Inbound marketing to przyszłość. Tezę od lat powtarzaj od lat powtarzana jest przez marketerów na całym świecie. Jak to się ma do naszej polskiej rzeczywistości? Czy faktycznie strategia wypiera klasyczne metody promocji? Czy każdy może wprowadzić ją do swojej firmy?
Na te i wiele innych pytań postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule. Jedno jest pewne. Każdy, kto prowadzi działalność, powinien zagadnienie Inbound Marketingu przynajmniej poznać.
Zacznijmy od krótkich definicji obu strategii.
Inbound marketing to inaczej marketing przychodzący. Polega na podejmowaniu działań, które pozwolą odbiorcy samodzielnie odnaleźć nasz produkt. Nie narzuca się klientom. Przyciąga jedynie tych, którzy są zainteresowani treścią.
Outbound marketing to tradycyjna forma marketingu. Polega na przekazywaniu oferty klientom za pomocą reklamy i promocji. Komunikat reklamowy jest tworzony z myślą o szerokim gronie odbiorców. Trafia do wszystkich, bez względu na zainteresowanie produktem.
Dzisiejszy konsument radykalnie różni się od tego sprzed kilku lat. Wykształciliśmy w sobie odporność na bzdury. Nie zwracamy uwagi na reklamy. Uważamy, że banery szpecą przestrzeń miejską. Ulotki wyrzucamy prosto do kosza. Nie reagujemy na cold calling. W Internecie blokujemy wszelkie wyskakujące okienka i reklamy. Nie klikamy tam, gdzie każą nam klikać.
Jak zatem możemy trafić do potencjalnych klientów?
Marketerzy zza oceanu mówią wprost: należy zaprzestać działań z zakresu Outbound Marketingu. Taka forma reklamy jest dla dzisiejszego odbiorcy uciążliwa i mało atrakcyjna. Dodatkowo trafia do niewielkiej liczby odbiorców, którzy faktycznie są zainteresowani przekazem. Przy dużym nakładzie finansowym, przynosi niewielkie skutki. Zamiast budować pozytywny obraz marki, działa odwrotnie. Odstrasza potencjalnych klientów.
Działania marketingowe muszą opierać się na jednej, podstawowej kwestii. Potencjalny klient z łatwością powinien natrafić na naszą markę w sieci.
Uwaga! To oczywiście nie wszystko. Nie poprzestajemy na stworzeniu strony internetowej oraz konta społecznościowego na Facebooku. Właśnie w tym miejscu do gry wchodzi strategia Inbound Marketingu. Wartościowe i estetyczne opakowanie naszego produktu, do którego klient dociera samodzielnie, to główny cel naszych działań.
Głównym filarem strategii jest wartościowy content. Tworzenie oryginalnych i aktualnych treści sprawia, że odbiorca pozostaje z marką na dłużej.
Nie mam w tym miejscu na myśli jedynie artykułów specjalistycznych (choć właśnie ich najczęściej poszukują Internauci).
Wartościowy content to także m.in. różnorodne grafiki, infografiki, zbiory porad, videoblogi i tutoriale. Treść musi być przydatna dla odbiorcy oraz spójna z misją marki.
Oczywiście nawet najbardziej niepowtarzalny przekaz sam nie wpadnie w ręce czytelników. Należy mu w tej kwestii troszkę pomóc.
Content łączymy z działaniami SEO oraz skuteczną formą promocji w różnorodnych kanałach informacyjnych.
Jakie kanały możemy wykorzystać?
Wartościowy content, SEO oraz działanie na wielu obszarach uzupełniamy o jeszcze jeden ważny element. Prowadzimy statystykę i analizę naszych działań. Tylko w ten sposób możemy sprawdzić, co w rzeczywistości jest atrakcyjne dla naszych odbiorców.
Zakładam, że masz już własną witrynę w sieci oraz konto firmowe na Facebooku. Te elementy są w dzisiejszych czasach absolutną podstawą marketingu w Internecie.
Konto na Facebooku to w dzisiejszych czasach naprawdę niewiele. Przyjrzyj się także innym serwisom: YouTube, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIN itd. Zacznij nagrywać filmiki instruktażowe, podcasty. Działaj na kilku obszarach, dzięki temu dotrzesz do większej ilości zainteresowanych osób.
Dokładnie zaplanuj posty na minimum miesiąc do przodu. Zastanów się nad stworzeniem serii, która zachęci odbiorców do obserwowania Twojego profilu. Pracuj nad tworzeniem wartościowego przekazu. Twórz infografiki, zbiory porad, organizuj wydarzenia w mediach społecznościowych (np. 30-dniowe wyzwania tematyczne).
Na dobry początek powinno wystarczyć. Co najlepsze, powyższe działania wcale nie wymagają dużych nakładów finansowych. Inbound Marketing kosztuje dużo mniej niż zlecanie reklam w klasycznych mediach.
Jako copywriter, oczywiście zachęcam do inwestowania w wartościowy content. Z przyjemnością pomogę przygotować kilka ciekawych tekstów na Wasze strony firmowe. Zainteresowanych zapraszam do kontaktu.
Pozostałych zachęcam do obserwowania mojego profilu na FB. Temat niejednokrotnie pojawi się jeszcze w moich wpisach.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |