Umiejętność klarownego, zwięzłego i skutecznego pisania nie tylko wspiera biznesowe działania, ale też ułatwia codzienne życie. Każdego dnia tworzymy dziesiątki komunikatów. Warto to robić z głową, aby nie zaśmiecać internetowej przestrzeni i głowy swoich odbiorców. Ta książka Ci w tym pomoże i to w 6 prostych krokach.
Pracując jako copywriter, wielokrotnie przekonałam się, ile wysiłku trzeba włożyć w napisanie zwięzłego, skutecznego tekstu. Nie jest to proste. O wiele wygodniej lać wodę i łączyć ze sobą kilka wątków.
Niestety, ale możemy to zaobserwować na każdym kroku – w świecie komunikatów pisanych na kolanie łatwo zgubić sedno przekazu.
Sama czasem wpadam w pułapki myślowej biegunki, próbując przekazać w jednym tekście kilka informacji jednocześnie. Albo jeszcze gorzej – wspinam się na wyżyny kreatywności, siląc się na literackie popisy, po czym szybko spadam na ziemię, uświadamiając sobie, że mój tekst będzie czytany gdzieś między pospiesznym gryzem śniadania a dojazdem do pracy.
Właśnie dlatego bardzo się cieszę, że w moje ręce wpadła książka „Sztuka skutecznego pisania. Jak tworzyć treści, które przyciągają uwagę” autorstwa dwóch naukowców z Harvardu – Jessiki Lasky-Fink i Todda Rogersa (Wydawnictwo PWN).
Lekturę wciągnęłam w zaledwie kilka dni i mam wrażenie, że mój redakcyjny nóż wyostrzył się jeszcze bardziej. W tym wpisie podzielę się z Tobą swoimi przemyśleniami, a także rekomendacją, dlaczego warto sięgnąć akurat po tę pozycję.
Na końcu znajdziesz BONUSOWĄ polecajkę, a także kod rabatowy od wydawnictwa PWN na całą ofertę książek drukowanych w księgarni internetowej ważny do 31.12.2024.
Sztuka skutecznego pisania to książka nie tylko dla copywriterów i przedsiębiorców
Zacznę od tego, że to nie jest książka, tylko dla copywriterów. Powinna znaleźć się na półce każdego przedsiębiorcy, a nawet napiszę śmielej – każdego, kto tworzy jakiekolwiek komunikaty w formie pisemnej.
Przecież codziennie wysyłamy maile i komunikujemy się z innymi w mediach społecznościowych. Wypełniamy formularze, tworzymy sprawozdania i przygotowujemy notatki.
Umiejętność skutecznego pisania ułatwia życie na wielu płaszczyznach. Przyspiesza realizację formalności i ułatwia codzienne zarządzanie czasem. Sprzyja budowaniu porozumienia, umożliwia pozyskanie wsparcia lub pomocy innych. I przede wszystkim pozwala uniknąć komunikacyjnego chaosu.
Bezsprzecznie warto nabyć tę umiejętność, szczególnie że żyjemy w naprawdę zabieganych czasach, w których trudno zatrzymać uwagę na dłużej niż kilka sekund.
Jak pisać do wiecznie zajętych czytelników?
To właśnie na to pytanie odpowiadają autorzy “Sztuki skutecznego pisania”.
Dziś nie wystarczy przelać myśli na „internetowy papier” w pięknym, dopracowanym stylu. Na każdym kroku trzeba pamiętać, że nasi czytelnicy i odbiorcy tak jak my, równie dotkliwie doświadczają braku czasu.
Wszyscy jesteśmy nieustannie narażeni na liczne rozproszenia i bodźce, które utrudniają przyswajanie informacji, co zresztą potwierdzają przytoczone w książce badania: “Kiedy ludzie starają się czytać, ich myśli błądzą średnio przez 1/3 czasu, a dzieje się to jeszcze częściej, gdy czytamy coś skomplikowanego”.
Spodobało mi się spojrzenie na zasady skutecznego pisania właśnie przez pryzmat tego, w jaki sposób funkcjonują czytelnicy.
W końcu każdego dnia próbujemy przebić się przez gąszcz innych komunikatów, postów i ofert, szczególnie jeśli prowadzimy biznes w świecie cyfrowym.
Autorzy trzymają się swoich zasad
W książce opisano 6 zasad skutecznego pisania. I co najważniejsze – autorzy także się ich trzymają, co sprawia, że lektura jest niezwykle przystępna, zwięzła, wypełniona konkretnymi wskazówkami i ciekawymi przykładami.
Przytaczane tezy bardzo często są poparte badaniami, do których wyników z łatwością można dotrzeć, poszerzając zakres swojej wiedzy na dany temat. Doceniam taką rzetelność.
4 wskazówki, które utkwiły mi w pamięci
- Musisz wiedzieć, co starasz się osiągnąć za pomocą swojego tekstu.
Za każdym razem kiedy poprawiasz tekst, zadawaj sobie te 2 podstawowe pytania.
- Co jest najważniejszą informacją, którą moi czytelnicy powinni zrozumieć?
- Jak mogę im ułatwić zrozumienie tej informacji?
Pamiętaj, że nie możesz osiągnąć swoich celów pisarskich, jeśli nie masz pewności, na czym one polegają.
- Nasz sposób czytania ma dużo wspólnego z tym jak oglądamy mapy.
Oglądając mapy, zwykle zaczynamy od szerszego oglądu, a dopiero później skupiamy swoją uwagę na fragmentach, które wydają nam się najważniejsze.
Kiedy czytelnicy spoglądają na Twój tekst, powinni natychmiast uchwycić jego cel, główne punkty i strukturę. Należy w taki sposób rozmieścić słowa, aby czytelnik szybko mógł odnaleźć elementy, na których chce się skupić, które chce pominąć, a które woli przeczytać pobieżnie.
- Hiperlinki zatrzymują wzrok czytelnika.
Podobnie jak inne rodzaje formatowania, hiperlinki przyciągają uwagę czytelników. Zostało to potwierdzone w badaniach opartych na śledzeniu ruchu gałek ocznych podczas lektury.
- Pierwsze zdanie w akapicie jest kluczowe.
Czytelnicy oczekują, że dzięki pierwszemu zdaniu danego akapitu dowiedzą się, o czym jest jego dalsza część. Kierując się tym oczekiwaniem, mogą poświęcić więcej czasu na czytanie początkowych zdań i na ich podstawie decydować, które fragmenty (o ile którekolwiek) powinni przeczytać uważnie.
Kod rabatowy do księgarni internetowej PWN
To oczywiście jedynie wierzchołek porad, które znajdziesz w książce. Zachęcam Cię, aby po nią sięgnąć.
Nie ukrywam, że bardzo ucieszyłam się, gdy wydawnictwo PWN zaproponowało mi specjalny rabat dla mojej społeczności. W księgarni znajdziecie ogrrrrom fantastycznych pozycji, w sam raz na jesienno-zimowe wieczory lub prezent dla bliskiej osoby.
Kod rabatowy: grzech26
Rabat upoważnia do 26% zniżki na całą ofertę książek drukowanych w księgarni internetowej PWN i jest ważny do 31.12.2024.
Bonusowa polecajka
Książkę „Sztuka skutecznego pisania” możecie zamówić w pakiecie z drugą niezwykle ciekawą pozycją „Obecność społeczna. Jak skutecznie zarządzać uwagą” autorstwa Jeanine W. Turner, która pomaga uporządkować komunikacyjny chaos w naszej głowie.
Ogrom bodźców, które docierają do nas z każdej strony, sprawiają, że coraz częściej próbujemy funkcjonować w trybie wielozadaniowym, dzieląc swoją uwagę na kilka kanałów jednocześnie.
Jak w tym wszystkim nie zwariować?
Właśnie na to odpowiedź daje autorka, podpowiadając, jak sprawnie i rozsądnie zarządzać swoją uwagą, zarówno w relacjach biznesowych, jak i prywatnych.
–—
Daj znać, jeśli sięgniesz po którąś z polecanych przeze mnie pozycji lub skorzystasz z kodu rabatowego podczas innych zakupów. Będzie mi bardzo miło, gdy zostawisz tutaj komentarz i podzielisz się własnymi spostrzeżeniami po przeczytaniu tych książek.