Strona internetowa to Twoja wizytówka. Warto dobrze wykorzystać jej przestrzeń. Dzięki prawidłowo skrojonym tekstom możesz wyróżnić się wśród konkurencji. Nie będzie to bardzo trudne, ponieważ sieć jest przepełniona powielonymi schematami, które na nikim nie robią już wrażenia.
Ważne, abyś nie kopiował tych samych pomysłów i zwracał uwagę na błędy w tekstach, które są wielokronie powielane na innych stronach. Zrób to po swojemu, trzymając się jednocześnie kilku podstawowych zasad, które sprawią, że Twoje treści będą czytelne i łatwiej zapamiętywane.
Zobacz, które błędy w tekstach na stronach internetowych są powielane najczęściej.
#1 FRAZESY, KTÓRE NIE MAJĄ ŻADNEJ WARTOŚCI
- Najbardziej profesjonalna firma na rynku.
- Copywriter z pasją. Fryzjerstwo to nasza pasja. Drzwi stworzone z pasją.
- Oferujemy produkty najwyższej jakości.
- Jesteśmy firmą z wieloletnią tradycją.
- Świadczymy kompleksowe usługi.
- Oferujemy innowacyjne rozwiązania.
Powyższe zdania widzimy na co drugiej stronie firmowej. Czy to możliwe, aby wszyscy byli tacy profesjonalni? No właśnie… nikt nie bierze tego na serio. Nie marnuj cennego miejsca! Zamiast lać wodę i powtarzać frazesy – pokaż Klientom realne korzyści lub przynajmniej poprzyj swoje tezy mocnymi argumentami.
Wyjaśnij, DLACZEGO Twoje usługi są nowoczesne? Czym różnią się od tych, które były oferowane rok, dwa czy trzy lata temu?
Co sprawia, że jesteś PROFESJONALNY? Co takiego robią Twoi pracownicy, że możesz o sobie tak powiedzieć? Jeżeli używasz powyższych fraz, wytłumacz je.
#2 NIEZROZUMIAŁE, BRANŻOWE SŁOWNICTWO
Nawet jeżeli chcesz być odbierany jako ekspert w swojej dziedzinie, na stornie internetowej nie warto nadużywać specjalistycznego języka.
Oczywiście, niektórych informacji technicznych nie da się przekazać w inny sposób. Jednak gdy jest to możliwe upraszczaj swój przekaz do jak najbardziej czytelnego poziomu.
Kluczem do powodzenia jest założenie, że Twoi czytelnicy są równie inteligentni
i wyrafinowani jak Ty, ale tak się składa, że nie wiedzą czegoś, co Ty wiesz.
Steven Pinker
Komunikacja na stronie różni się od klasycznej rozmowy ze sprzedawcą. Potencjalny klient nie może doprecyzować zdobytych informacji. Jeżeli coś jest niezrozumiałe, szuka gdzieś indziej. Co gorsza, taka osoba może poczuć się niepewnie, a to chyba ostatni typ emocji, z którymi chcesz być kojarzony w przyszłości. Takie błędy w tekstach mogą nas wiele kosztować.
#3 MÓWIENIE TYLKO O SOBIE
- Jesteśmy profesjonalni.
- Korzystamy z nowoczesnych urządzeń.
- Zatrudniamy 35 osób.
- Mamy zgrany zespół.
- Do każdej usługi podchodzimy z dbałością.
Wyobraź sobie taką sytuację: chcesz kupić czajnik.
Co jest dla Ciebie ważne? Chcesz wiedzieć, ile osób nad nim pracowało? Gdzie został wykonany? Jakie wykształcenie mieli ludzie, którzy planowali jego konstrukcję? No nie.
Ważniejsze jest to, jak dany produkt zmieni Twoje codzienne życie. Jeżeli przeczytasz, że czajnik jest energooszczędny poczujesz, że dbasz o ekologię i oszczędzasz pieniądze. Jeżeli widzisz, że czajnik gotuje wodę w 15 sekund, automatycznie czujesz, że zaoszczędzisz swój cenny czas.
Twórca tekstów na stronę internetową nie może myśleć i pisać o sobie. Najważniejszy jest odbiorca i jego realne KORZYŚCI.
#4 POPISY LITERACKIE
Strona internetowa, której celem jest sprzedaż produktów lub usług to nie jest warsztat literacki.
Głębokie, artystyczne metafory i popisy językowe są zbędne. Tekst powinien mieć wartość informacyjną i perswazyjną. Nie musi być wyniosły i genialny. Wręcz przeciwnie, sęk tkwi w PROSTOCIE. Zbyt wyszukane, patetyczne słownictwo działa na Twoją niekorzyść.
#5 POMIJANIE SEO
Owszem, teksty na stronę internetową piszemy z myślą o czytelnikach. Jest to kwestia niepodważalna. Niestety, jeżeli jednocześnie nie pomyślimy o wujku Google, niewiele osób będzie miało okazję je przeczytać.
SEO nie jest trudne. Wystarczy, że Twoje teksty będą unikalne, wartościowe i poprawne językowo. Ponadto powinny zawierać rozmieszczone we właściwych miejscach dobrze dobrane frazy kluczowe.
Ostatnim elementem, o który musisz zadbać jest formatowanie, czyli nagłówki, krótkie akapity, zoptymalizowana grafika. Więcej informacji na ten temat pisałam tutaj.
#6 BRAK NAWOŁANIA DO AKCJI
Każdy tekst na stronie internetowej ma cel.
Może to być:sprzedaż, nawiązanie kontaktu, wizyta w firmie, zostawienie komentarza lub dalsze udostępnianie wpisu. Nie zapominaj o tym i proś swoich odbiorców o wykonanie tej czynności .
Wplataj prośbę w swoje teksty lub stosuj poprawnie sformułowane przyciski CTA (call to action) np. „Pobierz darmowy ebook”, „Zadaj pytanie naszemu konsultantowi”, „Chcę otrzymać 10% rabatu”.
Proś czytelnika, aby zapoznał się dodatkowymi informacjami, zostawił komentarz lub udostępnił Twój wpis znajomym. Niewielki zabieg może zdziałać cuda.
#7 PRZYWIĄZANIE DO WŁASNYCH TEKSTÓW
Pisanie to umiejętność cięcia i kasowania tego, co już stworzyliśmy. Brzmi to dość dziwnie, ale taka jest prawda. Bardzo ciężko rozstać nam się z tym, co już zostało napisane.
Podczas pracy zdarza mi się, że kasuję całe akapity tekstu, o pojedynczych zdaniach i słowach nawet nie wspominam. Czasem piszę wszystko od nowa. Jeszcze raz i jeszcze raz.
Największym błędem w tekstach w sieci jest akceptacja tego, co się napisało już za pierwszym razem. Każdy tekst wymaga poprawek i redakcji. Zapewniam – im więcej utniesz, skrócisz i wyrzucisz – tekst będzie lepszy.
Na dobry początek pozbądź się wypełniaczy, czyli takich słów jak: generalnie, z pewnością, jak sądzę, moim zdaniem, tak jakby, jak każdy wie…
#8 STRONA BIERNA
Strona czynna dodaje czasownikom dynamiki. Tekst ma lepszy rytm. Łatwiej się go czyta i zapamiętuje. Strona bierna, wręcz przeciwnie, buduje zaporę i niepotrzebnie osłabia użyty czasownik.
Porównaj poniższe zdania:
- W tym poście wyjaśniono, czym jest strona bierna.
- Ten post wyjaśnia, czym jest strona bierna.
- Produkt został zaprojektowany z myślą o kobietach w ciąży.
- Produkt zaprojektowaliśmy z myślą o kobietach w ciąży.
#9 NADUŻYWANIE ZAIMKÓW DZIERŻAWCZYCH
Zgodnie z zasadą – co za dużo, to niezdrowo, w tekstach na stronach internetowych warto uważać na zaimki dzierżawcze.
- W naszej cukierni oferujemy naszym klientom szeroki wybór ciast kremowych. Nasi cukiernicy są najlepsi w regionie a nasze wypieki są w pełni naturalne.
Powtarzany zaimek dzierżawczy jest tu zupełnie zbędny. To oczywiste, że cukiernia jest nasza, klienci też są nasi, cukiernicy i wypieki także.
Pozbawione nadużyć zdanie może brzmieć następująco:
- Nasza cukiernia oferuje szeroki wybór ciast kremowych. Wypieki są w pełni naturalne, a za ich sukces odpowiadają najlepsi cukiernicy w regionie.
Oczywiście to nie jest wszystko. Są to błędy w tekstach, które można znaleźć na pierwszej, lepszej stronie. Zamiast je powielać wystarczy, że maksymalnie przybliżysz swoim Klientom indywidualne cechy oferty i wskażesz korzyści, które mogą być dla niego interesujące. Tyle! Naprawdę nie potrzeba niewiadomo czego. Prosta, szczera opowieść o Twoich produktach i marce w zupełności wystarczy.
Jeżeli nie wiesz jak się do tego zabrać – zacznij właśnie teraz. W tym momencie! Zrób mały audyt swojej strony. I pamiętaj, błędy w tekstach popełnia każdy. Mi też się to zdarza. Ważne, aby na bieżąco wracać do swoich tekstów i je stopniowo dopieszczać.
Daj znać, które informacje były dla Ciebie przydatne. Ta wiedza jest dla mnie bardzo ważna.Podobał Ci się ten tekst? Udostępnij go swoim znajomym. Małymi krokami możemy wiele zmienić.
Kolejny fantastycznie, merytorycznie przygotowany wpis dla mnie:) Zachwycona!!:)
Kolejny fantastycznie, merytorycznie przygotowany wpis dla mnie:) Zachwycona!!:)
Dziękuję Magda! Pozdrawiam Cię ciepło!
Również! Dobrego tygodnia:)
Cenne rady nie tylko dla twórców stron. Jako pisarka też mogę z nich skorzystać 🙂
Super, dziękuję – bardzo mi miło, że znalazłaś coś dla siebie 😉
Bardzo pomocne wskazówki, dziękuję. Właśnie ulepszam moją stronę internetową. Pozdrawiam serdecznie 🙂
Super, cieszę się, że przydadzą się „na gorąco” przy zmianach 😉
Dziękuję za ten artykuł – sporo cennej wiedzy i nauki ! Przyda się do ulepszenia, mojej strony 🙂
Proszę bardzo! Pozdrawiam! 😉
Z całej listy największym zaskoczeniem była dla mnie strona bierna. Świetna porada!
Tak, warto zwracać na nią uwagę…a po czasie pisanie w stronie czynnej wchodzi w nawyk 😉
Rzeczywiście, dużo firm mówi 'jesteśmy najlepsi’ nie dając przy tym żadnych powodów… Nigdy wcześniej nie zwróciłam na to uwagi 🙂
Tak często jest to powielane, że faktycznie przestajemy to zauważać.
Bardzo pomocny tekst i świetna infografika (pozwoliłam sobie ją dodać do mojej kolekcji na Pinterest!). Planuję wystartować z kursem online i Twoje porady na pewno wezmę sobie do serca, gdy będę szykować materiały promocyjne i landing page 😀
Super 😉 Na jaki temat kurs? Chętnie do Ciebie zajrzę.
Dla mnie najbardziej rażącym błędem jest fatalna interpunkcja. Pracuję jako korektorka i przyznam, że skala zjawiska mnie powala na łopatki. Wiadomo, że nie ma tekstów całkowicie bezbłędnych, ale mam wrażenie, że na wielu stronach przecinki są wstawiane zupełnie przypadkowo lub w ogóle zapomina się, że coś takiego istnieje…
To prawda. Niby tyle się o tym trąbi, a zmian nadal nie widać.
Bardzo przydatny artykuł. Ja zawsze przypominam swoim klientom aby pisali „językiem korzyści”, zwykle nie mamy czasu i nie czytamy tekstów na stronie od a do z. Zazwyczaj skanujemy tekst zwracając uwagę na to co nas interesuje, co nas dotyczy i to co jest wyróżnione.
Problem tkwi w tym, że nie do końca rozróżniamy, co jest prawdziwą „korzyścią” dla naszych odbiorców.
Będę musiał bardziej przyjrzeć się swoim tekstom na blogu! Dzięki za wskazówki 😉
Proszę bardzo. Czasem wystarczy poświęcić 5-10 minut dziennie 😉
Mnie najbardziej denwruje branżowe słownictwo, którego nikt poza dana branża nie wie o co chodzi 🙂
Ale najgorszy błąd, który sprawia, że zamykam stronę i zapominam o firmie, to leżąca ortografia i interpunkcja. A także błędy w formatowaniu tekstu, które sprawiają, że oczy bolą przy czytaniu.
bardzo dobre rady, z paru skorzystam żeby moje pisanie stało się lepsze, z pasją 😉
Zgadzam się: sęk brzmi w prostocie, a nie w kombinowaniu. Mało kto posiada umiejętność pisania popisowych tekstów: Dla mnie numer jeden Janina – ona to potrafi, ale zarazem wszystko w sposób zrozumiały!