Najczęściej popełniane błędy w tekstach na stronach internetowych.

Strona internetowa to Twoja wizytówka. Warto dobrze wykorzystać jej przestrzeń. Dzięki prawidłowo skrojonym tekstom możesz wyróżnić się wśród konkurencji. Nie będzie to bardzo trudne, ponieważ sieć jest przepełniona powielonymi schematami, które na nikim nie robią już wrażenia. 

Ważne, abyś nie kopiował tych samych pomysłów i zwracał uwagę na błędy w tekstach, które są wielokronie powielane na innych stronach. Zrób to po swojemu, trzymając się jednocześnie kilku podstawowych zasad, które sprawią, że Twoje treści będą czytelne i łatwiej zapamiętywane.

Zobacz, które błędy w tekstach na stronach internetowych są powielane najczęściej.

#1 FRAZESY, KTÓRE NIE MAJĄ ŻADNEJ WARTOŚCI

  • Najbardziej profesjonalna firma na rynku.
  • Copywriter z pasją. Fryzjerstwo to nasza pasja. Drzwi stworzone z pasją.
  • Oferujemy produkty najwyższej jakości.
  • Jesteśmy firmą z wieloletnią tradycją.
  • Świadczymy kompleksowe usługi.
  • Oferujemy innowacyjne rozwiązania.

Powyższe zdania widzimy na co drugiej stronie firmowej. Czy to możliwe, aby wszyscy byli tacy profesjonalni? No właśnie… nikt nie bierze tego na serio. Nie marnuj cennego miejsca! Zamiast lać wodę i powtarzać frazesy – pokaż Klientom realne korzyści lub przynajmniej poprzyj swoje tezy mocnymi argumentami.

Wyjaśnij, DLACZEGO Twoje usługi są nowoczesne? Czym różnią się od tych, które były oferowane rok, dwa czy trzy lata temu?

Co sprawia, że jesteś PROFESJONALNY? Co takiego robią Twoi pracownicy, że możesz o sobie tak powiedzieć? Jeżeli używasz powyższych fraz, wytłumacz je.

#2 NIEZROZUMIAŁE, BRANŻOWE SŁOWNICTWO

Nawet jeżeli chcesz być odbierany jako ekspert w swojej dziedzinie, na stornie internetowej  nie warto nadużywać specjalistycznego języka.

Oczywiście, niektórych informacji technicznych nie da się przekazać w inny sposób. Jednak gdy jest to możliwe upraszczaj swój przekaz do jak najbardziej czytelnego poziomu.

Kluczem do powodzenia jest założenie, że Twoi czytelnicy są równie inteligentni
i wyrafinowani jak Ty, ale tak się składa, że nie wiedzą czegoś, co Ty wiesz.

Steven Pinker​

Komunikacja na stronie różni się od klasycznej rozmowy ze sprzedawcą. Potencjalny klient nie może doprecyzować zdobytych informacji. Jeżeli coś jest niezrozumiałe, szuka gdzieś indziej. Co gorsza, taka osoba może poczuć się niepewnie, a to chyba ostatni typ emocji, z którymi chcesz być kojarzony w przyszłości. Takie błędy w tekstach mogą nas wiele kosztować. 

#3 MÓWIENIE TYLKO O SOBIE

  • Jesteśmy profesjonalni.
  • Korzystamy z nowoczesnych urządzeń.
  • Zatrudniamy 35 osób.
  • Mamy zgrany zespół.
  • Do każdej usługi podchodzimy z dbałością.

Wyobraź sobie taką sytuację: chcesz kupić czajnik.
Co jest dla Ciebie ważne? Chcesz wiedzieć, ile osób nad nim pracowało? Gdzie został wykonany? Jakie wykształcenie mieli ludzie, którzy planowali jego konstrukcję? No nie.
Ważniejsze jest to, jak dany produkt zmieni Twoje codzienne życie. Jeżeli przeczytasz, że czajnik jest energooszczędny poczujesz, że dbasz o ekologię i oszczędzasz pieniądze. Jeżeli widzisz, że czajnik gotuje wodę w 15 sekund, automatycznie czujesz, że zaoszczędzisz swój cenny czas.

Twórca tekstów na stronę internetową nie może myśleć i pisać o sobie. Najważniejszy jest odbiorca i jego realne KORZYŚCI. 

#4 POPISY LITERACKIE

Strona internetowa, której celem jest sprzedaż produktów lub usług to nie jest warsztat literacki.

Głębokie, artystyczne metafory i popisy językowe są zbędne. Tekst powinien mieć wartość informacyjną i perswazyjną. Nie musi być wyniosły i genialny. Wręcz przeciwnie, sęk tkwi w PROSTOCIE. Zbyt wyszukane, patetyczne słownictwo działa na Twoją niekorzyść.

#5 POMIJANIE SEO

Owszem, teksty na stronę internetową piszemy z myślą o czytelnikach. Jest to kwestia niepodważalna. Niestety, jeżeli jednocześnie nie pomyślimy o wujku Google, niewiele osób będzie miało okazję je przeczytać.

SEO nie jest trudne. Wystarczy, że Twoje teksty będą unikalne, wartościowe i poprawne językowo. Ponadto powinny zawierać rozmieszczone we właściwych miejscach dobrze dobrane frazy kluczowe.

Ostatnim elementem, o który musisz zadbać jest formatowanie, czyli nagłówki, krótkie akapity, zoptymalizowana grafika. Więcej informacji na ten temat pisałam tutaj. 

#6 BRAK NAWOŁANIA DO AKCJI

Każdy tekst na stronie internetowej ma cel. 

Może to być:sprzedaż, nawiązanie kontaktu, wizyta w firmie, zostawienie komentarza lub dalsze udostępnianie wpisu. Nie zapominaj o tym i proś swoich odbiorców o wykonanie tej czynności .

Wplataj prośbę w swoje teksty lub stosuj poprawnie sformułowane przyciski CTA (call to action) np. „Pobierz darmowy ebook”, „Zadaj pytanie naszemu konsultantowi”, „Chcę otrzymać 10% rabatu”.

Proś czytelnika, aby zapoznał się dodatkowymi informacjami, zostawił komentarz lub udostępnił Twój wpis znajomym. Niewielki zabieg może zdziałać cuda.

#7 PRZYWIĄZANIE DO WŁASNYCH TEKSTÓW

Pisanie to umiejętność cięcia i kasowania tego, co już stworzyliśmy. Brzmi to dość dziwnie, ale taka jest prawda. Bardzo ciężko rozstać nam się z tym, co już zostało napisane.

Podczas pracy zdarza mi się, że kasuję całe akapity tekstu, o pojedynczych zdaniach i słowach nawet nie wspominam. Czasem piszę wszystko od nowa. Jeszcze raz i jeszcze raz.

Największym błędem w tekstach w sieci jest akceptacja tego, co się napisało już za pierwszym razem. Każdy tekst wymaga poprawek i redakcji. Zapewniam – im więcej utniesz, skrócisz i wyrzucisz – tekst będzie lepszy.

Na dobry początek pozbądź się wypełniaczy, czyli takich słów jak: generalnie, z pewnością, jak sądzę, moim zdaniem, tak jakby, jak każdy wie…

#8 STRONA BIERNA

Strona czynna dodaje czasownikom dynamiki. Tekst ma lepszy rytm. Łatwiej się go czyta i zapamiętuje. Strona bierna, wręcz przeciwnie, buduje zaporę i niepotrzebnie osłabia użyty czasownik.

Porównaj poniższe zdania:

  • W tym poście wyjaśniono, czym jest strona bierna.
  • Ten post wyjaśnia, czym jest strona bierna.
  • Produkt został zaprojektowany z myślą o kobietach w ciąży.
  • Produkt zaprojektowaliśmy z myślą o kobietach w ciąży.

#9 NADUŻYWANIE ZAIMKÓW DZIERŻAWCZYCH

Zgodnie z zasadą – co za dużo, to niezdrowo, w tekstach na stronach internetowych warto uważać na zaimki dzierżawcze.

  • W naszej cukierni oferujemy naszym klientom szeroki wybór ciast kremowych. Nasi cukiernicy są najlepsi w regionie a nasze wypieki są w pełni naturalne.
  • Powtarzany zaimek dzierżawczy jest tu zupełnie zbędny. To oczywiste, że cukiernia jest nasza, klienci też są nasi, cukiernicy i wypieki także.
    Pozbawione nadużyć zdanie może brzmieć następująco:

    • Nasza cukiernia oferuje szeroki wybór ciast kremowych. Wypieki są w pełni naturalne, a za ich sukces odpowiadają najlepsi cukiernicy w regionie.
    infografika błędy w tekstach na stronach internetowych
    Chcesz wykorzystać infografikę? Śmiało, tylko nie zapomnij dodać źródła wraz z linkiem do tego wpisu.

    Oczywiście to nie jest wszystko. Są to błędy w tekstach, które można znaleźć na pierwszej, lepszej stronie. Zamiast je powielać wystarczy, że maksymalnie przybliżysz swoim Klientom indywidualne cechy oferty i wskażesz korzyści, które mogą być dla niego interesujące. Tyle! Naprawdę nie potrzeba niewiadomo czego. Prosta, szczera opowieść o Twoich produktach i marce w zupełności wystarczy.

    Jeżeli nie wiesz jak się do tego zabrać – zacznij właśnie teraz. W tym momencie! Zrób mały audyt swojej strony. I pamiętaj, błędy w tekstach popełnia każdy. Mi też się to zdarza. Ważne, aby na bieżąco wracać do swoich tekstów i je stopniowo dopieszczać. 

    Daj znać, które informacje były dla Ciebie przydatne. Ta wiedza jest dla mnie bardzo ważna.Podobał Ci się ten tekst? Udostępnij go swoim znajomym. Małymi krokami możemy wiele zmienić.

    Podziel się tym artykułem:

    [apss_share]
    katsin copywriter autor tekstów

    Autor: Kasia Grzech

    Jestem copywriterem. Przy pomocy skutecznych tekstów pomogę Ci zbudować silny wizerunek marki. Na moim blogu podpowiadam jak pokochać pisanie.  


    The form you have selected does not exist.

    Kasia Grzech
    Kasia Grzech

    Copywriterka i content writerka z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specka od tekstów sprzedażowych i treści SEO. Zaczynałam od pisania recenzji teatralnych, dziś mam ciary na rękach, oglądając wyniki moich klientów w Google Analytics.

    Artykuły: 37

    26 komentarzy

    1. Bardzo pomocny tekst i świetna infografika (pozwoliłam sobie ją dodać do mojej kolekcji na Pinterest!). Planuję wystartować z kursem online i Twoje porady na pewno wezmę sobie do serca, gdy będę szykować materiały promocyjne i landing page 😀

    2. Dla mnie najbardziej rażącym błędem jest fatalna interpunkcja. Pracuję jako korektorka i przyznam, że skala zjawiska mnie powala na łopatki. Wiadomo, że nie ma tekstów całkowicie bezbłędnych, ale mam wrażenie, że na wielu stronach przecinki są wstawiane zupełnie przypadkowo lub w ogóle zapomina się, że coś takiego istnieje…

    3. Ale najgorszy błąd, który sprawia, że zamykam stronę i zapominam o firmie, to leżąca ortografia i interpunkcja. A także błędy w formatowaniu tekstu, które sprawiają, że oczy bolą przy czytaniu.

    Dodaj komentarz