jak wybrać słowa kluczowe do tekstu?

SEO przewodnik. Jak wybrać słowa kluczowe do tekstu?

Chcesz, aby Twój tekst wyświetlał się w wyszukiwarce po wpisaniu odpowiednich zapytań? Czas zgłębić podstawy SEO, czyli dowiedzieć się czym są słowa kluczowe i jak wybierać je do swoich tekstów.

Od lat zajmuję się tworzeniem treści na strony www. Robię to tak, aby były atrakcyjne zarówno dla czytelników, jak i algorytmów Google. Wyszukiwanie fraz kluczowych to mój chleb powszedni i chętnie podzielę się z Tobą moim doświadczeniem.

Uważam, że każdy – zarówno bloger, jak i przedsiębiorca, powinien znać podstawy działania najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej, która w dużej mierze odpowiada za wejścia na konkretną stronę.

Odpowiedni dobór słów kluczowych oraz umiejętne rozmieszczenie ich w tekstach pozwoli Ci za darmo dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Gdy raz nauczysz się podstaw stosowania słów kluczowych, ich wybór i umieszczenie w tekście nie zajmie Ci więcej niż 10-15 minut.

Wystarczy, że nauczysz się podstaw i poznasz najważniejsze narzędzia, czyli zapoznasz się z moim przewodnikiem. 😉 

Uprzedzam, że będzie kilka części. Wstępnie zakładam, że 3, choć może porwie mnie odrobinę dalej. Dziś skupię się na podstawach, czyli odpowiem na pytania:

  • czym są frazy kluczowe?
  • dlaczego warto ich używać?
  • jakie są rodzaje fraz kluczowych?

W kolejnych częściach podpowiem Ci, jak wyszukiwać słowa kluczowe i gdzie umieszczać je w tekście, tak aby były skuteczne. Przygotuję dla Ciebie także check listę, która przyda Ci się podczas pisania tekstów na bloga lub stronę. To, co – zaczynamy! 

Słowa kluczowe – co to takiego?

Słowa kluczowe lub inaczej frazy kluczowe to wyrażenia, które informują Google, co znajduje się na Twojej stronie. Na ich podstawie dobierane są wyniki wyszukiwania, czyli to, co widzisz po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę.

Mogą być zarówno jednowyrazowe, jak i dłuższe. Czasami składają się nawet z całych zdań. Najprościej rzecz ujmując – odpowiadają temu, co wpisujemy w Google.

Dobrze zoptymalizowany tekst (taki, który pozycjonuje) będzie mówił językiem swoich potencjalnych odbiorców. Jeżeli poznasz ich potrzeby i udzielisz na nie odpowiedzi, stosując odpowiednie słowa kluczowe, znacząco poprawiasz widoczność swojej strony.  

Czy każdy powinien używać słów kluczowych?

Tak – bez względu na to czy piszesz bloga, masz sklep internetowy, czy tylko stronę wizytówkową. Zakładam, że jeśli tworzysz treści w sieci, chcesz dotrzeć z nimi do określonej grupy osób. Używanie odpowiednich słów kluczowych sprawi, że będzie to możliwe.

Dlaczego zwracam na to uwagę? Ponieważ często spotykam się z oporem wobec SEO np. ze strony blogerów. A przecież ruch na blogach nie bierze się znikąd! Oczywiście możemy korzystać z udostępniania treści w social mediach, w grupach tematycznych, na forach lub liczyć na stałych czytelników, jednak, aby docierać do nowych osób, które są zainteresowane danym tematem, należy dbać o widoczność w wyszukiwarkach.

SEO nie jest domeną jedynie stron sprzedażowych i e-commerce. Każdy wpis blogowy ma swój cel. Jeśli chcesz dzielić się swoimi przemyśleniami lub wiedzą, dobrze dobrane słowa kluczowe będą Ci w tym pomagać.  

Dlaczego używanie słów kluczowych jest ważne?

SEO

Pierwszym i najbardziej oczywistym powodem jest możliwość optymalizacji strony internetowej pod kątem bezpłatnych wyszukiwań w Google.

SKUTECZNA STRATEGIA TREŚCI

Badanie słów kluczowych pozwala lepiej poznać naszych czytelników i potencjalnych klientów. Pozwoli Ci lepiej dopasować treści do ich realnych potrzeb.

PŁATNE KAMPANIE

Słowa kluczowe są ważne nie tylko podczas optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO, ale także przy tworzeniu skutecznych płatnych kampanii. Reklamy w Google Ads, remarketing, reklamy displayowe – wszystkie te działania powinny bazować na umiejętnie dobranych słowach kluczowych.

Rodzaje słów kluczowych

Jakie powinny być słowa kluczowe – długie czy krótkie? Złożone z jednego wyrazu, czy może bardziej rozbudowane? Powinny zawierać w sobie nazwę firmy, jej lokalizację, czy może skupiać się tylko i wyłącznie na liczbie wyszukań?

Wielokrotnie przekonałam się o tym, że najlepszą praktyką jest pozycjonowanie strony na tzw. długie ogony, czyli precyzyjne frazy, złożone z kilku wyrazów. Aby zrozumieć klasyfikację fraz kluczowych spójrz na poniższy wykres.

jak wybierać słowa kluczowe do tekstu - poradnik copywritera seo

Długie i krótkie słowa kluczowe – fat head, chunky middle, long tail

1. FRAZY KLUCZOWE FAT HEAD

Fat Head, czyli generyczne słowa kluczowe to frazy ogólne, zazwyczaj jednowyrazowe. Tylko w niewielkim stopniu określają to, co przekazujemy na stronie lub w danym wpisie. Stanowią około 18% całego ruchu w wyszukiwarce. Są konkurencyjne i odpowiadają zapytaniom ogólnym, które nie są doprecyzowane. Przez to najczęściej nie prowadzą do konwersji, czyli tego, czego oczekujemy od naszego czytelnika lub odbiorcy.

Jeżeli prowadzimy blog o podróżach i chcemy wypozycjonować nasz wpis o najciekawszych muzeach w Rzymie, kiepskim pomysłem jest wybór frazy „podróże” lub „muzea”, a nawet „Rzym”. Po pierwsze nie przebijemy się przez konkurencję, po drugie, gdy bardziej doprecyzujemy naszą frazę mamy większe szanse, aby trafić do zainteresowanych czytelników.

Przykłady frazy fat head:

  • Rzym
  • Podróż
  • Muzea
  • Zwiedzanie

2. FRAZY KLUCZOWE CHUNKY MIDDLE

Chunky middle to frazy kluczowe złożone z 2-3 wyrazów. Zazwyczaj są lepiej doprecyzowane, jednak nadal dość ogólne. Osoba, która wpisuje taką frazę w wyszukiwarkę mniej więcej wie, czego szuka. Zazwyczaj są to ogólne informacje o danym produkcie, usłudze lub miejscu.

Przykłady frazy chunky middle:

  • muzea w Rzymie
  • zwiedzanie Rzymu
  • weekend w Rzymie

3. FRAZY KLUCZOWE LONG TAIL

Long Tail, czyli słynny długi ogon, który pozwoli Ci wygenerować najwięcej wartościowego ruchu z wyszukiwarki. Fraza typu long tail składa się z kilku wyrazów lub nawet całego zdania i precyzyjnie określa potrzeby użytkownika.

51% wszystkich zapytań zawiera cztery lub więcej słów. (wordstream.com)

Jeżeli zależy Ci na sprzedaży usług lub produktów – używaj długich ogonów. W ten sposób zwiększysz szansę konwersji, czyli realizacji pożądanego działania np. sprzedaży, wypełnienia formularza czy kontaktu z handlowcem.

Przykłady frazy long tail:

  • darmowe muzea w Rzymie
  • muzeum sztuki współczesnej w Rzymie
  • cena biletów do Muzeów Watykańskich
  • najpopularniejsze muzea w Rzymie
  • co robić w Rzymie, gdy pada?

Zalety pozycjonowania strony na frazy kluczowe typu długi ogon

  • SĄ TAŃSZE. Wymagają o wiele mniejszego nakładu pracy i finansów. Jeżeli chcesz pozycjonować się na ogólne frazy kluczowe, musisz wiedzieć, że aby znaleźć się w pierwszych wynikach wyszukiwania, nie wystarczy stworzyć jeden, dobry wpis. Cała Twoja strona powinna być bogata w rozbudowane treści. Przez long tail jest to o wiele prostsze.
  • SĄ SKUTECZNE. Tak jak już pisałam, pozycjonując wpisy na długie frazy kluczowe, trafiasz od razu do zainteresowanych odbiorców. Dzięki temu łatwiej jest Ci osiągnąć dany cel. Współczynnik odrzuceń, czyli szybkich wyjść ze strony, będzie o wiele niższy niż przy frazach ogólnych.
  • SĄ PRZYJAZNE WYSZUKIWANIU GŁOSOWEMU. Osoby, które korzystają z tej formy wyszukiwania o wiele częściej zadają doprecyzowane pytania np. „Które muzeum w Rzymie jest darmowe w poniedziałki”.
  • SĄ BARDZIEJ STABILNE. Oczywiście, gdy uda Ci się osiągnąć wysoką pozycję w Google. nie jest Ci to dane raz na zawsze. Konkurencja nie śpi, a przy frazach kluczowych long tail jest o wiele niższa. Wniosek? Gdy używasz długich ogonów Twoja pozycja w wyszukiwarce jest stabilniejsza.
  • MÓWIĄ JĘZYKIEM ODBIORCÓW. Zazwyczaj wiemy, czego szukamy w Google. Jeżeli chcesz poznać przepis na kaczkę pieczoną w jabłkach, prawdopodobnie wpiszesz w Google frazę „kaczka pieczona w jabłkach przepis”. Słowo „kaczka” lub „jabłka” nie będą wystarczające.

Średni współczynnik konwersji dla słów kluczowych z długim ogonem wynosi 36%

– Neil Patel – 

Brandowe słowa kluczowe

Brandowe słowa kluczowe zawierają w sobie nazwę firmy lub marki. Pomagają dotrzeć do Twojej strony osobom, które już Cię znają. Frazy brandowe mają zazwyczaj wysoki poziom konwersji, ponieważ osoby, które wpisują je w wyszukiwarkę mają już jakąś wiedzę na temat danej firmy. Bardzo często są to stali klienci, czytelnicy lub osoby, które wykonały wstępną analizę rynku i wybrały właśnie Twoją stronę.

Czy warto pozycjonować się na brandowe słowa kluczowe?

Zależy od modelu Twojej firmy. Brandowe słowa kluczowe na pewno będą istotne dla marek, który dystrybuują swoje produkty we współpracy z różnymi partnerami i chcą utrzymać pozycję lidera w wyszukiwarce.

W innych przypadkach Twoja domena, w której zapewne jest nazwa Twojego brandu, raczej powinna wystarczyć. Nie ma potrzeby, abym pozycjonowała swoją stronę na słowo katsin, w końcu każdy kto mnie zna, z pewności do mnie trafi.

Regionalne frazy kluczowe

Regionalne frazy kluczowe łączą w sobie nazwę danego produktu lub usług oraz ich lokalizację np. copywriter Opole, fotograf ślubny Wrocław, barber Nowa Huta.

Jest to bardzo dobry sposób pozycjonowania, jeżeli działasz lokalnie – oferujesz różne usługi wykonywane na miejscu, prowadzisz restaurację lub po prostu chcesz dotrzeć do lokalnych odbiorców. 

Regionalne słowa kluczowe mają o wiele mniejszą konkurencję niż te ogólnopolskie. Musisz jednak pamiętać, że Google bardzo często dostosowuje listę zapytań pod Twoją lokalizację. Co w praktyce oznacza, że jeżeli jesteś w Poznaniu i tam wpiszesz frazę „fotograf ślubny” zobaczysz zupełnie inne wyniki, niż osoba, która przebywa obecnie w Rzeszowie i także poszukuje fotografa na swój ślub.

To, czy warto pozycjonować się lokalnie, w dużym stopniu zależy od tego, kto jest Twoją grupą docelową oraz jak wygląda Twoja konkurencja. Jeżeli w danym regionie są dziesiątki podobnych usługodawców nie ma co liczyć na glokalizację Google i warto wyprzedzić swoją konkurencję.

Słowa kluczowe, które sprzedają

Jeżeli Twoja strona pełni funkcję komercyjną i jej głównym celem jest sprzedaż, możesz pozycjonować niektóre produkty lub usługi stosując kluczowe słowa o celu transakcyjnym. Co to takiego? Wyrażenia, które mogą być wpisywane przez zdecydowanych na zakupy klientów np. ze słowem oferta, wysyłka, kup teraz, najlepsza cena, tani, wysoka jakość, z dostawą.

Przykłady fraz transakcyjnych:

  • tanie świece zapachowe
  • materace z dostawą do domu
  • plakaty najlepsza cena
  • fotograf ślubny oferta

Czy synonimy też pozycjonują? Kilka słów na temat semantycznych słów kluczowych.

Semantyczne słowa kluczowe (ang. Latent Semantic Indexing, czyli LSI) to wyrażenia powiązane znaczeniowo z naszą frazą kluczową. Mogą to być synonimy, wyrazy bliskoznaczne i różne zwroty, które doprecyzowują treść. Czy warto ich używać? Oczywiście, że tak! Wyszukiwarka na ich podstawie umieszcza pozycjonowaną stronę w odpowiednim kontekście. LSI to inteligentny algorytm, który analizuje i przetwarza semantyczne znaczenia, tak, jak my robimy to podczas rozmów.

Google z powodzeniem łączy ze sobą takie wyrażenia, jak: 

fotografia ślubna / zdjęcia ślubne / reportaż z wesela

krzesło biurowe / fotel biurowy / krzesło obrotowe 

Dlatego jeżeli tworzysz teksty na stronę, pod żadnym pozorem nie trzymaj się kurczowo jednej, wybranej frazy! Używaj różnych znaczeń danego wyrażenia – algorytmy z pewnością to docenią i dodatkowo nagrodzą.  

Skąd brać semantyczne słowa kluczowe? Można użyć jednego z narzędzi do ich generowania np. LSI Graph lub przygotować rzetelną listę słów kluczowych bazując na mojej metodzie, którą szczegółowo opiszę w kolejnej części mojego przewodnika po frazach kluczowych.

rodzaje słów kluczowych

Daj znać jakich fraz kluczowych najczęściej używasz na swojej stronie?

Wpis był dla Ciebie przydatny?

Jeżeli tak, wierzę, że sprawdzi się także u Twoich znajomych.

Podziel się nim z bliskimi, którzy prowadzą własny biznes lub blog. Zależy mi, aby dotrzeć do jak największej liczby osób, ponieważ przygotowanie tak dogłębnej analizy zagadnienia fraz kluczowych zajęło mi wiele czasu. 

Chcę odczarować ten temat, ponieważ znajomość SEO wcale nie jest wiedzą tajemną i magiczną – to łatwe do opanowania zasady, które pozwolą Ci szybciej osiągnąć blogowe lub biznesowe cele. 

katsin copywriter autor tekstów

Autor: Kasia Grzech

Jestem copywriterem. Przy pomocy skutecznych tekstów pomagam moim klientom budować silny wizerunek marki. Na moim blogu podpowiadam jak pokochać pisanie.  

Podziel się tym artykułem:

[apss_share]

The form you have selected does not exist.

Kasia Grzech
Kasia Grzech

Copywriterka i content writerka z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specka od tekstów sprzedażowych i treści SEO. Zaczynałam od pisania recenzji teatralnych, dziś mam ciary na rękach, oglądając wyniki moich klientów w Google Analytics.

Artykuły: 37

5 komentarzy

    • Słowa kluczowe wplatamy w zdania – unikamy wpisywania ich po przecinku. Google nie lubi takich zabiegów. Super jeżeli pojawią się w tytule (chociaż jedna, najważniejsza fraza) i w opisie. Niebawem na blogu pojawi się wpis o tym, gdzie dokładnie umieszczać frazy w tekstach, tak aby wujek Google z łatwością je odczytał i pozycjonował na nie Twoje wpisy.

  1. Warto stosować SEO. Jest to często pomijane i nie mam pojęcia dlaczego. Bardzo cenny artykuł i wszystko prosty sposób opisane 🙂 To też cenna wskazówka – jak powinny wyglądać teksty na blogu, by były czytelne i jasne dla każdego. 🙂

Dodaj komentarz