Copywriter z doświadczeniem | SEO | treści sprzedażowe  Kasia Grzech
  • Współpraca
    • Copywriting
    • Prowadzenie facebooka
    • Strategia komunikacji
    • Wsparcie marketingowe
    • Strategia treści na blog
    • Szkolenie SEO copywriting
  • Portfolio
  • O mnie
  • Blog
  • Kontakt
POBIERZ CHECKLISTĘ SEO
słowa łączące SEO
Zaktualizowano:9 stycznia 2023 przez katsin
Blog Copywritera, SEO

Słowa łączące, czyli prosty przepis na poprawę czytelności tekstu

Słowa łączące lub inaczej słowa przejściowe to często pomijany aspekt, gdy myślimy o optymalizacji tekstów pod kątem SEO. Mimo że wtyczka Yoast SEO woła do nas nieubłaganie: daj mi więcej słów łączących! – zazwyczaj omijamy ten alert wielkim łukiem. Dlaczego? Często po prostu nie wiemy, czym te słowa łączące są. Zresztą komu chciałoby się je wplatać do tekstu, skoro jest już gotowy? Robota głupiego.

Powiem szczerze, że sama podchodzę do słów łączących, jak do jeża, szczególnie jeśli chodzi o poprawki gotowego tekstu. Staram się jednak o nich myśleć już w czasie pisania. Gdy zapamiętasz, o które wyrażenia chodzi, używanie ich w tekście będzie przychodzić bardziej naturalnie. Chcę Ci to ułatwić, dlatego przygotowałam krótki poradnik z listą najpopularniejszych słów łączących.

Słowa łączące, słowa przejściowe, słowa tranzytowe, przejściówki – co to w ogóle jest?

W języku angielskim na słowa łączące mówimy transition words. Po polsku zamiennie używamy czterech wyrażeń: słowa łączące, słowa przejściowe, przejsciówki lub słowa tranzytowe.

Czym są słowa łączące? To nic innego, jak połączenia – słowa mosty pomiędzy wyrazami i zdaniami. Łączą postawioną tezę z oceną i nadają zdaniom zrozumiałego tonu. Dzięki nim tekst jest płynny i bardziej czytelny dla odbiorców. W spójny sposób prowadzą czytelnika od zdania do zdania. Na szczęście zazwyczaj używamy ich intuicyjnie. Choć zdecydowanie łatwiej przychodzi nam to w języku mówionym niż pisanym.

Słowa łączące a SEO

Po co w ogóle używać słów łączących? Przede wszystkim wpływają na jakość naszego tekstu. Płynne treści, o logicznej konstrukcji czyta się lepiej. Sprawą drugorzędną, jednak równie ważną, jest optymalizacja tekstów pod SEO.

Nie od dziś wiadomo, że algorytmy Google kochają czytelne teksty. Właśnie dlatego doceniają teksty z dużą liczbą słów i wyrażeń łączących.

Słowa przejściowe YOAST SEO

O słowach przejściowych najczęściej dowiadujemy się z wtyczki Yoast SEO. To ona, w zakładce CZYTELNOŚĆ, pokazuje nam, czy w danym tekście mamy wystarczającą liczbę wyrażeń łączących. Jak wygląda komunikat o słowach przejściowych w Yoast SEO? Poniżej przykład.

słowa łączące screen - wtyczka Yoast SEO

Ile słów łączących powinno pojawić się w treści, żeby lampka Yoast SEO zapaliła się na zielono?

  • 30% słów łączących w tekście zapewni Ci zieloną lampkę
  • 20% słów łączących – pomarańczową

Rodzaje słów łączących

Słowa łączące możemy podzielić na kilka kategorii, które warto znać, aby lepiej zapamiętać poszczególne wyrażenia. Na poniższej liście znajdziesz najpopularniejsze słowa łączące. 

Słowa łączące możemy podzielić na kilka kategorii.

 

PODOBIEŃSTWO: też, w ten sam sposób, tak jak, tak też, podobnie do

KONTRAST: w przeciwieństwie do, z jednej strony … z drugiej strony, mimo to, przeciwnie, pomimo, podczas gdy, w opozycji do

SEKWENCJA: pierwszy, drugi, trzeci, następny, potem, w końcu

CZAS: po, później, nareszcie, przed, obecnie, w trakcie, wcześniej, zaraz, później, tymczasem, teraz, ostatnio, jednocześnie, później, potem

PRZYKŁAD: na przykład, mianowicie, konkretnie, aby zilustrować

PODKREŚLENIE: nawet, w rzeczywistości, oczywiście, naprawdę

MIEJSCE: powyżej, obok, poniżej, poza, tutaj, z przodu, z tyłu, w pobliżu, tam, w sąsiedztwie

PRZYCZYNA I SKUTEK: odpowiednio, w konsekwencji, stąd, więc, w związku z, dlatego, ze względu, ponieważ

DODATKOWE WSPARCIE, DOWODY: dodatkowo, znowu, także, a także, poza tym równie ważne, dalej, na dodatek, wtedy

WNIOSKI, PODSUMOWANIE: na zakończenie, w końcu, w końcowej analizie, w sumie, podsumowując, reasumując, na koniec, wnioskując, konkludując

NACISK: z pewnością, jeszcze bardziej, godne uwagi, przede wszystkim, niewątpliwie, bezsprzecznie, na pewno, bez wątpienia

Słowa łączące, które rozpoznaje wtyczka Yoast SEO

Jakie słowa łączące rozpoznaje Yoast SEO w Polsce? Mam dobrą wiadomość. Twórcy wtyczki udostępniają szczegółowe informacje na ten temat. Narzędzie niestety nie rozpoznaje wszystkich wskazanych powyżej wyrażeń. Na liście twórc YS jest ich trochę mniej. Szczegółowe informacje, które są regularnie aktualizowane, znajdziesz w tym miejscu: polskie słowa łączące Yoast Seo.

 

Czy warto używać słów łączących w tekstach?

Zastanawiasz się, czy naprawdę trzeba używać słów łączących w tekście, aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce? Mam dobrą wiadomość. Dążenie do zielonych lampek w Yoast SEO możesz traktować z przymrużeniem oka. Pamiętaj jednak, że wyrażenia przejściowe pozytywnie wpływają na jakość tekstów.

Kiedy warto sprawdzić swój tekst pod kątem zagęszczenia słów przejściowych

  • Gdy czujesz, że Twój tekst jest trochę wymęczony.
  • Masz problem z płynnym pisaniem.
  • Zdania nie tworzą logicznej całości.
  • Uczysz się pisać i chcesz, aby Twoje teksty były bardziej czytelne i atrakcyjne dla odbiorców.
  • Gdy tworzysz teksty storytellingowe.

 

—

Przydatne? Daj znać w komentarzu, czy zwracasz uwagę na liczbę wyrażeń łączących w tekstach? Starasz się zapalać zielone lampki w Yoast Seo, czy traktujesz jej wytyczne z pewnym dystansem?

Podziel się tym artykułem:

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Share on Digg Share
Send email Mail
katsin copywriter autor tekstów

Autor: Kasia Grzech

Jestem copywriterem. Przy pomocy skutecznych tekstów pomagam moim Klientom zbudować silny wizerunek marki. Na moim blogu podpowiadam jak pokochać pisanie.  

copywriting seo

Poprzedni artykułCytaty o copywritingu, dzięki którym pokochasz pisanieCytaty o copywritingu okładka wpisu na bloguNastępny artykuł Trendy SEO w 2022/2023 roku, które pomogą Ci lepiej pozycjonować stronętrendy SEO 2022 rok - okładka wpisu blogowego

Co na blogu?

To miejsce, w którym podpowiadam jak tworzyć skuteczne i atrakcyjne dla odbiorców treści.

Dzielę się tu swoją wiedzą copywriterską i marketingową.

Piszę o nowych tendencjach, uniwersalnych prawdach, publikacjach marketingowych, ciekawych narzędziach i eventach branżowych.

Czasem wdziera się jakiś lifestyle, ale raczej stawiam na „mięso”.

 

Ostatnie wpisy

7 realnych korzyści z prowadzenia bloga firmowego9 stycznia 2023
Jak wygląda praca copywritera w praktyce?21 grudnia 2022
Trendy SEO w 2022/2023 roku, które pomogą Ci lepiej pozycjonować stronę30 stycznia 2022

Tagi

blog firmowy content marketing copywriting crm event freelancer inluencer marketing jak zostać copywriterem książki dla copywriterów marketing marketing dla MŚP marketing lokalny narzędzia marketingowe organizacja pracy praca copywritera recenzja seo strategia marketingowa strona internetowa teksty na strony internetowe własna perspektywa
© Copyright by katsin 2017-2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Polityka Prywatności

Ta strona korzysta z plików cookies aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek?
Tak NiePolityka prywatności
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT