Marketing opinii. Po co komu recenzje?

Marketing opinii. Po co komu recenzje?

Internet zalewają propozycje testowania produktów. Strony, które skupiają informacje o książkach, kosmetykach i hotelach proszą się o opinię. Coraz częściej sami poczuwamy się do tego, by ocenić coś, co mogliśmy wypróbować. Chcemy podzielić się ze światem tym, co myślimy na dany temat. To staje się dla nas oczywiste. W końcu sami, na co dzień, poszukujemy takich treści w Internecie.

Nie ryzyukuję

Rzadko kupuję kosmetyki bez sprawdzenia opinii w Internecie na ich temat. Dlaczego to robię? Proste. Po co mam kupować coś w ciemno, skoro istnieją setki blogów, na których dziewczyny dzielnie testują i sprawdzają wszystkie dobrze zapowiadające się nowości. Przy tak dużej różnorodności produktów chcę sięgać tylko po te, które przyniosą zamierzone efekty. Najlepiej, gdy ktoś sprawdzi to przede mną.

Nie tracę cennego czasu

To samo tyczy się dzieł kultury. Zanim zdecyduję się na obejrzenie filmu, sprawdzam recenzję na popularnym portalu. Seriale oglądam zazwyczaj z polecenia.

W jednej z audycji radiowych słyszałam, że tylko wrześniu wychodzi ponad 140 nowości płytowych. Szczerze, nawet największy meloman nie jest się w stanie zmierzyć się z taką ilością.

Wiadomo mam swoich ulubionych pisarzy, muzyków, twórców filmowych, reżyserów teatralnych, którym ufam. Jednak nie chcę zamykać się na nowości. Twórcy z polecenia są o krok do przodu przed tymi, o których nigdy nie słyszałam. 

marketing opinii

Bądź chojrakiem. Przestań sugerować się opinią innych.

Do zastanowienia się nad pozytywnym i negatywnym aspektem recenzowania skusił mnie Cezary Pazura. W trakcie vloga (aktor prowadzi dość popularny kanał na YouTube) wypowiedział swoją negatywną opinię na temat krytyków. Pazura namawia widzów, by nie sugerowali się zdaniem recenzentów, którzy nie maja pojęcia o energii wkładanej w dzieło.

Analizując za i przeciw doszłam do wniosku, że nie zgadzam się z aktorem. Oczywiście, każdy wytwór pochłania masę pracy i siły. Zdaję sobie również sprawę, że patrzę na temat z perspektywy drugiej strony. Sama od lat jestem recenzentem. Jednak właśnie analiza mojej „pracy” pozwoliła mi na zdecydowany sprzeciw, wobec słowom aktora.

Przez lata miałam okazję zobaczyć masę złych i bardzo złych spektakli. Niejednokrotnie wychodząc z teatru, jako studentka licząca grosz do grosza, dziękowałam w duchu redakcji, że nie musiałam płacić za zmarnowane 2 godziny.

Dla jasności, musze w tym miejscu zaznaczyć, iż beznadziejność utworów, którą mam na myśli nie wynika jedynie z kwestii mojego gustu, ale podejścia samych twórców.

Nie oszukujmy się – duża ilość wytworów jest tworzona wyłącznie dla zarobku.

Siła marketingu sprawia, że na pierwszy rzut oka, ciężko odróżnić wytwory stricte zarobkowe, od tych wartościowych.

Opinia krytyków nie każe nam stawać po tej samej stronie barykady. Oglądając dany film, czy spektakl sami możemy wyrobić sobie zdanie. Jednak dzięki recenzjom jesteśmy w stanie wyselekcjonować grupę dzieł, którą warto zobaczyć. Na ich podstawie możemy dokonać wyboru.

Czy warto zaryzykować i próbować pozyskać recenzje produktu/usługi?

Przechodząc na drugą stronę barykady, jako twórca produktu lub usługodawca zastanawiasz się czy warto podjąć ryzyko. Czy recenzja produktu/usługi może mieć pozytywny wpływ na wizerunek marki, czy wręcz na odwrót może jej zaszkodzić?

W marketing rekomendacji zawsze będzie wpisane pewne ryzyko. Recenzenci skupiają swoją uwagę nie tylko na zaletach, ale także na wadach.  Zatem nie przejmuj się. Twoje obawy są w pełni uzasadnione. Dotyczą każdego. Nikomu nie jest łatwo stanąć przed „jury”. Mimo to, chęć pozyskania opinii odbiorców powinna stanowić kluczowy element Twojej działalności.

Jeśli chcesz tworzyć dobry biznes, musisz brać pod uwagę opinię grupy docelowej.

Jak dla mnie, nie ma nad czym się zastanawiać. Jeżeli masz zaufanie do swojego produktu/usługi i zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, dotarciu do większej ilości klientów itp. – skup swoją uwagę przede wszystkim na tej dziedzinie promocji. 

W marketingu opinii tkwi przyszłość.

  • Prowadzisz restauracje? Zaproś na obiad miejscowych blogerów.
  • Jesteś fotografem? Zaproponuj twórcom w Internecie darmową współpracę. Zapytaj swoich klientów o możliwość zarejestrowania ich krótkiej wypowiedzi na temat współpracy.
  • Masz swój produkt? Jesteś producentem opon, rowerów, zakładek do książek – czegokolwiek? Zleć napisanie recenzji produktu. Udostępnij kilka próbek do testów, w zamian za stworzenie kilku wartościowych treści.
  • Malujesz? Rób zdjęcia swoich obrazów w miejscach, w których wiszą. Pytaj swoich klientów, dlaczego zdecydowali się na ich zakup.
  • Prowadzisz szkołę tańca, firmę wulkanizacyjną? Poproś o stworzenie profesjonalnej recenzji Twoich usług. Rozdawaj ankiety. Odpowiedzi wykorzystaj. Na ich podstawie stwórz artykuł, który będzie można opublikować w sieci.

…można tak w nieskończoność.

Każda usługa, każdy produkt może być obiektem recenzji. Opinie Twoich klientów są na wagę złota. Nie zachowuj ich tylko dla siebie. Dziel się nimi!

Marketing Opinii – jak zacząć?

Stwórz plan dostosowany do swojej działalności.

1)     Pomyśl o formie
·        recenzja w postaci artykułu po przetestowaniu produktu/usługi
·        artykuł zawierający analizę przeprowadzonej ankiety
·        krótkie nagrania z wypowiedziami Twoich klientów
·        referencje
·        inne, każda forma jest dobra – bądź kreatywny

2)     Wybierz miejsca publikacji recenzji swoich usług/produktów
·        własna strona internetowa
·        blogi tematyczne
·        popularne portale branżowe
·        strony internetowe Twojego miasta lub regionu

3)     Wyznacz budżet

Wskaż konkretną kwotę, którą możesz przeznaczyć na ten cel. Wpisz ją w budżet działań marketingowych. Kwota musi składać się z kosztów produktów testowych oraz ceny stworzenia profesjonalnej treści. Pracę możesz zlecić copywriterowi lub bezpośrednio blogerom.

Gdy już ustalisz podstawy – przejdź do działania. Sam przekonasz się jakie to proste. Klienci z przyjemnością dzielą się opinią. Przy odrobinie wysiłku możesz zyskać naprawdę wiele.

 

Zalety marketingu opinii. Co zyskujesz?

  • Zdobywasz zaufanie klientów
  • Budujesz swoją wiarygodność – ktoś, kto jest zainteresowany opinią innych ludzi musi być szczery. Jego produkt/usługa nie może być ściemą.
  • Zdobywasz narzędzie ratunkowe, które pomoże Ci z hejterami lub konkurencją, która nie gra czysto. Jedną pozytywną odpowiedzią na negatywne komentarze np. ze strony konkurencji są dobre opinie Twoich klientów.
  • Wychodzisz poza granicę „twardego marketingu”. Klienci zalewani są reklamami. Jakie przynosi to skutki? Obojętność – przestajemy zauważać banery, słuchać reklam w radiu. Na znaczeniu zyskuje „marketing ludzki”. W jego ramy możemy z powodzeniem wpisać opinie i recenzje klientów.
  • Zyskujesz rzetelną opinię na temat swojego produktu/usługi. Możesz zmierzyć się ze wskazówkami klientów. Ustosunkować się do nich, wprowadzić zmiany, wyeliminować błędy.
  • Wzmacniasz swoją pozycję w Internecie, mediach społecznościowych.

 

Przekonałam Cię, że warto? Bardzo się cieszę.

Jeżeli masz w tym temacie więcej pytań zapraszam do kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: