Jak pisać teksty SEO? Odpowiedź na to pytanie powinien znać każdy właściciel bloga, strony firmowej lub portalu informacyjnego. W tej kwestii nie mam żadnych wątpliwości. Zakładam, że każdy, kto postanowił stworzyć własną witrynę www, chce być widoczny dla swoich potencjalnych odbiorców.
Słyszałam już różne argumenty np. „piszę po swojemu, we własnym stylu”. No super! SEO wcale Ci w tym nie przeszkodzi. Jeśli zrozumiesz działanie algorytmów Google, przekonasz się, że umiejętne stosowanie się do zaleceń SEO pod żadnym pozorem nie zakłóci ani stylu, ani odbioru tekstu.
SEO, czyli Search Engine Optimization to dosłownie optymalizacja pod wyszukiwarki. Szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności naszej witryny w wynikach, które pojawiają się w Google po wpisaniu konkretnej frazy.
Dzięki SEO nasza strona znajdzie się w tzw. wynikach organicznych wyszukiwania.
Na początku muszę obalić pewien mit. Teksty SEO to nie są treści tworzone tylko i wyłącznie z myślą o robotach Google. Jest wręcz przeciwnie. Algorytm odrzuca teksty niskiej jakości, w której słowa kluczowe są wplecione w nienaturalny sposób.
Mechanizm wyszukiwarek poluje na jak najbardziej wartościowe teksty. Długie, merytoryczne i w 100% unikalne.
Zapomnijmy o tzw. preclach i tekstach zapleczowych. Ich czas dawno przeminął. Jeżeli chcesz stworzyć stronę, którą pokochają zarówno czytelnicy, jak i algorytm Google postaw na rzetelność przekazu. Droga na skróty może wyprowadzić Cię w pole, jeśli nie teraz, to za kilka miesięcy. Google z roku na rok udoskonala swoje mechanizmy, dbając o jak najwyższą jakość odpowiedzi na wyszukiwane frazy.
Tekst SEO to w wielkim skrócie, każda treść w sieci, która posiada kilka określonych elementów zgodnych z wymogami Google.
Gdy dowiesz się jak pisać teksty SEO zrozumiesz, że nie jest to wcale nic nadzwyczajnego i może to robić każdy – zarówno osoba prowadząca bloga, jak i właściciel strony firmowej.
Jestem pewna, że z moim przewodnikiem z łatwością sobie poradzisz
Najważniejszą zasadą podczas tworzenia tekstów SEO jest ich unikalność. Pod żadnym pozorem nie kopiujemy treści lub pojedynczych zdań z innych stron. Wydawać by się mogło, że jest to oczywiste, niestety rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej.
Plagiaty tekstów zdarzają się nie tylko w sklepach internetowych, gdzie masowo powiela się opisy produktów i kategorii, ale także na stronach wizytówkowych, blogach i o zgrozo w e-bookach, za które pobierane są pieniądze.
Przepisywanie, parafrazowanie lub tłumaczenie tekstów z zagranicznych stron stosują nie tylko właściciele firm i blogów, ale także … niektórzy copywriterzy (serce mi się kraje, ale taka niestety jest prawda).
Pamiętaj! Jeżeli zlecasz napisanie tekstu, sprawdzaj jego unikalność. Skopiuj dwa, trzy losowe zdania i wklej do wyszukiwarki. Popularne narzędzia anty plagiatowe nie zawsze mówią prawdę!
Zanim przejdziesz do pisania tekstów SEO zastanów się czego oczekują Twoi czytelnicy. Treść musi odpowiadać na ich potrzeby i problemy.
Dla ułatwienia możesz zadać sobie 3 proste pytania:
Sprawy techniczne w dużej mierze załatwią za Ciebie popularne wtyczki. Jeżeli masz stronę na WordPress możesz skorzystać z Yoast SEO. Narzędzie w prosty, czytelny sposób podpowiada jak pisać dobre teksty pod wyszukiwarki.
Gdy rozpoczęłam swoją przygodę z copywritingiem nie wiedziałam wiele na temat optymalizacji treści. Yoast Seo było dla mnie drogowskazem. Z uporem śledziłam wszelkie podpowiedzi, dzięki czemu, w krótkim czasie, wyrobiłam w sobie dobre nawyki. Dziś do tematu podchodzę z większym przymrużeniem oka.
Pamiętaj! Nie musisz za wszelką cenę walczyć, aby spełnić wszelkie wymogi wskazane przez wtyczki SEO. Są to jedynie podpowiedzi, którymi warto się sugerować. Tekst musi być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny. Jeśli stoi to w sprzeczności z niektórymi poleceniami, kieruj się swoją intuicją.
Po dodaniu tekstu na dole edytora znajdziemy okienko z zadaniami oznaczonymi kolorem zielonym, pomarańczowym lub czerwonym. Na początku wprowadzamy wybraną frazę kluczową i zaczynamy optymalizację zgodnie z wytycznymi.
Teksty SEO kręcą się wokół dobrze dobranych fraz kluczowych. W tej kwestii nie ma zmiłuj. Od nich zależy czy nasze wpisy i podstrony będą się dobrze pozycjonować w sieci.
Pamiętaj, że słowa, których używasz muszą być wyrażeniami Twoich Klientów. Na co dzień posługujesz się specjalistycznym językiem swojej branży. Twoi odbiorcy mogą go nie znać.
Inne narzędzia, które warto przetestować:
Podczas doboru odpowiednich fraz kluczowych musisz pamiętać o kilku zasadniczych regułach.
Każdą podstronę lub wpis pozycjonuj na inną frazę kluczową. W innym przypadku teksty będą ze sobą rywalizować o pozycję w Google. Taka sytuacja nazywa się kanibalizacją słów kluczowych. Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów.
Kolejnym problemem jest pozycjonowanie się na własną markę/nazwę. Taka sytuacja powtarza się nad wyraz często.
Nie pozycjonuję swojej strony na słowo katsin, ponieważ jeżeli ktoś już mnie zna, tak czy siak do mnie trafi. Serio, nie róbcie tego, to nie ma najmniejszego sensu w zakresie pozyskiwania nowych, potencjalnych Klientów i czytelników.
Frazy kluczowe long tail to wyrażenia złożone z kilku wyrazów np. jak pisać teksty SEO?
Jeżeli masz nakreślone słowa kluczowe oraz ciekawy temat, który zainteresuje Twoich odbiorców, możesz zabrać się do tworzenia treści.
Podczas pisania zasady SEO musisz mieć cały czas z tyłu głowy. Dzięki temu osiągniesz w pełni naturalny efekt, którego nie zauważą Twoi czytelnicy.
Tak Kochani, po raz kolejny powtarzam – długość ma znaczenie. Nie ma tu ściśle określonej zasady, wystarczy zapamiętać, że Google lubi teksty, które wyczerpują temat.
Każdy rodzaj treści rządzi się swoimi prawami. Inną długość będzie miał opis produktu w sklepie, inną wpis specjalistyczny na blogu.
Zanim rozpoczniesz pisanie zerknij na stronę swojej konkurencji. Gdy masz już wybraną frazę kluczową np. jak pisać teksty SEO, wpisz ją w wyszukiwarce i sprawdź, co w tej kwestii robią inni. Jeżeli na pierwszych miejscach w Google są wpisy, które mają po 2,5 tys. znaków ze spacjami, napisz tekst, który będzie o 2-3 akapity dłuższy.
Dobry tekst zoptymalizowany pod SEO będzie niezwykle przyjazny dla oka. Treść musi być podzielona na akapity (około 4-5 wersów). Fajnie, jeżeli na początku pojawi się tzw. lead, który streści w 2-3 zdaniach sens całego wpisu. Dla urozmaicenia warto stosować wyliczenia oraz ramki.
Każdy akapit musi być poprzedzony nagłówkiem, którego celem jest przyciągnięcie uwagi czytelników oraz robotów Google. Do dyspozycji masz nagłówki od H1 do H6.
Zgodnie z zasadami SEO:
Ważne, aby nagłówki były rozmieszczone hierarchicznie – nie mieszamy ich ze sobą.
Skoro wiemy, jak rozmieścić nagłówki przejdźmy do samych fraz kluczowych.
Dobry tekst SEO nie może być naszpikowany wyrażeniami z wyszukiwarek. Ilość fraz kluczowych dostosowujemy do jego długości. Zasada „im więcej, tym lepiej” dawno odeszła do lamusa.
Frazy kluczowe rozmieszczamy równomiernie i z umiarem. Jedna powinna pojawić się w pierwszych zdaniach tekstu. Kolejne w nagłówku H1 i H2. W treści raz na jakiś czas, nawiązując do tematu, o którym piszemy.
Tak, jak najbardziej i tego nie pokaże Ci wtyczka Yoast. Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem słów bliskoznacznych. To samo tyczy się liczby mnogiej, odmiany fraz przez przypadki oraz zmienionej kolejności słów.
Frazy kluczowe są jak drogowskazy, mają pokazywać naszym czytelnikom, gdzie znajdą się informacje dla nich istotne (pamiętaj, że większość osób najpierw skanuje tekst wzrokiem). Aby podkreślić najważniejsze wyrażenia, użyj pogrubień i podkreśleń (Google też je widzi).
Algorytmy Google kochają czytelne teksty. Jedną z wytycznych, którą biorą pod uwagę jest ilość słów przejściowych tzw. transition words. Są to wyrażenia, które łączą daną tezę z oceną.
Do najczęściej stosowanych słów przejściowych możemy zaliczyć:
Linkowanie wewnętrzne to niezwykle ważny element strategii SEO. W każdym z Twoich tekstów powinny pojawić się odniesienia do pozostałych podstron lub wpisów na blogu. Możesz nawiązać do wcześniejszych wpisów (szczególnie jeśli dotyczą podobnej tematyki) np.:
Więcej na temat prowadzenia bloga znajdziesz w artykule: Jak prowadzić blog firmowy, aby wzmocnić wizerunek marki?
Uwaga! Warto dodawać także linki zewnętrzne, które prowadzą do innych, obcych domen. Musisz jednak pamiętać, aby zachować w tej kwestii umiar. Jeden link w zupełności wystarczy, najlepiej z atrybutem „nofollow”, który poinformuje roboty Google, że nie tędy droga.
Jeśli chcemy nauczyć się jak pisać teksty SEO musimy wziąć pod uwagę nie tylko treści, ale także warstwę graficzną. Każde zdjęcie lub infografika powinno mieć tzw. atrybut alt, w którym zawarta jest nasza główna fraza kluczowa. Co więcej, dobrze jeśli nasze grafiki posiadają odpowiednie nazwy. Dzięki temu możemy pozycjonować się nie tylko w wyszukiwarce stron, ale także w wyszukiwarce grafik.
Optymalizacja tekstu pod kątem SEO to jedno, widoczność naszych treści w wyszukiwarce to drugie. Każdą podstronę lub wpis blogowy powinniśmy uzupełnić o następujące elementy:
Powyższe informacje powinny zawierać wybrane frazy kluczowe. Musimy pamiętać, że jest to nasza wizytówka. Czytelnicy na podstawie tych treści podejmują decyzję dotyczącą wejścia na stronę.
Tu znów z pomocą przychodzi wtyczka Yeast SEO. Oprócz wskazówek dotyczących zmian w tekście znajdziemy tam również pozycje dotyczące widoczności w samej wyszukiwarce. Nigdy tego nie pomijaj.
Jak widzisz, recepta na to, jak pisać teksty SEO zawiera sporo elementów składowych. Nie wystarczy zawrzeć w treści kilku bezsensownie wplecionych fraz kluczowych.
Musisz dawać potencjalnym czytelnikom to, czego poszukują. Wpisz się w ich intencję wyszukiwania, dodatkowo dogadzając wujkowi Google.
Koniecznie daj mi znać czy zwracasz uwagę na SEO tworząc treści w sieci. Jeżeli pominęłam jakąś istotną kwestię, napisz o niej w komentarzu. Temat pozycjonowania strony jest bardzo płynny i szeroki. Chętnie poznam Twoją perspektywę pisania dobrych tekstów 😉
PS. W ramach ćwiczeń prześledź mój tekst – fraza kluczowa brzmi jak pisać teksty SEO.
Podziel się tym artykułem:
Autor: Kasia Grzech
Jestem copywriterem. Od 10 lat przy pomocy skutecznych tekstów pomagam moim Klientom zbudować silny wizerunek marki. Na moim blogu podpowiadam jak pokochać pisanie.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |