Inbound Marketing – strategia marketingowa, którą musisz poznać.

Inbound marketing to przyszłość. Teza od lat powtarzana jest przez marketerów na całym świecie.

Jak to się ma do naszej polskiej rzeczywistości? Czy faktycznie strategia wypiera klasyczne metody promocji? Czy każdy może wprowadzić ją do swojej firmy?

Na te i wiele innych pytań postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule. Jedno jest pewne. Jeśli prowadzisz działalność, zagadnienie Inbound Marketingu musisz przynajmniej poznać.

 

Inbound Marketing kontra Outbound Marketing

 

Zacznijmy od krótkich definicji obu strategii.

Inbound marketing to inaczej marketing przychodzący. Polega na podejmowaniu działań, które pozwolą odbiorcy samodzielnie odnaleźć nasz produkt. Nie narzuca się klientom. Przyciąga jedynie tych, którzy są zainteresowani treścią.

Outbound marketing to tradycyjna forma marketingu. Polega na przekazywaniu oferty klientom za pomocą reklamy i promocji. Komunikat reklamowy jest tworzony z myślą o szerokim gronie odbiorców. Trafia do wszystkich, bez względu na zainteresowanie produktem.

 

 


inbound marketing

Oba słówka pojawiły się w serii marketingowe słówko tygodnia na moim facebookowym profilu.


 

Świat reklamy przechodzi rewolucję

 

Dzisiejszy konsument radykalnie różni się od tego sprzed kilku lat. Wykształciliśmy w sobie odporność na bzdury. Nie zwracamy uwagi na reklamy. Uważamy, że banery szpecą przestrzeń miejską. Ulotki wyrzucamy prosto do kosza. Nie reagujemy na cold calling. W Internecie blokujemy wszelkie wyskakujące okienka i reklamy. Nie klikamy tam, gdzie każą nam klikać.

 

Jak trafić do potencjalnych klientów?

 

Marketerzy zza oceanu mówią wprost: należy zaprzestać działań z zakresu Outbound Marketingu. Taka forma reklamy jest dla dzisiejszego odbiorcy uciążliwa i mało atrakcyjna. Dodatkowo trafia do niewielkiej liczby odbiorców, rzeczywiście zainteresowanych przekazem. Przy dużym nakładzie finansowym, przynosi niewielkie skutki. Zamiast budować pozytywny obraz marki, działa odwrotnie. Może odstraszać potencjalnych klientów.

 

Siła Internetu

 

Działania marketingowe muszą opierać się na jednej, podstawowej kwestii. Potencjalny klient z łatwością powinien natrafić na naszą markę w sieci.  

Uwaga! To oczywiście nie wszystko. Nie poprzestajemy na stworzeniu strony internetowej oraz konta społecznościowego na Facebooku.

Właśnie w tym miejscu do gry wchodzi strategia Inbound Marketingu. Wartościowe i estetyczne opakowanie naszego produktu, do którego klient dociera samodzielnie, to główny cel naszych działań.

 

Inbound Marketing – narzędzia

 

Głównym filarem strategii jest wartościowy content. Tworzenie oryginalnych i aktualnych treści sprawia, że odbiorca pozostaje z marką na dłużej.

Nie mam w tym miejscu na myśli jedynie artykułów specjalistycznych (choć właśnie ich najczęściej poszukują Internauci). Wartościowy content to także m.in. różnorodne grafiki, infografiki, zbiory porad, videoblogi i tutoriale. Treść musi być przydatna dla odbiorcy oraz spójna z misją marki.

 

 

inbound marketing

 

 

Oczywiście nawet najbardziej niepowtarzalny przekaz sam nie wpadnie w ręce czytelników. Należy mu w tej kwestii troszkę pomóc. Content łączymy z działaniami SEO oraz skuteczną formą promocji w różnorodnych kanałach informacyjnych.

 


Jakie kanały możemy wykorzystać?

  • media społecznościowe

  • fora dyskusyjne

  • serwisy video (wideoblogi na YouTube obecnie cieszą się ogromną popularnością wśród internautów)

  • blogi tematyczne, blogi specjalistyczne

  • grupy społecznościowe

 


 

Wartościowy content, SEO oraz działanie na wielu obszarach uzupełniamy o  jeszcze jeden ważny element. Prowadzimy statystykę i analizę naszych działań. Tylko w ten sposób możemy sprawdzić, co w rzeczywistości jest atrakcyjne dla naszych odbiorców.

 

inbound marketing

 

Jak rozpocząć działania w zakresie Inbound Marketingu?

 

Zakładam, że masz już własną witrynę w sieci oraz konto firmowe na Facebooku. Te elementy są w dzisiejszych czasach absolutną podstawą marketingu w Internecie.

 

Zacznij od zmian na swojej stronie:

 

  • Po pierwsze stwórz miejsce, w którym będziesz mógł umieszczać regularnie wartościowy content. Mogą to być aktualności, blog, informacje z branży. Pamiętaj, aby treść była atrakcyjna dla Twoich odbiorców. Odpowiedz na najczęściej zadawane pytania klientów. Ciekawe informacje przyciągną uwagę i zatrzymają czytelnika na dłużej.
  • Pamiętaj, aby być widocznym w sieci. Bardzo ważnym elementem jest trzymanie się zasad SEO, najlepiej już od samego początku. Pozycjonuj się na różnorodne frazy kluczowe. Zamieszczaj odnośniki w tekstach. Stwórz mapę linków, które pokierują odbiorcę do kolejnych artykułów. Jeżeli nie masz na to czasu lub z pisaniem jesteś na bakier, zaproś do współpracy copywritera.
  •  Poświęć chwilę na estetykę. Przejrzyj strony branżowe konkurencji. Postaraj się stworzyć spójny obraz wizualny własnej marki. Jeżeli nie masz do dyspozycji grafików, zleć pracę freelancerom. Spójne logo, strona, banery na kontach społecznościowych potwierdzą tożsamość Twojej firmy. Pamiętaj, najwięcej odbiorców przyciąga uniwersalna szata graficzna.

 

Co powinna zawierać strona internetowa
Patrz także: Zakładki na stronę firmową. Co powinna zawierać strona internetowa?

 

Popracuj również nad swoimi profilami firmowymi w mediach społecznościowych:

 

  • Szukaj nowych możliwości. Konto na Facebooku to w dzisiejszych czasach naprawdę niewiele. Przyjrzyj się także innym serwisom: YouTube, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIN itd. Zacznij nagrywać filmiki instruktażowe, podcasty. Działaj na kilku obszarach, dzięki temu dotrzesz do większej ilości zainteresowanych osób.
  • Stwórz plan komunikacji. Dokładnie zaplanuj posty na minimum miesiąc do przodu. Zastanów się nad stworzeniem serii, która zachęci odbiorców do obserwowania Twojego profilu. Pracuj nad publikacją wartościowego przekazu. Twórz infografiki, zbiory porad, organizuj wydarzenia w mediach społecznościowych (np. 30-dniowe wyzwania tematyczne).
  • Zbuduj społeczność wokół swojej marki. Zgromadź wokół firmy stałych klientów. Poczucie wspólnoty i możliwość interakcji pomiędzy członkami społeczności przynosi zaskakujące efekty. Przykładem jest m.in. Choda-Gang – Ewy Chodakowskiej. Przyjrzyj się kontom tych, którzy osiągnęli w zakresie mediów społecznościowych sukces. Oczywiście nie chodzi o to, aby kogokolwiek naśladować. Z dobrze funkcjonujących Fanpage możesz wyciągnąć ciekawe wnioski, które zainspirują Cię do działań na własnym podwórku.

 

 

Na dobry początek powinno wystarczyć. Co najlepsze, powyższe działania wcale nie wymagają dużych nakładów finansowych. Inbound Marketing kosztuje dużo mniej niż zlecanie reklam w klasycznych mediach.

Jako copywriter, oczywiście zachęcam do inwestowania w wartościowy content. Z przyjemnością pomogę przygotować kilka ciekawych tekstów na Wasze strony firmowe. Zainteresowanych zapraszam do kontaktu. Pozostałych zachęcam do obserwowania mojego profilu. Temat niejednokrotnie pojawi się jeszcze w moich wpisach.

Dajcie znać w komentarzach co myślicie na temat kierunku, w którym zmierzają nowe strategie promocyjne 😉

10 thoughts on “Inbound Marketing – strategia marketingowa, którą musisz poznać.

  1. To bardzo fajna taktyka, szczególnie w naszej dobie przebodźcowania, ale myślę, że warto ją łączyć z elementami outboundingu. Zwłaszcza, jeśli chcemy docierać z naszą ofertą do odbiorców z różnych pokoleń. Ci bardzo się między sobą różnią i różne metody na nich oddziałują 🙂

    PS. Jak miło trafić na blog kogoś po fachu! 🙂 Pozdrawiam znad klawiatury 😉

    1. Łączenie strategii zawsze jest najlepszym rozwiązaniem 😉 Ważne, aby zachować odpowiednie proporcje.
      Zapraszam do obserwowania mojego fb, sama z przyjemnością też do Ciebie zajrzę 😉

  2. Cieszę się, że trafiłam na Twoją stronę 🙂 W moim odczuciu najważniejszą kwestią w budowaniu sieci odbiorców jest autentyczność. Chyba wszyscy mają już dosyć wyuczonych na pamięć zdań, przekonywania, że dany produkt jest „naj”. Coraz częściej uciekamy do tego co jest pozbawione tej sztucznej otoczki. Mam przeczucie, że tylko osoby, które nie podkręcają zbytnio swojego wizerunku, będą w stanie przyciągnąć tłumy.

  3. Rzeczywiście jest tak jak piszesz o dzianiach marketingowych,przynajmniej w moim przypadku. Odrzucam te formy , które wymieniłaś. Bardzo przydatny tekst.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *