jak promować firmę lokalnie

Jak promować firmę na rynku lokalnym?

Zastanawialiście się kiedykolwiek jak promować firmę na rynku lokalnym?

Przepisy na dobry marketing globalny wpajane są nam na każdym kroku. To jemu poświęcamy najwięcej czasu, zaniedbując przy tym, to co mamy pod nosem.

Ile czasu poświęciliście na stworzenie lokalnej strategii marketingowej?

Godzinę, dwie, może jedno popołudnie? Większości z Was nawet nie przeszło przez myśl, by ograniczać się do danego terytorium. Popełniacie duży błąd! Czas nadrobić zaległości.

Zapraszam do zapoznania się z pomysłami na to, jak promować firmę na rynku lokalnym.

 

Dobór grupy docelowej

 

Klasyczny scenariusz.
Zakładasz swój biznes. Zastanawiasz się, od czego zacząć. Zewsząd uderzają Cię przeróżne wskazówki i dobre rady. Poradniki, które trafiają w Twoje ręce zalecają, by dokładnie nakreślić grupę docelową.
Do wyboru masz: rynek globalny, krajowy i lokalny.
Jeżeli nie ogranicza Cię terytorium, z przyjemnością stwierdzisz, że dotyczą Cię przede wszystkim dwie pierwsze grupy docelowe.

W głowie piętrzą Ci się strategie, masz plan i obraz podbicia całego wszechświata. Twoja marka jest najlepsza i będzie znana w całym kraju.

Na początku tworzysz stronę internetową. Zlecasz pozycjonowanie i płatne reklamy. Celujesz w najpopularniejsze frazy kluczowe. Oczywiście te, które mają najwięcej klików. Zapominasz o jednym.

 

Czym rynek lokalny różni się od ogólnokrajowego?

Przecież to są Ci sami ludzie – tyle, że bardziej przychylni.

Łączy Was terytorium.

 

 

Jak promować firmę na rynku lokalnym

 

 

Marketing lokalny ma w sobie niedocenianą moc

 

Pamiętacie sytuację, w której znajomy z drugiego końca kraju wspominał o firmie, pochodzącej z Waszej okolicy? W większości przypadków z dumą potwierdzaliśmy, że jest to przedsiębiorstwo „od nas”.

Zdarza się, że nie korzystam z usług lub produktów danej firmy i mimo to ją polecam. Szczególnie gdy pochodzi z mojej okolicy i słyszałam o niej pozytywne opinie. W takich chwilach z łatwością udzielam rekomendacji, potwierdzając, że jest to zaufana firma.

Mimo różnych stereotypów większość z nas promuje swoich sąsiadów. Jesteśmy dumni z prężnie działających przedsiębiorstw z naszego miasta.

 

Marketing lokalny, a zaufanie

 

Jest jedno ale, które musicie sobie przyswoić już na samym początku. W marketingu lokalnym nie chodzi o dotarcie do portfeli naszych sąsiadów. Głównym celem podejmowanych działań na własnym terytorium jest budowanie zaufania.
Dzięki promocji w swoim regionie zyskujesz wiarygodność. Ma to pozytywny wpływ na całościowy obraz Twojej marki.

Nie ma cenniejszej formy promocji, niż marketing opinii. To w nim tkwi przyszłość. Więcej na ten temat możecie przeczytać we wcześniejszym artykule: Marketing opinii. Po co komu recenzje?

 

 

Jak promować firmę na rynku lokalnym

 

 

 

Znajdź balans

 

Pamiętajcie o tym, że działania na rynku lokalnym w żaden sposób nie powinny ograniczać Was na innych obszarach. Promocja w swojej okolicy to nie musi być to, od czego zaczynacie (lub na czym powinniście skończyć, jeśli się nie powiedzie).
Wszelkie działania mają być jedynie uzupełnieniem Waszego planu marketingowego.
Problem pomijania własnego regionu w planowaniu działań marketingowych jest nagminny. Stąd chciałabym Was troszkę uczulić w tym temacie.
Ważne by odnaleźć balans pomiędzy obszarami, na których chcemy zaistnieć z własną marką. Warto wykorzystać to, co daje nam nasza lokalizacja.

 

 


10 kreatywnych pomysłów na marketing lokalny


 

Pamiętajcie, czasem najprostsze działania przynoszą najlepsze skutki. Wprowadzajcie je stopniowo do swoich planów. Zapewniam, że już niedługo pojawią się pierwsze efekty.
Poniżej przedstawiam 10 pomysłów na to, jak promować firmę na rynku lokalnym.

 

1) Pozycjonowanie na lokalne frazy kluczowe.

Promując swoją markę lokalnie mamy dużo mniejszą konkurencję. O wiele łatwiej wylądować na pierwszych stronach Google. Wystarczy nasze frazy kluczowe wzbogacać o nazwę miejscowości lub obszaru, na którym działamy np. copywriter Opole.

 

2) Zaproponuj współprace regionalnym instytucjom.

Zacznijmy od tego, że warto przedstawić się lokalnym władzom. W mniejszych miastach o spotkanie z włodarzami nie powinno być problemu. Przygotujcie konkretne pomysły na współpracę.
· Zaproponuj testowanie Twojego produktu lub usługi.
· Jeśli prowadzisz restauracje zorganizuj brunch biznesowy.
· Zapytaj o plany na najbliższe eventy i wydarzenia w mieście.
· Dowiedz się, na jakich obszarach potrzebne jest wsparcie, wolontariat.
Jeśli pochodzisz z dużego miasta, nie zaczynaj od umawiania spotkania z Prezydentem. Przejdź się do pobliskiego oddziału biblioteki lub ośrodka kultury.
Jeśli się uda – super. Jeżeli nie, to przynajmniej dowiedzą się o Twoim istnieniu. Pamiętaj, by zawsze zostawiać po sobie ślad. Prędzej ktoś zerknie do oferty na papierze niż do kolejnego reklamowego maila.

 

3) Dodaj swojej stronie lokalnego charakteru.

Czasem wystarczy logo, flaga lub inny emblemat związany z danym miastem. Zaznacz wyraźnie miejsce skąd wywodzi się firma. Nie będzie Cię to w żaden sposób ograniczać, a doda Ci kilka punktów wśród lokalnych odbiorców.

 

4) Usługi geolokalizacyjne Google.

Koniecznie dodaj adres swojego przedsiębiorstwa w Google Moja Firma. Użytkownicy, którzy będą szukać w Twojej okolicy podobnych produktów łatwiej do Ciebie trafią. Cały proces jest bardzo prosty i zajmie Ci zaledwie kilka minut. Usługa jest darmowa!!

 

5) Wspieraj wydarzenia w mieście.

Skontaktuj się z organizatorami wydarzeń, które cieszą się powodzeniem wśród mieszkańców. Zapytaj, w jaki sposób mógłbyś pomóc przy organizacji. Jeżeli nie masz funduszy na sponsoring, zaproponuj inne rozwiązania.
Może potrzebna jest pomoc przy promocji lub zwyczajnie ręce do pracy.
Wymyśl, czym mógłbyś wzbogacić event.
Zaproponuj zorganizowanie bicia rekordu Guinnessa związanego z Twoją branżą. Ciekawym pomysłem jest także stworzenie wraz z mieszkańcami tematycznego muralu.

 

 

Jak promować firmę na rynku lokalnym

 

 

 

6) Odezwij się do lokalnych dziennikarzy.

Każdy z nich codziennie poszukuje tematów do pisania. Zaprezentuj konkretne pomysły.
Opowiedz o tym, na czym się dobrze znasz. Jeżeli Twoja branża jest niszowa i nie będzie interesująca dla szerokiej publiczności — nic na siłę. Skup uwagę na przekazaniu czytelnikom wskazówek na temat prowadzenia firmy. Opowiedz o tym, za co kochasz swoje miasto/region. Tematów można wymyślić tysiące. Wystarczy, że znajdziesz otwartych i przychylnych dziennikarzy.

 

7) Facebook lokalnie

Warto zapisać się do lokalnych grup tematycznych. Regularne udzielanie się na regionalnych fanpage sprawią, że czytelnicy „opatrzą” się z marką.
Ciekawym rozwiązaniem jest także lokalna, płatna promocja postów na Facebooku. Portal społecznościowy umożliwia dokładne sprecyzowanie obszaru, na którym ma wyświetlać się reklama.

 

8) Darmowe konsultacje/warsztaty — raz w miesiącu

Wzrasta popularność wydarzeń. Tego typu. Coraz więcej osób z przyjemnością bierze udział w darmowych warsztatach i szkoleniach. Konsultacje branżowe bez opłat także mogą cieszyć się ogromnym powodzeniem.
Puść wodzę fantazji, nie kieruj się schematami. Pomyśl o tym, na jakie warsztaty sam z przyjemnością byś się udał. Nie musi być to stricte związane z Twoim codziennym zajęciem.
Jeżeli prowadzisz wulkanizację, nie musisz opowiadać o swoim zawodzie. Przygotuj kilka ciekawych wskazówek na temat tego, jak dbać o samochód. Zorganizuj szkolenie na temat ekonomicznej jazdy. Poprowadź warsztaty dla kobiet np. zajęcia samoobrony, samodzielna naprawa drobnych uchybień. Sprawdź, w jaki sposób można wykorzystać w ramach recyklingu opony. Pomysłów znajdziesz setki.

 

 

Jak promować firmę na rynku lokalnym

 

9) Zacznij promować lokalnych, początkujących przedsiębiorców.

Każdy na początku szuka możliwych kanałów promocji własnej firmy. Zaproponuj współpracę firmom, które dopiero zaczynają swoją działalność. Pozyskaj wśród nich partnerów biznesowych. Promujcie się wzajemnie na swoich stronach firmowych.

 

10) Content marketing dla „lokalsów

Wzbogać swoją stronę o treści użyteczne dla klientów lokalnych. Wartościowe i oryginalne artykuły na Twojej firmowej stronie pozycjonują Cię w wyszukiwarkach.
Gdy chcesz pozyskać klientów na konkretnym obszarze przygotuj kilka tekstów, które są odpowiedzią na zapytania mieszkańców miasta.
Przykładowo, jeżeli prowadzisz gabinet kosmetyczny stwórz autorską mapę miejsc, które mogą pozytywnie wpływać na wygląd skóry Twoich klientek.
Zaznacz na niej sklepy z ekologiczną żywnością, salony spa, obiekty sportowe, sauny i wszystkie inne, które wpisują się w hasło przewodnie.
Przy okazji możesz nawiązać współpracę z przedsiębiorcami w Twojej okolicy.
Mieszkańcy miasta z przyjemnością będą udostępniać użyteczne treści. To sprawi, że Twoja pozycja w regionie wzrośnie.

 

Jeżeli interesuje Was temat marketingu lokalnego, zostawiajcie komentarze. Z przyjemnością rozwinę temat w kolejnych artykułach.
Dzielcie się swoimi pomysłami. Co kilka głów, to nie jedna 😉 😉

 

 

Szukasz fajnego pomysłu na lokalny content? Zapraszam serdecznie do kontaktu.
Z przyjemnością przygotuję dla Ciebie spersonalizowane, oryginalne treści — artykuły, poradniki, zestawienia i wspomniane wyżej mapki.
Zapraszam!!

 

10 thoughts on “Jak promować firmę na rynku lokalnym?

  1. Nigdy nie patrzyłam na marketing dzieląc go na globalny i lokalny. Faktycznie warto zacząć od najbliższej okolicy i mieć grono współpracujących partnerów. Podobają mi się te opisane w artykule rady. Muszę je pokazać znajomej, która w styczniu rusza ze swoim małym biznesem.

  2. Bardzo ciekawy artykuł, faktycznie, sama promując moją firmę zapominam o rynku lokalnym. Przekonałaś mnie, że takie działania mają potencjał!

  3. Bardzo podoba mi się, że podajesz konkretne rozwiązania pomocne w skutecznej promocji firmy lokalnie. W dobie rozwoju Facebooka, można również skierować płatne reklamy na konkretnych odbiorców z danego regionu, co w połączeniu z podanym przez Ciebie bogactwem innych działań będzie prawdziwym „kombajnem” marketingowym!

    1. Dokładnie, możliwości mamy na prawdę sporo – wiele nas nie będą kosztować, a przy małych przedsiębiorstwach mogą mieć ogromne znaczenie! Dzięki za odwiedziny! Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *