Jak pozycjonować lokalną firmę w sieci?

Dlaczego przedsiębiorcy nie wykorzystują potencjału sieci do promocji lokalnego biznesu?

Wielu uważa, że jest to zbyt karkołomne i kosztowne. Trzeba się na tym znać, ceny pozycjonowania strony są zbyt duże, a grupa odbiorców jest rozproszona. Nic bardziej mylnego. Internet oferuje masę możliwości skierowanych do lokalnych przedsiębiorców. Zarówno niewielkie firmy, jak i miejscowi usługodawcy mogą bez problemu przebić się do swoich potencjalnych klientów w sieci. Nie będzie potrzebna fortuna i cały sztab ludzi. Wystarczy wprowadzić w swoich działaniach kilka drobnych zmian.

Jak pozycjonować lokalną firmę w sieci?

Musisz działać kompleksowo. Do wykorzystania masz kilka kanałów:

  • stronę internetową firmy;
  • wizytówkę w Gogole Moja Firma;
  • katalogi firmowe;
  • social media;
  • lokalne serwisy informacyjne, zaprzyjaźnione portale i media. 

Jak pozycjonować lokalną firmę w sieci?

Strona internetowa firmy

Twoja strona internetowa to oczywiście jedno z ważniejszych miejsc w sieci. To, czy wykorzystasz jej potencjał zależy w 100% od Ciebie. Aby strona www była dobrze klasyfikowana przez Google musisz pamiętać o kilku istotnych elementach. 

  • Zadbaj o zakładkę kontakt, w której zamieścisz dokładną lokalizację swojej firmy oraz ewentualną mapkę dojazdu. Warto podać również: telefon stacjonarny, NIP, adresy e-mail oraz wszelkie pozostałe dane, które pozwolą na swobodną lokalizację Twojej firmy.
  • Umieść podstawowe dane kontaktowe (adres) w stopce strony.
  • Wprowadź lokalne frazy kluczowe np. copywriter Opole, pisanie tekstów Opole itd.

Gdzie najlepiej je dodawać? Przede wszystkim należy zadbać o zakładki informacyjne tj. historia firmy, kontakt, usługi. Umiejętne wplatanie nazwy firmy i lokalizacji, bez ingerencji w sens treści to przepis na sukces Twojej strony.

012-hand

Pamiętaj! Bardzo istotnym elementem jest spójność wszystkich danych lokalizacyjnych na naszej witrynie. Pomimo tego, iż roboty Google są przychylne naszym działaniom, a wyniki wyszukiwania w dużej mierze same dostosowują się do lokalizacji użytkownika, warto o temat zadbać już od samego początku.

Wizytówka Google Moja Firma

Wizytówka Google Moja Firma to prawdziwy must have każdej lokalnej działalności. Bez względu na to czy posiadamy stronę www, od wizytówki w Google powinniśmy zacząć tworzyć wizerunek swojej firmy w sieci. To tu roboty zaglądają w pierwszej kolejności, a lokalni użytkownicy mogą szybko znaleźć podstawowe informacje na temat naszych produktów lub usług.

Wizytówki bardzo często pojawiają się nad wynikami organicznymi. Dodatkowo mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie stron (jeśli takową posiadamy). Kolejnym atutem są opinie, które mają duże znaczenie podczas wyboru firmy przez potencjalnego klienta.

Stworzenie wizytówki nie należy do najtrudniejszych, więc możesz spróbować zrobić to samodzielnie. Pamiętaj każda wizytówka musi być zweryfikowana i prawidłowo zoptymalizowana. Jeżeli chcecie wiedzieć na ten temat więcej, dajcie znać, z przyjemnością przygotuję oddzielny wpis. 

Katalogi firmowe

Oczywiście strona internetowa i Google Moja Firma to nie wszystko. Aby jeszcze lepiej pozycjonować lokalną firmę w sieci warto dodać podstawowe dane do popularnych katalogów firm.

Wizytówka w katalogu firm powinna zawierać spójne dane adresowe, telefon kontaktowy, e-mail, krótki opis działalności, logo, godziny otwarcia, adres witryny www lub kanałów w social media. Korzystaj zarówno z katalogów ogólnopolskich jak i tych przepisanych do Twojego miasta lub regionu. Dodanie wizytówki w większości przypadków jest całkowicie darmowe. 

Przykładowe ogólnopolskie katalogi firm:

www.gwiazdor.pl
www.katalog.hoga.pl
www.top-rank.pl
www.top24.pl
www.katalog.interia.pl
www.targeo.pl
www.panoramafirm.pl

Katalogi firm Opole:
www.opolskibiznes.pl
www.opole.naszemiasto.pl/firmy/
www.24opole.pl/baza_firm.html

Jak pozycjonować lokalną firmę w sieci?

Social media dla firm lokalnych

Nie będę w tym miejscu rozpisywać się o słuszności posiadania kanałów social media. Zarówno małe jak i duże przedsiębiorstwa, bezsprzecznie powinny prowadzić profil firmowy dostosowany do potrzeb odbiorców. Treści zamieszczane w social media muszą być ciekawe i angażujące. Mogą nawiązywać do spraw lokalnych.

Uwaga! Warto zadbać o dobre opinie użytkowników, które mają bezpośredni wpływ na reputację naszej firmy. Obok standardowych działań, zarówno Facebook, Instagram, LinkedIn czy Twitter udostępnia cały wachlarz możliwości w zakresie płatnej reklamy lokalnej. Dzięki rozbudowanym opcjom targetowania możemy szczegółowo nakreślić do kogo ma trafiać przekaz.

Od czego zacząć? Standardowo, pierwszym krokiem jest dobry plan. Warto rozpisać sobie nasze cele, wyznaczyć grupę docelową i nakreślić budżet. Następnie możemy przejść do starannej konfiguracji reklam.

Jak pozycjonować lokalną firmę w sieci

Lokalne media

Kolejnym kanałem, który warto wykorzystać do pozycjonowania lokalnej firmy w sieci są miejscowe media. Warto pozyskiwać linki w lokalnych serwisach z wiadomościami oraz na stronach instytucji miejskich. Możemy w tym celu wykorzystać artykuły sponsorowane oraz marketing szeptany.

Technologia mobilna a marketing lokalny

Ostatnim tematem, który warto poruszyć w zakresie pozycjonowania lokalnej firmy w sieci są możliwości technologii mobilnej.

Po pierwsze należy pamiętać, aby nasza strona www była responsywna (dostosowana do urządzeń mobilnych). Użytkownik powinien z łatwością odnaleźć na niej adres kontaktowy firmy. Warto dodać również mapkę oraz intuicyjny przycisk call to action np. z numerem telefonu.

Możemy również wykorzystywać możliwości jakie daje GPS w urządzeniach mobilnych. Przy pomocy aplikacji z łatwością jesteśmy w stanie określić dokładne położenie naszych potencjalnych klientów (tzw. geofancing). Technologia najczęściej wykorzystywana jest do wytyczenia granic wokół lokalizacji firmy. W chwili gdy użytkownik pojawi się w określonym obszarze dostanie np. wiadomość o dzisiejszej promocji.

Dajcie znać co Waszym zdaniem jest istotne w promowaniu firmy lokalnej w sieci. Chętnie poznam Wasze pomysły i uzupełnię swoją wiedzę.

Kasia Grzech
Kasia Grzech

Copywriterka i content writerka z ponad 10-letnim doświadczeniem. Specka od tekstów sprzedażowych i treści SEO. Zaczynałam od pisania recenzji teatralnych, dziś mam ciary na rękach, oglądając wyniki moich klientów w Google Analytics.

Artykuły: 37

2 komentarze

  1. Zgadzam się. Jeżeli za cel zostało obrane pozycjonowanie lokalne, wtedy warto wykorzystać wszystkie lokalne media, portale do umieszczenia w nich odnośników do swoich stron – czy to artykuły sponsorowane, czy inna, sensowna reklama lokalna (np. na łamach lokalnego blogera). W tym przypadku również dobrą praktyką jest wsparcie lokalnych linków linkami ogólnymi, ale tylko związanymi tematycznie z biznesem, jaki prowadzimy, gdy miejsc do zdobycia lokalnych linków jest bardzo mało. Odnośnie katalogów: warto wybierać te najlepsze, a katalog w interia.pl, jak i panorama firm (za rozsądną cenę), to na obecny moment sprawdzone, mocne katalogi (reszty nie sprawdziłem).

Dodaj komentarz