Copywriter z doświadczeniem | SEO | treści sprzedażowe  Kasia Grzech
  • Współpraca
    • Copywriting
    • Prowadzenie facebooka
    • Strategia komunikacji
    • Wsparcie marketingowe
    • Strategia treści na blog
    • Szkolenie SEO copywriting
  • Portfolio
  • O mnie
  • Blog
  • Kontakt
POBIERZ CHECKLISTĘ SEO
ekran komputera z wykresem crm
Zaktualizowano:18 września 2019 przez katsin
Blog Copywritera, Organizacja pracy

Subiektywny ranking darmowych CRM dla małych firm

Ranking darmowych CRM dla małych firm

Używacie w swoich firmach CRM? Po kilku latach prowadzenia bazy klientów w Excelu stwierdziłam, że warto pochylić się nad tym tematem z większym zaangażowaniem i poszukać czegoś, co lepiej zorganizuje posiadane przeze mnie dane.

Wielokrotnie korzystałam z płatnych CRM w firmach, w których miałam przyjemność pracować i do tematu podchodzę dość przyjaźnie. Narzędzia biznesowe z założenia mają ułatwiać działanie, zatem dlaczego mielibyśmy z nich nie korzystać, także będąc freelancerem, blogerem lub posiadając jednoosobową działalność.

Poniższy ranking powstał troszkę przez przypadek, ponieważ zaczęłam tworzyć zwykły post na FB, który podsumuje moje poszukiwania. Wnioski okazały się jednak zbyt rozległe. Mówię o tym, ponieważ  ranking darmowych CRM nie jest poprzedzony pogłębionym researchem i nie zawiera wszystkich pozycji dostępnych na rynku. Jest to subiektywna lista i jeżeli czegoś w niej zabrakło, dajcie znać w komentarzach, chętnie ją zaktualizuję. 

Co to jest CRM?

CRM (Customer Relationship Management) to system do zarządzania relacjami z klientem, który pozwala m.in. na:

  • stworzenie bazy klientów (wraz z listą notatek i działań);
  • zaplanowanie strategii komunikacji,
  • zaprojektowanie lejków sprzedażowych,
  • zarządzenie płatnościami;
  • automatyzację procesów tj. wysyłanie wiadomości, wykonywanie połączeń lub przesyłanie mailingów;

Cel? System zarządzania relacjami z klientem ma wspierać przedsiębiorcę w zakresie pozyskiwania wartościowych leadów sprzedażowych, utrzymania i rozwinięcia obecnych relacji.

LEAD SPRZEDAŻOWY to potencjalny Klient, który wykazał zainteresowanie naszymi usługami lub produktem i zostawił swoje dane np. poprzez zapis do newslettera, wypełnienie formularza lub kontakt przy pomocy systemu call back.

W większych przedsiębiorstwach CRM stanowi doskonałe narzędzie do komunikacji między współpracownikami. Ogólny wgląd zespołu do jednej bazy, w której pojawiają się różne notatki na temat poszczególnych klientów, ułatwia komunikację na każdym etapie sprzedaży.

Szczegółowa analiza ścieżki klienta, lejków sprzedażowych, ilości i jakości pozyskiwanych leadów pozwala na udoskonalenie pracy firmy na wielu poziomach.

 

CRM dla freelancera i jednoosobowej działalności

Czy freelancer lub jednoosobowa działalność potrzebuje CRM? Jest to oczywiście kwestia indywidualna. Bez CRM żyłam i pracowałam, aż do teraz i nie był to dla mnie jakiś większy problem.

System nie jest koniecznością, jednak może być sporym ułatwieniem. CRM pomoże Ci poukładać wszystkie kontakty, zlecenia i dokonane transakcje. Ponadto, w jednym miejscu  przechowasz pełną historię swoich biznesowych relacji (także tych, które nie zakończyły się sprzedażą). Dodatkowym atutem jest możliwość stworzenia przy każdej osobie krótkiej notatki lub zadania.

DOBRA PRAKTYKA SPRZEDAŻOWA

Zdarza Ci się porzucić Klientów, którzy raz dokonali u Ciebie zakupu? To ogromny błąd. Klienci powracający są odpowiedzialni za większość przychodów w biznesie.

Dobrą praktyką jest ponowny kontakt z tymi, którzy dokonali u nas transakcji. Dzięki CRM możesz zaplanować w określonym terminie wysyłkę automatycznej wiadomości np. po 3-5 miesiącach.

infografika korzyści wprowadzenia do firmy crm
Chcesz wykorzystać infografikę? Śmiało, tylko nie zapomnij dodać źródła wraz z linkiem do tego wpisu.

Research darmowych CRM dla małych firm

Jak powstał mój ranking darmowych CRM?

W chwili, w której stwierdziłam, że potrzebuję CRM, wrzuciłam wątek do grup biznesowych na FB z prośbą o rekomendacje. Miałam tylko jeden wymóg  – narzędzie musi być zupełnie darmowe. Wartość dodatnią stanowiła dla mnie aplikacja mobilna, ponieważ często sprawy biurowo-organizacyjne ogarniam w trakcie podroży, wyczekiwania w kolejce etc.

Polecono mi sprawdzić: Odoo, Sugester, Bitrix24, HubSpot CRM. Do tego dorzuciłam od siebie: Zoho CRM i Insightly. Wszędzie założyłam darmowe konto.

Na dzień 24 lipca 2019 każde z tych narzędzi posiada opcję free z ograniczeniami dotyczącymi liczby użytkowników lub rekordów w bazie.

Informacja na temat darmowej wersji nie zawsze jest podawana na głównej stronie lub w zestawieniu pakietów. Czasami trzeba się nieźle naszukać, ale finalnie, na pierwszy rzut oka (testy trwały tylko 2-3 dni) wszystkie pozycje faktycznie działają zupełnie za darmo.

Subiektywny ranking darmowych CRM

ranking darmowych crm - tabela z porównaniem

Kryteria oceny:

  • Język polski, Aplikacja mobilna, Zaciąganie danych z sieci/poczty/GUS, Kalendarz, Integracja z pocztą: tak – 1 pkt, nie – O pkt
  • Łatwość obsługi, Estetyka i przejrzystość, Konfiguralność – sukiektywna ocena od 1 do 5 punktów;
  • Ilość użytkowników: powyżej 10 użytkowników – 3 pkt, 3-10 użytkowników – 2pkt, 1-3 użytkowników – 1pkt;
  • Chmura – 5GB i więcej – 3 pkt, 1-4GB – 2 pkt, do 1 GB  – 1 pkt. 

Poza podstawowymi funkcjami każdy CRM ma dodatkowe możliwości, których nie przetestowałam. Skupiłam się na podstawach, które będą odpowiadały na moje, indywidualne potrzeby. Analizę przeprowadziłam na podstawie wersji webowej.

Bitrix24

Mój numer jeden. Zdecydowałam, że właśnie do tego CRM wprowadzę wszystkie swoje dane.

Co przeważyło na mojej decyzji? Specjaliści IT złapią się za głowę, ale istotny był dla mnie sam wygląd systemu. Interfejs jest przejrzysty. Podoba mi się karta klienta oraz wygląd statystyk i raportów.

System posiada masę darmowych modułów, które wykraczają poza standardowe funkcje CRM m.in. listę zadań, wygodny kalendarz, dysk w chmurze do przechowywania plików i workflow.

Mocne strony

+ język polski i bardzo czytelny interfejs;

+ możliwość dostosowania lejka sprzedażowego do swoich potrzeb;

+ baza produktów wraz ze zdjęciami, opisem;

+ konfiguracja menu i widoku głównego;

+ planowanie, raportowanie i zarządzanie czasem;

Słabe strony

 – integracja z pocztą możliwa tylko przy planie płatnym;

– brak możliwości zaciągania danych firmy z GUSu po numerze NIP lub strony www (jak np. w HubSpot CRM);

– brak możliwości dodawania tagów do poszczególnych klientów;

ranking darmowych CRM Bitrix24

HubSpot CRM

CRM kombajn, który po przeprowadzeniu konfiguracji może dostarczać wiele istotnych informacji na temat klientów, z którymi korespondujemy.

HubSpot CRM ma zdecydowanie najwięcej opcji, jednak po kilkudziesięciu minutach testów stwierdziłam, że jest dla mnie zbyt skomplikowany. Ponadto, całość opiera się głównie na integracji z e-mail, co nie było dla mnie głównym priorytetem. Bardziej zależało mi na czymś przejrzystym i łatwym w obsłudze.

Mocne strony

+ możliwość zaciągania danych firmy ze strony www lub poczty Gmail/Outlook;

+ bardzo szeroki zakres dostępnych integracji;

+ możliwość śledzenia klienta, którego mamy w bazie (system pokazuje np. czy dana osoba po zarejestrowanej rozmowie telefonicznej wchodziła na naszą stronę);

+ nieograniczone miejsce do przechowywania plików;

+ renoma na rynku (dobre marketingi, dużo dobrych opinii);

+ samouczki, poradniki i filmy instruktażowe (zarówno w ramach systemu, jak i na YT);

Słabe strony

– brak języka polskiego i mało intuicyjny interfejs;

– nie udało mi się zintegrować skrzynki e-mail; oczywiście jest to do ogarnięcia, jednak wymaga więcej czasu lub wiedzy;

– brak możliwości konfiguracji etapów lejka sprzedażowego (można dodać lub usunąć poszczególne etapy, ale nie da się ich edytować);

– brak możliwości konfiguracji karty klienta;

– nie znalazłam katalogu produktów;

– raporty mocno nastawione na wydajność pracowników i wyniki sprzedażowe (przy jednoosobowej działalności nie ma to większego sensu);

ranking darmowych crm hubspot

Odoo

Spędziłam tam naprawdę niewiele czasu, ponieważ w stosunku do pozostałych CRM nie znalazłam tam zbyt wielu funkcjonalności. Jest to jednocześnie plusem i minusem. Jeśli szukasz mega prostego narzędzia o estetycznej formie, które będzie służyło jako baza, kalendarz i lejek sprzedażowy – jak najbardziej możesz wypróbować Odoo. Nic poza tym raczej tam nie znajdziesz.

Mocne strony

+ estetyczny i przejrzysty interfejs;

+ możliwość zaprojektowania niestandardowego pulpitu;

+ idealna karta klienta z możliwością dodawania tagów (najbardziej przejrzysta ze wszystkich CRM, jakie miałam możliwość przetestować);

+ łatwa rejestracja;

Słabe strony

– brak języka polskiego;

– niewielka ilość dodatkowych funkcji;

– integracja z pocztą e-mail możliwa tylko przy planie płatnym;

– brak możliwości zaciągania danych firmy z GUSu po numerze NIP lub strony www (jak np. w Hubspot CRM);

ranking darmowych CRM odoo

Sugester

Sugester był dla mnie bardzo mocnym konkurentem dla Bitrix24, dopóki nie zobaczyłam ich ograniczeń dla planu darmowego. Niestety opcja free pozwala na zaledwie 100 rekordów w bazie klientów. Poza tym cała reszta robi naprawdę dobre wrażenie. Interfejs jest niezwykle przyjazny, jest dużo dostępnych opcji, bardzo dobrze wygląda lista zadań i raporty.

Z pewnością wzięłabym ten CRM pod uwagę, jeśli szukałabym wersji rozszerzonej i płatnej.

Mocne strony

+ estetyczny i przejrzysty interfejs;

+ możliwość integracji poczty e-mail;

+ możliwość konfiguracji lejka i pulpitu;

Słabe strony

– ograniczenie do 100 rekordów w bazie (więcej nawet się nie doszukiwałam, ponieważ wydaje mi się, że nawet dla małych działalności jest to kwestia dyskwalifikująca).

ranking darmowych CRM_sugester

Zoho CRM

Całkiem niezła propozycja. Bezpłatny dla 3 użytkowników, z polską wersją językową i w miarę przejrzystym interfejsem. Nie wszystkie tłumaczenia poszczególnych zakładek są intuicyjne. Niektórych opcji trzeba się troszkę naszukać, jednak podczas użytkowania można się do tego przyzwyczaić. Funkcjonalnością bardzo przypomina Bitrix24. Na mojej decyzji przeważyły kwestie kosmetyczne.

Mocne strony

+ estetyczny interfejs;

+ możliwość konfiguracji z pocztą;

+ dostosowanie raportów pod swoje potrzeby;

+ możliwość dodania własnych modułów;

+ wygodne zarządzanie wszystkimi transakcjami;

Słabe strony

– bardzo rozbudowana karta klienta, której nie da się zmodyfikować 

– system jest nieintuicyjny; ciężko rozszyfrować co kryje się pod konkretnymi nazwami np. szanse sprzedaży = transakcje;

– brak katalogu produktów i listy zadań;

screen ranking darmowych CRm

Insightly

Kolejny świetny CRM. Interfejs wręcz idealny (jedyny minus to język angielski). Bezpłatny plan jest ograniczony do dwóch użytkowników, jednak przy jednoosobowej działalności nie jest to żaden problem.

Do dyspozycji mamy listę zadań, kalendarz, estetyczny lejek sprzedaży, raporty oraz możliwość zarządzania projektami.

Mocne strony

+ estetyczny i przejrzysty interfejs;

+ rozbudowana karta klienta;

+ rozbudowany dział raportów;

Słabe strony

– ograniczona baza danych do przechowywania;

– niefunkcjonalny lejek sprzedażowy;

– nie znalazłam nic na temat konfiguracji e-mail;

– brak katalogu produktów;

– brak polskiego języka;

ranking darmowych CRM_insightly

Podsumowanie

Subiektywny ranking darmowych CRM pokazuje, że wybór najlepszego CRM nie należy do najprostszych, a systemy różnią się w wielu kwestiach. Dużo zależy od naszych oczekiwań i upodobań. 

Ogromnym plusem jest to, że mamy na rynku kilka narzędzi, które są zupełnie darmowe. Niektóre także w języku polskim. Każdy system ma sporo dodatkowych możliwości, co finalnie może pozytywnie wpłynąć na organizację naszej pracy.

Troszkę żałuję, że tak późno zabrałam się za ogarnięcie swojej bazy, ponieważ mam troszkę danych do wprowadzenia. Jeśli po drodze pojawią się jakieś kwiatki z pewnością zaktualizuję powyższe informacje. 

Jak to jest u Was? Gdzie przechowujecie dane swoich klientów i transakcji? Macie jakieś bazy? Używacie CRM?

Dajcie mi znać czy takie wpisy są dla Was użyteczne. Nieustanie wyszukuję udogodnień, które pozwalają mi sprawniej prowadzić swoją freelancerską działalność – przy okazji mogę się nimi z Wami dzielić 😉

Zobacz także: Jak prowadzić blog firmowy, aby wzmocnić wizerunek marki?

Podziel się tym artykułem:

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Share on Digg Share
Send email Mail
katsin copywriter autor tekstów

Autor: Kasia Grzech

Jestem copywriterem. Przy pomocy skutecznych tekstów pomagam moim Klientom zbudować silny wizerunek marki. Na moim blogu podpowiadam jak pokochać pisanie.  

crm freelancer organizacja pracy

Poprzedni artykułJak pisać teksty SEO, które pozycjonują?jak pisać teksty seoNastępny artykuł Optymalizacja grafiki. Jak prawidłowo podpisywać zdjęcia?optymalizacja grafiki seo - blog katsin

Co na blogu?

To miejsce, w którym podpowiadam jak tworzyć skuteczne i atrakcyjne dla odbiorców treści.

Dzielę się tu swoją wiedzą copywriterską i marketingową.

Piszę o nowych tendencjach, uniwersalnych prawdach, publikacjach marketingowych, ciekawych narzędziach i eventach branżowych.

Czasem wdziera się jakiś lifestyle, ale raczej stawiam na „mięso”.

 

Ostatnie wpisy

7 realnych korzyści z prowadzenia bloga firmowego9 stycznia 2023
Jak wygląda praca copywritera w praktyce?21 grudnia 2022
Trendy SEO w 2022/2023 roku, które pomogą Ci lepiej pozycjonować stronę30 stycznia 2022

Tagi

blog firmowy content marketing copywriting crm event freelancer inluencer marketing jak zostać copywriterem książki dla copywriterów marketing marketing dla MŚP marketing lokalny narzędzia marketingowe organizacja pracy praca copywritera recenzja seo strategia marketingowa strona internetowa teksty na strony internetowe własna perspektywa
© Copyright by katsin 2017-2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka Prywatności

Ta strona korzysta z plików cookies aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek?
Tak NiePolityka prywatności
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT