Artykuły: 40

Dodaj komentarz