Jak prowadzić blog firmowy, aby wzmocnić wizerunek marki?

Wszyscy naokoło trąbią o sile content marketingu. To prawda, że wartościowe teksty pozycjonują naszą stronę, przyciągają klientów i budują markę. Regularnie publikowane treści w dziale aktualności lub na blogach firmowych mogą zdziałać cuda. 

Niestety, aby osiągnąć sukces, nie wystarczy opublikować wpis powitalny i kilka tekstów na temat naszych produktów lub usług. Co więcej, relacje z targów i różnych wydarzeń z życia firmy, kilka razy w roku, także na niewiele nam się zdadzą. Jeśli chcesz dobrze prowadzić blog firmowy musisz trzymać się pewnych reguł, o których z przyjemnością Ci troszkę opowiem, z punktu widzenia copywritera.

Co daje prowadzenie bloga firmowego?

Zacznijmy jednak od początku. Co daje prowadzenie bloga firmowego?

Wizerunek eksperta

Blog firmowy to tzw. kanał Owned Media, czyli tuba komunikacyjna, nad którą firma sprawuje 100% kontrolę. Jest to znakomite miejsce do promowania swoich produktów i usług. Ponadto blogi firmowe doskonale sprawdzają się w roli narzędzia do budowania wizerunku eksperta. Dzielenie się wiedzą (szczególnie tą niszową) to czysta przyjemność, a także większa ilość odwiedzin na naszej stronie.

Zaufanie i lojalną społeczność

Dzięki autorskim, wartościowym wpisom na blogu możesz wyróżnić się na tle konkurencji. Zdobędziesz zaufanie wśród swoich Klientów, a także zbudujesz społeczność, która będzie do Ciebie zaglądać częściej. To doskonałe miejsce styku stałych i potencjalnych Klientów z Twoją marką.

Pozycjonowanie

Kolejną zaletą prowadzenia firmowego bloga są kwestie techniczne. Wyszukiwarki bardzo lubią blogowe wpisy. Odpowiednia optymalizacja naszych tekstów pozytywnie wpływa na pozycjonowanie firmowej strony. Co więcej, blog to idealne miejsce na budowanie długich ogonów, czyli stosowanie dłuższych fraz kluczowych, które odpowiadają na zapytania potencjalnych klientów w wyszukiwarkach.

Strony internetowe z blogiem mają zazwyczaj 434% więcej indeksowanych stron. [źródło]

Niezwykle ważnym czynnikiem SEO jest posiadanie dużej ilości treści do przeszukiwania
i indeksowania przez wyszukiwarki. Pomaga im to łatwiej rozpoznać, czy witryna jest zasobem z mnóstwem informacji, które ludzie mogą konsumować.

dodatkowe linki zewnętrzne

Warto pamiętać, że wysokojakościowe teksty cieszą się dużą sympatią wśród czytelników. Jeśli blog firmowy jest prowadzony z najwyższą starannością, możemy liczyć na udostępnienie naszych treści, czyli dodatkowe linki zewnętrzne, które mają wpływ na pozycję naszej strony w Google

Aktualizacja 9.01.2023

Temat ten wymagał rozwinięcia. Zebrałam kilka ważnych statystyk i argumentów, które powinien poznać każdy przedsiębiorca, zastanawiający się nad inwestycją w blog firmowy.  Jeśli nie wiesz, czy blog to coś dla Ciebie i Twojej firmy — zerknij tutaj: 7 realnych korzyści z prowadzenia bloga firmowego

Jak założyć blog firmowy?

No dobrze, skoro już wiemy, co daje prowadzenie bloga firmowego, czas na sprawę bardziej przyziemną, czyli jak go założyć.

Jeżeli wcześniej nie przewidzieliśmy na swojej stronie miejsca na dodawanie świeżych i aktualnych treści, nic straconego. Bloga firmowego możesz założyć w każdym momencie.

Gdzie umieścić blog? Podstrona, subdomena czy oddzielna witryna?

Pierwszą sprawą jest nakreślenie miejsca, w którym blog ma powstać. Do wyboru mamy trzy opcje:

  • Blog firmowy, jako podstrona katsin.pl/blog/
  • Blog firmowy jako subdomena blog.katsin.pl
  • Blog firmowy pod inną domeną blogkasi.pl

Wiecie, które z tych rozwiązań będzie najlepsze dla Waszej witryny?

Osobiście polecam opcję numer 1, czyli blog firmowy w formie podstrony. Wybór odpowiedniego rozwiązania jest bardzo istotny z punktu widzenia pozycjonowania.

Google subdomeny traktuje jako zupełnie odrębne jednostki. Oczywiście to samo tyczy się stron pod inną domeną (nawet jeżeli nazwy są powiązane). W obu sytuacjach musimy podwójnie pracować na naszą pozycję w Google. Co więcej, jeżeli będziemy używać podobnych fraz kluczowych, nasze teksty zamieszczone na firmowej stronie i blogu będą ze sobą konkurować w wynikach wyszukiwania. To tzw. kanibalizacja treści.

Podsumowując, jeżeli blog ma pozycjonować naszą stronę firmową zakładamy tylko dodatkową podstronę.

Strategia

Drugim krokiem, tuż po wyborze odpowiedniego miejsca, jest stworzenie strategii prowadzenia bloga  firmowego.

Na początek musimy zastanowić się do kogo skierowany jest nasz przekaz. Na podstawie tych informacji dobieramy tematy, którymi będziemy chcieli się dzielić. Warto ustalić również ton komunikacji. Dzięki temu nasze wpisy będą spójne. Po ustaleniu podstawowych informacji przechodzimy do stworzenia kalendarza postów blogowych, który pomoże utrzymać nam regularność wpisów. Ostatnim elementem w budowaniu strategii jest nakreślenie kanałów promocji, czyli miejsc, które pomogą nam w dzieleniu się przygotowaną treścią.

Informacje o nowym wpisie warto udostępnić:

  • na Facebooku (zarówno na profilu firmowym, stories, jak i w grupach tematycznych);
  • na Instagramie (post +  stories);
  • na profilu firmowym i prywatnym w Linkedin;
  • w newsletterze;
  • na forach tematycznych;
  • w innych mediach społecznościowych.

O czym warto pisać na firmowym blogu?

Jeżeli mamy gotowy plan działania i miejsce, w którym będziemy publikować treści, czas zastanowić się nad tym, o czym będziemy pisać na naszym firmowym blogu.

Dobrze prowadzony blog firmowy to miejsce, które odpowiada na pytania Twoich Klientów. Twoje treści powinny być wartościowe – tak wiem, to dość mocno wyświechtany frazes. Jednak taka jest prawda. Teksty na blogu firmowym muszą dostarczać Twoim czytelnikom informacje, które będą dla nich przydatne.

94% osób udostępniających wpisy blogowe, robi to, ponieważ może to być pomocne dla innych. [źródło]

Powyższa statystyka doskonale ilustruje znaczenie tworzenia treści, które są rzeczywiście przydatneJeśli zawartość Twojego bloga nie jest pomocna, nic dziwnego, że nikt nie podaje jej dalej.

Aby wybrać ciekawe tematy na swojego firmowego bloga, musisz zastanowić się:

  • kim są Twoi odbiorcy;
  • jakie mają problemy;
  • czego szukają najczęściej w sieci (oczywiście w zakresie Twojej branży);

Na podstawie powyższych informacji wybieramy kilka słów kluczowych, które będą naszą bazą przy tworzeniu pierwszych tekstów.
Jeżeli mimo to nie mamy pomysłu na rozwinięcie wpisu, warto skorzystać z bardzo praktycznego narzędzia: Answer The Public
Dziadek w golfie, w kilka sekund wykona za nas niezłą burzę mózgów i wskaże kilka lub nawet kilkadziesiąt pytań powiązanych z naszą frazą.
jak prowadzić bloga

Kilka sprawdzonych pomysłów na wpisy blogowe

CASE STUDY – opisz swoją ostatnią realizację, przedstaw cele, poszczególne etapy oraz efekt. Pomysł na wpis sprawdza się nie tylko w branży kreatywnej, ale także w każdej innej.

Przykład? Realizacja mebli na wymiar, historia Klienta o nietypowych wymaganiach, w zakresie polisy ubezpieczeniowej, wprowadzenie nowej pozycji do menu, która osiągnęła sukces.

OPISZ SWÓJ BŁĄD I WSKAŻ ROZWIĄZANIA – wychodzę z założenia, że porażki są po to, aby wyciągać z nich wnioski. Podziel się nimi ze swoimi czytelnikami.

KOMENTUJ NOWOŚCI I TRENDY W SWOJEJ BRANŻY – opisuj premiery, relacje z wydarzeń, zmiany w prawie oraz wszelkie inne nowości, o których osoby spoza branży mogły jeszcze nie słyszeć..

ODDAJ GŁOS SWOIM PRACOWNIKOM – zapewne każdy z nich specjalizuje się w swojej dziedzinie. Wpisy autorskie, krótkie wywiady, zestawienia typu: co nasi specjaliści sądzą o … profilowanych uchwytach w szafkach kuchennych/ nowym burgerze w menu/ popularnym trendzie w branży hotelarskiej, będą ciekawym urozmaiceniem na blogu.

TWÓRZ RANKINGI I LISTY TOP– w tej kwestii chyba nie muszę już nic dopowiadać. Listy typu 50 kreatywnych pomysłów na postanowienia noworoczne 2018 zawsze są dobrze „klikalne”.

36% osób preferuje nagłówki oparte na listach i zestawieniach (źródło: ConversionXL)

Jak prowadzić blog firmowy?

Dobrze, skoro wiemy już, jaki wpływ ma prowadzenie bloga na wizerunek naszej firmy w sieci, znamy pierwsze kroki, które musimy poczynić zakładając bloga oraz wiemy, o czym mamy pisać, przejdę do sedna wypowiedzi, czyli jak prowadzić blog firmowy?

Jeżeli chcemy tworzyć idealne wpisy, musimy zadbać o następujące elementy:

Twórz chwytliwe nagłówki i leady na początku tekstu

W dzisiejszych czasach jesteśmy zalewani nowymi treściami. Nawet jeśli bardzo chcemy, nie jesteśmy w stanie przyswajać wszystkiego, co do nas dociera. Dobrze skonstruowany nagłówek oraz lead musi przebić się przez natłok innych treści.

Zadbaj o odpowiednie formatowanie (krótkie akapity, nagłówki, śródtytuły, ramki, podkreślenia)

Po pierwsze enter nie gryzie. Akapity powinny być krótkie, na około 4-5 wersów. Taki format tekstu jest bardziej przejrzysty. Większość osób (wg badań Nielsena ok 80%) najpierw skanuje tekst wzrokiem, dopiero później zabiera się za czytanie. Staranne formatowanie sprawia, że treści są bardziej przyjazne czytelnikowi. Taką samą rolę odgrywają nagłówki, śródtytuły, ramki i podkreślenia.

Naucz się optymalizować teksty pod kątem SEO

To odrębna, długa historia. Niebawem na moim blogu pojawi się dedykowany tekst, w którym dogłębnie przedstawię podstawowe zasady optymalizacji tekstów pod SEO. Jeżeli chcecie być na bieżąco polajkujcie mój profil na FB.

Wzbogacaj wpisy o zdjęcia i grafiki

​Tekst warto wzbogacać dodatkowymi zdjęciami, grafikami, infografikami oraz filmami video, które stanowią uzupełnienie dla treści. Można także, jak np. Michał Szafrański dorzucać do tekstu podcasty. Dodatkowe media, które współgrają z treścią wpisu, zawsze są na plus.

Dbaj o regularność wpisów

Ile wpisów należy dodawać na firmowego bloga? Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od naszej branży i czytelników. Osobiście nie jestem zwolenniczką zasady im więcej, tym lepiej.
2-4 wartościowe wpisy na blogu w miesiącu, w większości przypadków, będą zupełnie wystarczające.

Przemyśl godzinę publikacji wpisów

Kiedy najlepiej publikować wpisy? Tutaj odpowiedź znajdziemy w naszym Google Analitics. Aby sprawdzić w jakich godzinach na stronie jest największy ruch klikamy w bocznym pasku w Dostosowanie, dalej Raporty Niestandardowe i tworzymy Nowy Raport. W sekcji Treść Raportu szukamy pozycji Analiza wymiarów i dalej wskazujemy według uznania Godzinę, Porę Dnia, Dzień Tygodnia

jak prowadzić bloga firmowego
Promuj swoje teksty

W chwili, gdy wpis pojawi się na naszej stronie, zabieramy się za promocję. Niestety nikt nie może sobie w dzisiejszych czasach pozwolić na ominięcie tego kroku. Marketing to nieodłączny element blogowania, który z roku na rok odgrywa coraz większą rolę.

Gdzie promować wpisy? Szczerze? Gdzie się da. Korzystamy ze wszystkich możliwych kanałów komunikacji – od social media, przez newsletter, aż po fora branżowe i kanał youtube. 

Ile czasu powinna trwać promocja? Tutaj nie mam dobrych wiadomości. Ten proces nie ma końca. Warto co jakiś czas odświeżać i aktualizować starsze wpisy. Przypominać o nich, nie tylko przez odwołania w kolejnych tekstach, ale także w mediach społecznościowych, czy newsletterach.

Dbaj o kontakt z komentującymi

Pamiętasz jakie korzyści przynosi prowadzenie bloga firmowego? Jedną z nich jest budowanie lojalnej społeczności. Interakcja z naszymi czytelnikami w komentarzach jest niezwykle ważnym elementem blogowania. Śledź, co do powiedzenia mają Twoi czytelnicy, odpowiadaj na ich pytania i potrzeby, dyskutuj. Blog firmowy ma być żywym organizmem.

Analizuj ruchu na stronie

Ostatnia, niezwykle istotna sprawa to analiza naszych poczynań. Sprawę w 99% załatwi Google Analitics. Jest jedno ale, niestety nie wystarczy podpiąć go do strony 😉 Zebrane dane trzeba regularnie analizować. Unikalne odsłony, długość trwania sesji, najchętniej odwiedzane wpisy, współczynnik odrzuceń, te wszystkie elementy pozwolą Ci lepiej poznać preferencje swoich czytelników.

infografika blog firmowy

To jak? Masz ochotę założyć własnego, firmowego bloga? Może już go masz i planujesz małą rewolucję?
Nie martw się, to tylko na początku brzmi tak złowieszczo.
Mam nadzieję, że zebrane tu informacje pomogą Ci w rozwijaniu swojego firmowego bloga.
W razie potrzeby służę dobrą radą! 

Kasia Grzech
Kasia Grzech

Copywriterka i content writerka z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specka od tekstów sprzedażowych i treści SEO. Zaczynałam od pisania recenzji teatralnych, dziś mam ciary na rękach, oglądając wyniki moich klientów w Google Analytics.

Artykuły: 37

7 komentarzy

Dodaj komentarz