Copywriter z doświadczeniem | SEO | treści sprzedażowe  Kasia Grzech
  • Współpraca
    • Copywriting
    • Prowadzenie facebooka
    • Strategia komunikacji
    • Wsparcie marketingowe
    • Strategia treści na blog
    • Szkolenie SEO copywriting
  • Portfolio
  • O mnie
  • Blog
  • Kontakt
POBIERZ CHECKLISTĘ SEO
Zdjęcie książki Zakamarrki marki Pawła Tkaczyka.
Zaktualizowano:29 lipca 2020 przez katsin
Blog Copywritera, Książki marketingowe, Marketing

8 lekcji z książki „Zakamarki marki” Pawła Tkaczyka

Książka „Zakamarki marki” Pawła Tkaczyka to kanon polskich lektur marketingowych. Słyszałam o niej wiele, czytałam o niej jeszcze więcej i w końcu postanowiłam nadrobić zaległości. Jak myślisz, czy warto po nią sięgnąć?

Tak, wiem, od jej wydania minęła cała wieczność. Zdaję sobie sprawę, że 8 lat to marketingowa przepaść. Od tamtej pory zmieniło się sporo, jednak ku mojemu zdziwieniu, podczas czytania zupełnie o tym zapomniałam. Przeterminowane kwiatki można policzyć na palcach jednej ręki. Biorąc pod uwagę całokształt, z czystym sumieniem mogę powiedzieć: tak, nadal warto. Wiele informacji jest ponadczasowa. 

Komu polecam książkę „Zakamarki marki”?

Gdybym miała opisać jednym zdaniem to, co zaserwował w swojej pierwszej książce Paweł Tkaczyk, powiedziałabym, że jest to zbiór podstawowych informacji dla osób, które chcą stworzyć strategię komunikacji swojej firmy. Od wymienionych zagadnień spokojnie można rozpocząć.

Polecam ją każdemu, kto stawia pierwsze kroki w budowaniu własnej marki. Bez względu na to, czy jest to sklep, restauracja, startup czy blog internetowy.

Książka jest podzielona na kilkadziesiąt krótkich artykułów, które można połykać w ekspresowym tempie. Tekst jest prosty i zrozumiały, także dla osób, które nie miały dotychczas wiele wspólnego z marketingiem.

Zdjęcie książki "Zakamarki marki" Pawła Tkaczyka.

8 lekcji z książki "Zakamarki marki" Pawła Tkaczyka

Czy osoby, które znają podstawy, znajdą w „Zakamarkach marki” coś dla siebie? Myślę, że tak. Książka pomaga poukładać sobie wszystko w głowie. Podkreśla najważniejsze elementy brandingu, o których niejeden marketingowiec zapomina w swojej codziennej pracy.

Podczas lektury wyłuskałam kilka istotnych lekcji, którymi chętnie się z Wami podzielę.

#1 Ludzka twarz produktu

„Im bardziej ludzką twarz nadamy naszemu produktowi lub usłudze tym łatwiej nawiążemy relacje z konsumentem”.

Pod ten temat można podpiąć naprawdę wiele. Od pokazania, że za firmą stoją ludzie, przez dialog z odbiorcami, aż po wyznaczenie archetypu marki, czyli opisania ludzkimi cechami naszej działalności. Każdy z elementów jest istotny pod kątem budowania autentyczności przekazu, którego poszukujemy w sieci.

#2 Naming to ciąg znaczeń

Nie specjalizuję się w namingu i nie przyjmuję tego typu zleceń. Dlaczego? Wymyślenie dobrej nazwy jest o wiele trudniejsze niż napisanie dobrego tekstu. Nie mam w tej kwestii doświadczenia.

Naming to nie tylko propozycje nazwy, ale cała komunikacja marketingowa z nią związana. Ciąg znaczeń i argumentów, które będą wiązać słowo/skrót z wartościami całej firmy.

Klient nigdy nie powinien płacić za propozycje nazewnictwa. Istotny jest pomysł i wyjaśnienie potencjału znaczeniowego. Myślę, że wiele osób o tym nie wie i inwestuje w nic nieznaczące zlepki wyrażeń. Warto wiedzieć, czego należy wymagać od firmy namingowej.

Zobacz także: Recenzja książki Artura Jabłońskiego

#3 Przestań mówić tylko o sobie

Klienci nie chcą słuchać o Tobie. Interesują ich korzyści, które osiągną przy pomocy Twoich produktów i usług. Komunikacja marki powinna opierać się na potrzebach Klientów. Produkty muszą zawierać informacje ważne dla odbiorców, a nie producentów.

Nikogo nie obchodzi ile osób nad danym produktem pracowało lub jak wygląda Twoja siedziba. Liczą się efekty, czyli to, w jaki sposób zmieniasz życie swoich Klientów.

#4 Powtórzenia mają sens

 „Określ, o czym piszesz, i powtórz to kilka razy”.  Według Pawła dobry tekst sprzedażowy zawiera liczne powtórzenia, które pozwalają lepiej zapamiętać sens treści. Koronny argument powinien być powtórzy kilkukrotnie. Dzięki temu zwiększymy szansę na dotarcie komunikatu do Klienta i osiągnięcie zamierzonych celów.

#5 Mierzalna ulotka

Jeżeli chcemy rozdawać ulotki, musimy mierzyć ich skuteczność. Paweł w swojej książce wskazuje kilka metod, które pozwolą nam sprawdzić, czy ulotka zadziałała m.in. unikalny e-mail lub dedykowany numer telefonu. Proste, a tak rzadko stosowane.

#6 Klient nie zawsze ma racje

To, co nam wbijano przez lata do głowy jest w wielu przypadkach oderwane od rzeczywistości. I warto o tym pamięć. Paweł przytacza bardzo wymowny przykład spotkania z adwokatem:

„Idziesz do adwokata i przedstawiasz mu swoją sprawę. On wysłuchał Cię uważnie i stwierdza: W porządku, proponuję wnieść powództwo na podstawie paragrafu X. Co robisz? Zgadzasz się? Czy podnosisz palec i mówisz: O nie, dużo lepiej byłoby, gdybyśmy zastosowali paragraf Y!”.

W pełni się z tym zgadzam. Z jakiegoś powodu Klient korzysta z Twoich usług. Prawdopodobnie dlatego, że nie wie jak zrobić to samodzielnie. Masz doświadczenie i po prostu wiesz lepiej.  

#7 Gwarancja przyszłości

Rynek zalewają dziesiątki lub setki takich samych produktów. Co sprawia, że tylko niektóre z nich wygrywają? Według Pawła istotną rolę pełni gwarancja pozycji lidera nie tylko dziś, ale także w przyszłości.

Konsumenci nadal mają potrzebę emocjonalnego przywiązywania się do marki i produktów, które kupują. Nawet jeśli za kilka miesięcy będą przestarzałe. Gwarancja, że nie znikniesz z rynku przez kolejne lata nadal jest w cenie. Obietnica dłuższej relacji to element silnej marki. 

#8 Reklamuj, to na co jest popyt

„Reklamuj nie to, co sprzedajesz, ale to, co ludzie kupują”, czyli powrót do korzyści, które interesują twojego odbiorcę. Na ostatnich kartkach książki, w sekcji case study, Paweł opisał przykład, w jaki sposób można sprzedać zwykły materac. 

„Czy zainwestowałbyś 5 tys. złotych, po to, aby Twoja doba trwała godzinę dłużej”? Większość z nas zrobiłaby to bez wahania. I o to właśnie chodzi. Nasi czytelnicy powinni dostawać od nas to, co naprawdę jest dla nich atrakcyjne i dotyka ich wewnętrznych potrzeb.

Mieliście okazję czytać książkę Pawła Tkaczyka „ Zakamarki marki” ? Koniecznie dajcie znać czego ciekawego się z niej dowiedzieliście i co dla Was było „perełką”, która zostanie z Wami na dłużej. Jestem bardzo ciekawa!

Podziel się tym artykułem:

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Share on Digg Share
Send email Mail
katsin copywriter autor tekstów

Autor: Kasia Grzech

Jestem copywriterem. Przy pomocy skutecznych tekstów pomagam moim Klientom zbudować silny wizerunek marki. Na moim blogu podpowiadam jak pokochać pisanie.  

content marketing książki dla copywriterów marketing strategia marketingowa

Poprzedni artykułOptymalizacja grafiki. Jak prawidłowo podpisywać zdjęcia?optymalizacja grafiki seo - blog katsinNastępny artykuł Najczęściej popełniane błędy w tekstach na stronach internetowych.najczęściej popełniane błędy w tekstach w internecie

Co na blogu?

To miejsce, w którym podpowiadam jak tworzyć skuteczne i atrakcyjne dla odbiorców treści.

Dzielę się tu swoją wiedzą copywriterską i marketingową.

Piszę o nowych tendencjach, uniwersalnych prawdach, publikacjach marketingowych, ciekawych narzędziach i eventach branżowych.

Czasem wdziera się jakiś lifestyle, ale raczej stawiam na „mięso”.

 

Ostatnie wpisy

7 realnych korzyści z prowadzenia bloga firmowego9 stycznia 2023
Jak wygląda praca copywritera w praktyce?21 grudnia 2022
Trendy SEO w 2022/2023 roku, które pomogą Ci lepiej pozycjonować stronę30 stycznia 2022

Tagi

blog firmowy content marketing copywriting crm event freelancer inluencer marketing jak zostać copywriterem książki dla copywriterów marketing marketing dla MŚP marketing lokalny narzędzia marketingowe organizacja pracy praca copywritera recenzja seo strategia marketingowa strona internetowa teksty na strony internetowe własna perspektywa
© Copyright by katsin 2017-2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka Prywatności

Ta strona korzysta z plików cookies aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek?
Tak NiePolityka prywatności
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT