Copywriter z doświadczeniem | SEO | treści sprzedażowe  Kasia Grzech
  • Współpraca
    • Copywriting
    • Prowadzenie facebooka
    • Strategia komunikacji
    • Wsparcie marketingowe
    • Strategia treści na blog
    • Szkolenie SEO copywriting
  • Portfolio
  • O mnie
  • Blog
  • Kontakt
POBIERZ CHECKLISTĘ SEO
jak pisać teksty seo
Zaktualizowano:24 listopada 2021 przez katsin
Blog Copywritera, Marketing

Jak pisać teksty SEO, które pozycjonują?

Jak pisać teksty SEO, które pozycjonują?

Jak pisać teksty SEO? Odpowiedź na to pytanie powinien znać każdy właściciel bloga, strony firmowej lub portalu informacyjnego. W tej kwestii nie mam żadnych wątpliwości. Zakładam, że każdy, kto postanowił stworzyć własną witrynę www, chce być widoczny dla swoich potencjalnych odbiorców.

Słyszałam już różne argumenty np. „piszę po swojemu, we własnym stylu”. No super! SEO wcale Ci w tym nie przeszkodzi. Jeśli zrozumiesz działanie algorytmów Google, przekonasz się, że umiejętne stosowanie się do zaleceń SEO pod żadnym pozorem nie zakłóci ani stylu, ani odbioru tekstu.

Co to jest SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization to dosłownie optymalizacja pod wyszukiwarki.  Szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności naszej witryny w wynikach, które pojawiają się w Google po wpisaniu konkretnej frazy.

Dzięki SEO nasza strona znajdzie się w tzw. wynikach organicznych wyszukiwania.

Jak pisać teksty SEO? Screen z wyszukiwarki organiczne i płatne wyniki wyszukiwania.
Wprowadź w wyszukiwarce hasło, na które się pozycjonujesz. Widzisz w wynikach swoją stronę?

Co podlega optymalizacji?

  • Warstwa tekstowa strony internetowej (w to na niej się dziś skupimy);
  • Struktura witryny (układ informacji, UX, nawigacja, linkowanie wewnętrzne);
  • Kwestie techniczne (prędkość strony www, poprawność kodu html, responsywność);
  • Warstwa wizualna (jakość i wielkość grafiki, atrybuty alt);
  • Linkowanie zewnętrzne, czyli ilość i jakość linków, które kierują do naszej witryny.

Czym jest tekst SEO?

Na początku muszę obalić pewien mit. Teksty SEO to nie są treści tworzone tylko i wyłącznie z myślą o robotach Google. Jest wręcz przeciwnie. Algorytm odrzuca teksty niskiej jakości, w której słowa kluczowe są wplecione w nienaturalny sposób.

Mechanizm wyszukiwarek poluje na jak najbardziej wartościowe teksty. Długie, merytoryczne i w 100% unikalne.

Zapomnijmy o tzw. preclach i tekstach zapleczowych. Ich czas dawno przeminął. Jeżeli chcesz stworzyć stronę, którą pokochają zarówno czytelnicy, jak i algorytm Google postaw na rzetelność przekazu. Droga na skróty może wyprowadzić Cię w pole, jeśli nie teraz, to za kilka miesięcy. Google z roku na rok udoskonala swoje mechanizmy, dbając o jak najwyższą jakość odpowiedzi na wyszukiwane frazy.

Tekst SEO to w wielkim skrócie, każda treść w sieci, która posiada kilka określonych elementów zgodnych z wymogami Google. 

Gdy dowiesz się jak pisać teksty SEO zrozumiesz, że nie jest to wcale nic nadzwyczajnego i może to robić każdy – zarówno osoba prowadząca bloga, jak i właściciel strony firmowej.

Jestem pewna, że z moim przewodnikiem z łatwością sobie poradzisz 😉

Podstawowe reguły tekstów SEO

Unikalność tekstów

Najważniejszą zasadą podczas tworzenia tekstów SEO jest ich unikalność. Pod żadnym pozorem nie kopiujemy treści lub pojedynczych zdań z innych stron. Wydawać by się mogło, że jest to oczywiste, niestety rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej.

Plagiaty tekstów zdarzają się nie tylko w sklepach internetowych, gdzie masowo powiela się opisy produktów i kategorii, ale także na stronach wizytówkowych, blogach i o zgrozo w e-bookach, za które pobierane są pieniądze.

Przepisywanie, parafrazowanie lub tłumaczenie tekstów z zagranicznych stron stosują nie tylko właściciele firm i blogów, ale także … niektórzy copywriterzy (serce mi się kraje, ale taka niestety jest prawda).

Pamiętaj! Jeżeli zlecasz napisanie tekstu, sprawdzaj jego unikalność. Skopiuj dwa, trzy losowe zdania i wklej do wyszukiwarki. Popularne narzędzia anty plagiatowe nie zawsze mówią prawdę!

Merytoryka

Zanim przejdziesz do pisania tekstów SEO zastanów się czego oczekują Twoi czytelnicy. Treść musi odpowiadać na ich potrzeby i problemy.

Dla ułatwienia możesz zadać sobie 3 proste pytania:

  • Czy moi Klienci/Czytelnicy szukają odpowiedzi na wybrany temat?
  • Czy jestem w stanie powiedzieć na dany temat więcej, niż powiedziała moja konkurencja?
  • Czy plan tekstu, który stworzę, łączy się w logiczną całość?

Wtyczka YOAST SEO

Sprawy techniczne w dużej mierze załatwią za Ciebie popularne wtyczki. Jeżeli masz stronę na WordPress możesz skorzystać z Yoast SEO.  Narzędzie w prosty, czytelny sposób podpowiada jak pisać dobre teksty pod wyszukiwarki.

Gdy rozpoczęłam swoją przygodę z copywritingiem nie wiedziałam wiele na temat optymalizacji treści. Yoast Seo było dla mnie drogowskazem. Z uporem śledziłam wszelkie podpowiedzi, dzięki czemu, w krótkim czasie, wyrobiłam w sobie dobre nawyki.  Dziś do tematu podchodzę z większym przymrużeniem oka.

Pamiętaj! Nie musisz za wszelką cenę walczyć, aby spełnić wszelkie wymogi wskazane przez wtyczki SEO. Są to jedynie podpowiedzi, którymi warto się sugerować. Tekst musi być przede wszystkim przejrzysty i użyteczny. Jeśli stoi to w sprzeczności z niektórymi poleceniami, kieruj się swoją intuicją.

Jak korzystać z Yoast SEO?

Po dodaniu tekstu na dole edytora znajdziemy okienko z zadaniami oznaczonymi kolorem zielonym, pomarańczowym lub czerwonym. Na początku wprowadzamy wybraną frazę kluczową i zaczynamy optymalizację zgodnie z wytycznymi. 

jak pisać teksty seo - wtyczka yoast
Zainstaluj Yoast Seo. Wtyczka jest niezwykle intuicyjna, polecenia są czytelne i łatwe do wdrożenia.

Dobrze dobrane słowa kluczowe

Teksty SEO kręcą się wokół dobrze dobranych fraz kluczowych. W tej kwestii nie ma zmiłuj. Od nich zależy czy nasze wpisy i podstrony będą się dobrze pozycjonować w sieci.

Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe dla swojej strony?

  • Wypisz w notatniku wszystkie wyrażenia, które kojarzą Ci się z Twoją branżą, produktami lub usługami np. copywriter opole; pisanie tekstów, teksty na strony internetowe; artykuły sponsorowane, recenzje produktów…

Pamiętaj, że słowa, których używasz muszą być wyrażeniami Twoich Klientów. Na co dzień posługujesz się specjalistycznym językiem swojej branży. Twoi odbiorcy mogą go nie znać.

  • Skorzystaj z tego, co podpowie Ci Google. Po wpisaniu do wyszukiwarki podstawowych fraz pod wynikami zobaczysz kilka dodatkowych propozycji popularnych wyrażeń.
  • Wykorzystaj Planer Słów Kluczowych od Google. Narzędzie jest w 100% bezpłatne, a oprócz słów kluczowych otrzymasz dodatkowo szacowaną liczbę wyszukiwań i konkurencyjność.

Inne narzędzia, które warto przetestować:

  • keyword
  • ubersuggest
  • senuto
  • ahrefs

Różnorodność fraz kluczowych i kanibalizacja

Podczas doboru odpowiednich fraz kluczowych musisz pamiętać o kilku zasadniczych regułach.

Unikaj kanibalizacji

Każdą podstronę lub wpis pozycjonuj na inną frazę kluczową. W innym przypadku teksty będą ze sobą rywalizować o pozycję w Google. Taka sytuacja nazywa się kanibalizacją słów kluczowych. Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów.

Nie pozycjonuj się na markę

Kolejnym problemem jest pozycjonowanie się na własną markę/nazwę. Taka sytuacja powtarza się nad wyraz często.

Nie pozycjonuję swojej strony na słowo katsin, ponieważ jeżeli ktoś już mnie zna, tak czy siak do mnie trafi. Serio, nie róbcie tego, to nie ma najmniejszego sensu w zakresie pozyskiwania nowych, potencjalnych Klientów i czytelników.

Używaj fraz typu long tail

Frazy kluczowe long tail to wyrażenia złożone z kilku wyrazów np. jak pisać teksty SEO?

  • dłuższe wyrażenia mają niższą konkurencję;
  • statystycznie generują dużo większy ruch, niż frazy 1-2 wyrazowe;
  • zmniejszają współczynnik odrzuceń, czyli trafiają do Ciebie te osoby, które faktycznie są zainteresowane Twoją ofertą.

Jak pisać teksty SEO?

Jeżeli masz nakreślone słowa kluczowe oraz ciekawy temat, który zainteresuje Twoich odbiorców, możesz zabrać się do tworzenia treści.

Podczas pisania zasady SEO musisz mieć cały czas z tyłu głowy. Dzięki temu osiągniesz w pełni naturalny efekt, którego nie zauważą Twoi czytelnicy.

Długość tekstu

Tak Kochani, po raz kolejny powtarzam – długość ma znaczenie. Nie ma tu ściśle określonej zasady, wystarczy zapamiętać, że Google lubi teksty, które wyczerpują temat.

Każdy rodzaj treści rządzi się swoimi prawami. Inną długość będzie miał opis produktu w sklepie, inną wpis specjalistyczny na blogu.

Zanim rozpoczniesz pisanie zerknij na stronę swojej konkurencji. Gdy masz już wybraną frazę kluczową np. jak pisać teksty SEO, wpisz ją w wyszukiwarce i sprawdź, co w tej kwestii robią inni. Jeżeli na pierwszych miejscach w Google są wpisy, które mają po 2,5 tys. znaków ze spacjami, napisz tekst, który będzie o 2-3 akapity dłuższy.

Układ treści

Dobry tekst zoptymalizowany pod SEO będzie niezwykle przyjazny dla oka. Treść musi być podzielona na akapity (około 4-5 wersów). Fajnie, jeżeli na początku pojawi się tzw. lead, który streści w 2-3 zdaniach sens całego wpisu. Dla urozmaicenia warto stosować wyliczenia oraz ramki.

Nagłówki H1-H6

Każdy akapit musi być poprzedzony nagłówkiem, którego celem jest przyciągnięcie uwagi czytelników oraz robotów Google. Do dyspozycji masz nagłówki od H1 do H6.

Zgodnie z zasadami SEO:

  • H1 stosujemy raz, maksymalnie dwa razy. Tu zawsze wplatamy naszą frazę kluczową.
  • H2 stosujemy częściej, w podtytułach kolejnych paragrafów. Nagłówki tego rzędu powinny zawierać słowa kluczowe, ich synonimy oraz inne chwytliwe hasła.
  • H3 to nagłówki uzupełniające, równie ważne, jednak o troszkę mniejszej mocy. Najważniejsza jest ich wartość informacyjna.
  • H4,H5,H6 – osobiście używam bardzo rzadko. Są przydatne przy dłuższych, bardziej rozbudowanych tekstach.

Ważne, aby nagłówki były rozmieszczone hierarchicznie – nie mieszamy ich ze sobą.

 

infografika jak pisać teksty seo - hierarchia nagłówków h1 h6
Chcesz wykorzystać infografikę? Śmiało, tylko nie zapomnij dodać źródła wraz z linkiem do tego wpisu.

Rozmieszczenie fraz kluczowych

Skoro wiemy, jak rozmieścić nagłówki przejdźmy do samych fraz kluczowych.

Dobry tekst SEO nie może być naszpikowany wyrażeniami z wyszukiwarek. Ilość fraz kluczowych dostosowujemy do jego długości. Zasada „im więcej, tym lepiej” dawno odeszła do lamusa.

Frazy kluczowe rozmieszczamy równomiernie i z umiarem. Jedna powinna pojawić się w pierwszych zdaniach tekstu. Kolejne w nagłówku H1 i H2. W treści raz na jakiś czas, nawiązując do tematu, o którym piszemy.

Czy synonimy słów kluczowych także się liczą?

Tak, jak najbardziej i tego nie pokaże Ci wtyczka Yoast. Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem słów bliskoznacznych. To samo tyczy się liczby mnogiej, odmiany fraz przez przypadki oraz zmienionej kolejności słów.

Pogrubienie fraz kluczowych

Frazy kluczowe są jak drogowskazy, mają pokazywać naszym czytelnikom, gdzie znajdą się informacje dla nich istotne (pamiętaj, że większość osób najpierw skanuje tekst wzrokiem). Aby podkreślić najważniejsze wyrażenia, użyj pogrubień i podkreśleń (Google też je widzi).

Słowa przejściowe

Algorytmy Google kochają czytelne teksty. Jedną z wytycznych, którą biorą pod uwagę jest ilość słów przejściowych tzw. transition words. Są to wyrażenia, które łączą daną tezę z oceną.

Do najczęściej stosowanych słów przejściowych możemy zaliczyć:

  • Zestawienia: podobnie do, w przeciwieństwie do, podczas gdy;
  • Wnioski: w wyniku, reasumując, w związku z;
  • Powody: dlatego, bo, ponieważ, ze względu na fakt;
  • Podkreślenia: jeszcze mocniej, z pewnością, niewątpliwie, bezsprzecznie, przede wszystkim;
  • Przypuszczenia: prawdopodobnie, wydaje się.

Linki wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to niezwykle ważny element strategii SEO. W każdym z Twoich tekstów powinny pojawić się odniesienia do pozostałych podstron lub wpisów na blogu. Możesz nawiązać do wcześniejszych wpisów (szczególnie jeśli dotyczą podobnej tematyki) np.:

 

Więcej na temat prowadzenia bloga znajdziesz w artykule: Jak prowadzić blog firmowy, aby wzmocnić wizerunek marki?

Linki zewenętrzne

Uwaga! Warto dodawać także linki zewnętrzne, które prowadzą do innych, obcych domen. Musisz jednak pamiętać, aby zachować w tej kwestii umiar. Jeden link w zupełności wystarczy, najlepiej z atrybutem „nofollow”, który poinformuje roboty Google, że nie tędy droga.

Atrybuty ALT

Jeśli chcemy nauczyć się jak pisać teksty SEO musimy wziąć pod uwagę nie tylko treści, ale także warstwę graficzną. Każde zdjęcie lub infografika powinno mieć tzw. atrybut alt, w którym zawarta jest nasza główna fraza kluczowa. Co więcej, dobrze jeśli nasze grafiki posiadają odpowiednie nazwy. Dzięki temu możemy pozycjonować się nie tylko w wyszukiwarce stron, ale także w wyszukiwarce grafik.

screen jak pisać teksty seo - atrybut alt

Meta tytuł, meta opis i sług

Optymalizacja tekstu pod kątem SEO to jedno, widoczność naszych treści w wyszukiwarce to drugie. Każdą podstronę lub wpis blogowy powinniśmy uzupełnić o następujące elementy:

  • SEO title (meta tytuł) – tytuł strony, który wyświetla się w wyszukiwarce oraz na pasku przeglądarki;
  • Slug – adres URL naszego wpisu;
  • Meta description (meta opis) – opis, który wyświetla się w wyszukiwarce.

Powyższe informacje powinny zawierać wybrane frazy kluczowe. Musimy pamiętać, że jest to nasza wizytówka. Czytelnicy na podstawie tych treści podejmują decyzję dotyczącą wejścia na stronę.

Gdzie można wprowadzić meta tytuł, meta opis i slug?

Tu znów z pomocą przychodzi wtyczka Yeast SEO. Oprócz wskazówek dotyczących zmian w tekście znajdziemy tam również pozycje dotyczące widoczności w samej wyszukiwarce. Nigdy tego nie pomijaj.

jak pisać teksty seo - meta opis, meta title, slug

Masz dość? Łap infografikę ze ściągą

Jak widzisz, recepta na to, jak pisać teksty SEO zawiera sporo elementów składowych. Nie wystarczy zawrzeć w treści kilku bezsensownie wplecionych fraz kluczowych.

Musisz dawać potencjalnym czytelnikom to, czego poszukują. Wpisz się w ich intencję wyszukiwania, dodatkowo dogadzając wujkowi Google.

Koniecznie daj mi znać czy zwracasz uwagę na SEO tworząc treści w sieci. Jeżeli pominęłam jakąś istotną kwestię, napisz o niej w komentarzu. Temat pozycjonowania strony jest bardzo płynny i szeroki. Chętnie poznam Twoją perspektywę pisania dobrych tekstów 😉 

PS. W ramach ćwiczeń prześledź mój tekst – fraza kluczowa brzmi jak pisać teksty SEO. 

infografika - jak pisać teksty seo - katsin copywriter
Chcesz wykorzystać infografikę? Śmiało, tylko nie zapomnij dodać źródła wraz z linkiem do tego wpisu.

Podziel się tym artykułem:

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Share on Digg Share
Send email Mail
katsin copywriter autor tekstów

Autor: Kasia Grzech

Jestem copywriterem. Od 10 lat przy pomocy skutecznych tekstów pomagam moim Klientom zbudować silny wizerunek marki. Na moim blogu podpowiadam  jak pokochać pisanie.  

Poprzedni artykułRecenzja książki Artura Jabłońskiegorecenzja książki Artura JabłońskiegoNastępny artykuł Subiektywny ranking darmowych CRM dla małych firmekran komputera z wykresem crm

Co na blogu?

To miejsce, w którym podpowiadam jak tworzyć skuteczne i atrakcyjne dla odbiorców treści.

Dzielę się tu swoją wiedzą copywriterską i marketingową.

Piszę o nowych tendencjach, uniwersalnych prawdach, publikacjach marketingowych, ciekawych narzędziach i eventach branżowych.

Czasem wdziera się jakiś lifestyle, ale raczej stawiam na „mięso”.

 

Ostatnie wpisy

7 realnych korzyści z prowadzenia bloga firmowego9 stycznia 2023
Jak wygląda praca copywritera w praktyce?21 grudnia 2022
Trendy SEO w 2022/2023 roku, które pomogą Ci lepiej pozycjonować stronę30 stycznia 2022

Tagi

blog firmowy content marketing copywriting crm event freelancer inluencer marketing jak zostać copywriterem książki dla copywriterów marketing marketing dla MŚP marketing lokalny narzędzia marketingowe organizacja pracy praca copywritera recenzja seo strategia marketingowa strona internetowa teksty na strony internetowe własna perspektywa
© Copyright by katsin 2017-2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka Prywatności

Ta strona korzysta z plików cookies aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek?
Tak NiePolityka prywatności
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT